728 x 90

بایدن با نتانیاهو درباره آتش‌بس احتمالی و معامله گروگانها گفتگو کرد

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا

نیویورک تایمز روز ۹ اردیبهشت نوشت: بایدن با نتانیاهو درباره آتش‌بس احتمالی و معامله گروگان گفتگو کرد.

یک مقام دولت گفت که حدود سه چهارم تماس تقریباً یک ساعته آقای بایدن با نتانیاهو بر آتش‌بس احتمالی و معامله گروگانها متمرکز بود.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که اسراییل طرح پیش‌نویس آمریکا را پذیرفته است و آنها مقصر شکست در دستیابی به توافق را مستقیماً متوجه حماس می‌کنند که در توصیف آنها سازنده نبوده است.

این مقام گفت، در طول این تماس، رئیس‌جمهور موافقت کرد که مسئولیت پذیرفتن آخرین پیشنهاد برعهده حماس خواهد بود.

در بیانیه کاخ‌سفید اشاره‌ای گذرا به درگیری اخیر بین اسراییل و رژیم ایران داشت و گفت که آقای بایدن «دوباره بر تعهد خود به امنیت اسراییل پس از دفاع موفق در برابر حمله موشکی و پهپادی بی‌سابقه‌ ایران در اوایل ماه جاری، تأکید کرد».

نیروهای اسراییل و ایالات متحده با کمک متحدان اروپایی و عرب، تقریباً تمام بیش از ۳۰۰موشک و پهپاد شلیک شده توسط رژیم ایران به اسراییل را در اوایل ماه جاری سرنگون کردند که در تلافی قتل افسران ارشد ایرانی توسط اسراییل بود.

اسرائیل، با توجه به درخواستهای بایدن برای خویشتن داری، تنها با یک ضدحمله نمادین پاسخ داد و هر دو طرف اعلام کرده‌اند که می‌خواهند از تشدید بیشتر درگیری اجتناب کنند.

با محو شدن تهدید فوری یک جنگ گسترده‌تر، بایدن و تیمش می‌توانند توجه خود را به غزه برگردانند. بر اساس پیشنهاد آمریکا برای آتش‌بس، اسراییل در ازای آزادی ۴۰گروگان حماس که عمدتاً زنان، مردان مسن و افراد دارای شرایط بهداشتی هستند، خصومتها را به مدت ۶هفته متوقف کرده و صدها فلسطینی را که در زندانهای این کشور نگهداری می‌شوند، آزاد می‌کند. سپس مراحل بعدی توافق آتش‌بس را تمدید می‌کند و منجر به آزادی گروگانهای بیشتری می‌شود.
مقامات آمریکایی گفته‌اند که یحیی سینوار، رهبر حماس که در غزه مخفی شده است، مانع از توافق شده است. اسراییل روز جمعه پیشنهاد متقابل جدیدی را روی میز گذاشت و دورنمای پایان پایدارتر خصومت ها را افزایش داد.

حماس که خواستار پایان دائمی جنگ به‌عنوان بخشی از هر گونه توافق شده است، روز شنبه گفت که این پیشنهاد را دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba996a9f-c65a-40a1-83ab-93e1b51754c7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات