728 x 90

آخرین موضع‌گیریها در رابطه با تحولات ترکیه

حملات ترکیه به مناطق کردهای سوریه
حملات ترکیه به مناطق کردهای سوریه

رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌یی در رابطه با اقدامات ترکیه در شمال سوریه اعلام کرد:

من به‌زودی یک دستور اجرایی صادر می‌کنم که اعمال تحریم‌ها علیه مقامات فعلی و سابق دولت ترکیه و هر کسی که به اعمال بی‌ثبات کننده ترکیه در شمال شرق سوریه کمک کند را مجاز می‌کند.

به همین روال، تعرفه‌های فولاد تا ۵۰درصد افزایش می‌یابند و به سطح قبل از ماه مه می‌رسد.

آمریکا همچنین بلافاصله مذاکرات به رهبری وزارت بازرگانی در رابطه با قرارداد ۱۰۰میلیارد دلاری با ترکیه را متوقف می‌کند.

ترامپ افزود: این دستور، آمریکا را قادر می‌سازد تا تحریم‌های قدرتمند افزوده‌یی علیه کسانی که در نقض حقوق‌بشر دست داشته‌اند، آتش‌بس را مانع شده‌اند، مردم جابجا شده را مانع شده‌اند که به خانه و کاشانه‌شان بازگردند، پناهجویان را به اجبار مسترد کرده، یا صلح، امنیت یا ثبات در سوریه را مورد تهدید قرار داده را اعمال کند.

 

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا و استیون منوچین وزیر خزانه‌داری در یک کنفرانس مطبوعاتی، مواضع آمریکا و تصمیمات ترامپ را توضیح دادند.

مایک پنس گفت: ‌ترکیه فراتر از منطقه محرمه،۳۰مایل فراتر از آن رفته است، اما ژنرال مظلوم (از فرماندهان کرد)مشخصاً در مورد شهر کوبانی ابراز نگرانی کرد و از رئیس‌جمهور ترامپ خواست که این موضوع را مستقیماً با اردوغان و دولت ترکیه به‌عنوان نگرانی بزرگ نیروهای کردی مطرح کند. رئیس‌جمهور تعهدی را از جانب اردوغان دریافت کرد که به شهر کوبانی حمله نکند.

 

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: هفته آینده با متحدان آمریکا در ناتو دیدار کرده و درباره تهاجم ترکیه به سوریه و تبعات ناگوار آن گفتگو خواهد کرد. مارک اسپر در پی دستور ترامپ برای مجازاتهای اقتصادی علیه ترکیه، در بیانیه‌یی گفت در ملاقات با اعضای ناتو آنها را تحت فشار خواهد گذاشت تا گامهای اقتصادی و دیپلماتیک در واکنش به تهاجم ترکیه به سوریه بردارند. مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در بیانیه خود اقدام نظامی ترکیه در سوریه را اقدامی «غیرمسئولانه» و «غیرضروری» توصیف کرد که مأموریت ائتلاف علیه داعش را تضعیف کرده و باعث آزادی بسیاری از زندانیان خطرناک داعشی شده است.

 

شورای وزیران اتحادیه اروپا طی بیانیه‌یی عملیات نظامی ترکیه در سوریه را محکوم کرد و مصرانه از ترکیه خواست که اقدام نظامی یکجانبه خود در شمال شرق سوریه را متوقف کند و نیروهایش را خارج کند.

شورای وزیران اتحادیه اروپا تهاجم ترکیه را یک ضربه جدی به امنیت کل منطقه توصیف کرد و افزود:‌ این اقدام منجر به درد و رنج بیشتر برای غیرنظامیان و آواره شدن افراد بیشتر، و مانع جدی برای دسترسی به کمک بشردوستانه ایجاد می‌کند،؛ چشم‌اندازها برای پروسه سیاسی تحت رهبری سازمان ملل برای محقق کردن صلح در سوریه را بسیار دشوارتر می‌کند. و ضربه قابل توجهی به پیشرفت حاصل شده‌ٔ تاکنون، توسط ائتلاف جهانی برای شکست دادن داعش می‌زند با تأکید بر این‌که داعش هم‌چنان یک تهدید برای امنیت اروپا و همچنین امنیت ترکیه، منطقه و جهان است.

شورای اتحادیه اروپا خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت جهت بررسی حمله ترکیه به شمال سوریه شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5ba203f9-77df-4f34-8a25-a9e95e116875"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات