728 x 90

با یاد مجاهد شهید علی مثنی

مجاهد شهید علی مثنی
مجاهد شهید علی مثنی

زندگینامه شهید


زندانی زمان شاه : ۱۳۵۲  / زندان اوین به مدت ۲ماه و نیم

نحوه شهادت: تیرباران در اوین

علی مثنی در خانواده‌ای زیر متوسط در جنوب تهران به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند. وی از شاگردان برجسته در دبیرستان بود که نهایتاً در سال۱۳۵۱ وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و در رشته متالورژی مشغول به تحصیل شد و در همین رشته موفق به اخذ مهندسی شد.

وی در دبیرستان علوی تهران با توجه به فضایی که در آنجا وجود داشت با مسایل سیاسی آشنا شد و مشخصاً بعد از دستگیری بنیانگذاران و مرکزیت سازمان مجاهدین در سال۱۳۵۰ علی آرمانهایش را در این سازمان پیدا کرد.

در دانشگاه فنی تهران که جلودار اعتراضات و اعتصابات در دانشگاه تهران علیه نظام ستم‌شاهی بود علی نیز شرکت داشت. تا این‌که وی در تابستان سال۱۳۵۲در پیچ شمیران تهران زمانی که با موتور از خانه یکی از وابستگان به سازمان خارج می‌شد دستگیر و بلافاصله روانه شکنجه‌گاه ساواک شد. علی طی دو ماه و نیم که در زندان کمیته مشترک و اوین بود تحت فشارهای زیاد و شکنجه‌های مختلف قرار گرفت، اما از آنجا که به هیچ مدرکی در رابطه با وی دست نیفتادند پس از دو ماه و نیم بعد آزاد شد در حالی‌که جسماً به‌شدت ضعیف شده بود و طی این مدت بیش از ده کیلو وزن کم کرده بود.

علی بعد از آزادی از زندان به فعالیت‌های دانشجویی خودش علیه نظام ستم‌شاهی در کنار دانشجویان هوادار سازمان ادامه داد و همزمان به کار معلمی نیز مشغول بود.

از سال۵۶که قیام علیه شاه خائن اوج گرفت نقش فعالی در تظاهرات داشت و چون در خوشنویسی استاد بود در تولید بنرها و تراکتها برای تظاهراتها نقش فعالی داشت. علی در میان دوستان و همرزمانش به صبوری، مهربان و مایه‌گذاری برای دیگران شناخته می‌شد.

پس از پیروزی انقلاب ضدسلطنتی علی در قسمت دانشجویی سازمان در دانشگاه تهران به فعالیت‌هایش ادامه داد. او در قسمت کارهای فرهنگی دانشجویی و تولید پوسترها و بنرها برای میتینگ‌ها یا چاپ کارتها و... فعال بود.

پس از مدتی علی به بخش تبلیغات منتقل شد و در ستاد جنبش معلمین در خیابان طالقانی فعالیت می‌کرد. این ساختمان که مربوط به بخش دانش‌آموزی سازمان بود یکی از فعال‌ترین ستاد‌های سازمان بود. علی اغلب اوقات برای فعالیت‌های سیاسی و تبلیغاتی به‌دلیل خط زیبایش مشغول ساختن کلیشه‌های بزرگ بود و بقیه نفرات از کلیشه‌ها برای تولید پلاکارد‌های تبلیغاتی استفاده می‌کردند.

علی در اواخر فاز سیاسی به بخش اجتماعی سازمان منتقل شد و نهایتاً در سال۱۳۶۰در خانه‌یی در شرق تهران همراه با چند تن از همرزمان مجاهدش دستگیر شد و به زندان اوین منتقل گردید و زیر شکنجه قرار گرفت. از آنجا که لاجوردی جلاد شناخت قبلی از علی داشت و از آنجا که برایش قابل انتظار نبود که وی به سازمان مجاهدین بپیوندد، او را زیر فشارهای زیادی قرار داد تا به خیال خودش وی را بشکند اما علی سرفرازانه بر آرمانهایش استوار ماند تا این‌که نهایتاً در شهریور سال۱۳۶۰در اوین توسط پاسداران خمینی و لاجوردی جلاد تیرباران و به‌شهادت رسید.

دو برادر علی، مصطفی و مرتضی مثنی و نیز همسر برادرش ناهید رحمانی از شهدای سازمان مجاهدین خلق ایران هستند که در سالهای ۶۰ و ۶۱ تیرباران شدند.

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

 

خاطرات


 

 

تصاویر یادگاری


 

 

تصویر مزار شهید


یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
با ارسال تصاویر و زندگینامه شهید، ما را در تکمیل شناسنامه شهیدان یاری رسانید. >>> تلگرام مجاهد: @mojahedin_org

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aaae46f2-10cc-4253-87df-bbd41c95fa1e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات