728 x 90

آزادی اسدالله اسدی دیپلمات بمبگذار ـ باج شرم‌آور به تروریسم و ​​گروگان‌گیری - واکنش خبرگزاریهای بین‌المللی

اسدالله اسدی دیپلمات تروریست بمبگذار
اسدالله اسدی دیپلمات تروریست بمبگذار

ظهر جمعه ۵خرداد ۱۴۰۲ اسدالله اسدی دیپلمات تروریست بمبگذار، ۱۵سال قبل از پایان محکومیتش در یک بندوبست ننگین با دولت بلژیک، آزاد شد و با حلقه گل بر گردنش از سوی بهادری جهرمی سخنگوی رئیسی جلاد و غریب آبادی معاون بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق‌بشر قضاییه جلادان مورد استقبال قرار گرفت.

مقاومت ایران آزادی اسدالله اسدی دیپلمات تروریست و بازگرداندن او به ایران تحت حاکمیت آخوندها را قویاً محکوم کرد. در اطلاعیه شورای ملی مقاومت ایران آمده است:

آزادی این دیپلمات تروریست در حالیست که دادگاه قانون اساسی در حکم خود به صراحت اعلام کرده بود دولت بلژیک باید قبل از انتقال محکومان به قربانیان اطلاع بدهد تا فرصت مراجعه مجدد به دادگاه داشته باشند.

آزادی تروریستی که بزرگترین عمل جنایتکارانه در اروپا بعد از جنگ جهانی دوم را سازماندهی و فرماندهی می‌کرد، آن هم با نقض صریح حکم دادگاه یک باج‌دادن شرم‌آور به تروریسم و گروگانگیری است. این فاشیسم دینی حاکم بر ایران را در ادامه جنایاتش در سرکوب داخلی و تروریسم منطقه‌یی و بین‌المللی جری‌تر می‌کند. از اول تا ۲۵ماه می‌۱۲۷ تن در ایران اعدام شده‌اند. مقاومت ایران باز هم تا هر کجا که میسر باشد به دادخواهی در بلژیک و در عرصهٔ بین‌المللی ادامه خواهد داد.

 

سایت شبکه‌ای بی سی نیوز به‌نقل آسوشیتدپرس نوشت:

اواخر روز جمعه، الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر بلژیک، در بیانیه‌یی گفت که امدادگر، اولیویه واندکاستیل، آزاد شده است. تلویزیون دولتی ایران بعداً تأیید کرد که اسدالله اسدی دیپلمات نیز آزاد شده است.

در سال۲۰۲۱، بلژیک اسدی را به جرم طراحی یک حمله بمب‌گذاری خنثی شده علیه یک گروه مخالف تبعیدی ایرانی در فرانسه را متهم و او را به ۲۰سال زندان محکوم کرد. دادستانها اسدی را به یک زن و شوهر مرتبط دانست و آنها را توسط پلیس بلژیک متوقف کرد و همراه آنها ۵۵۰ گرم (۱.۲۱ پوند) مواد منفجره TATP و یک چاشنی در سال۲۰۱۸ کشف کرد. آنها سعی داشتند یک جلسه مجاهدین خلق یک گروه اپوزیسیون ایرانی در تبعید معروف به مجاهدین خلق را در ویلپنت فرانسه هدف قرار دهند.

رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت، نیوت گینگریچ، رئیس محافظه‌کار سابق مجلس نمایندگان ایالات متحده؛ و اینگرید بتانکور کاندیدای سابق ریاست‌جمهوری کلمبیا در میان دهها مهمان برجسته در گردهمایی ویلپنت آن روز بودند.

اسدی یک روز بعد در آلمان دستگیر و به بلژیک منتقل شد. اطلاعات بلژیک او را یکی از افسران وزارت اطلاعات و امنیت ایران معرفی کرد که به‌صورت مخفیانه در سفارت ایران در اتریش فعالیت می‌کرد. ایران دست داشتن اسدی را تکذیب کرد. ایران در گذشته اقدام به آدم‌ربایی و توطئه‌های دیگر علیه مخالفان در خارج از کشور کرده است.

سازمان مجاهدین خلق در بیانیه‌یی آزادی اسدی را محکوم کرد و آن را باج شرم‌آور به تروریسم و ​​گروگان‌گیری خواند.

سازمان مجاهدین گفت: «این امر فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران را برای ادامه جنایات خود در ایران از طریق سرکوب و تروریسم منطقه‌یی و بین‌المللی جریتر می‌کند».

 

واشنگتن پست نوشت: مبادله زندانیان بلژیک و رژیم ایران در عمان و آزادی امدادگر و دیپلمات محکوم به توطئه بمب‌گذاری

سازمان مجاهدین خلق در بیانیه‌یی آزادی اسدی را محکوم کرد و آن را باج شرم‌آور به تروریسم و ​​گروگان‌گیری خواند.

سازمان مجاهدین گفت: «این امر فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران را برای ادامه جنایات خود در ایران از طریق سرکوب و تروریسم منطقه‌یی و بین‌المللی جری‌تر می‌کند».

 

خبرگزاری رویترز نوشت:

اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در سال۲۰۲۱ در بلژیک در ارتباط با یک توطئه بمبگذاری خنثی شده در فرانسه محکوم و به ۲۰سال زندان محکوم شد.

شورای ملی مقاومت در تبعید ایران (NCRI) که گردهمایی‌اش در نزدیکی پاریس هدف توطئه بمبگذاری بود، اعلام کرد: آزادی اسدی ۱۵سال قبل از پایان دوران محکومیتش باعث تشویق تروریسم شد.

[این شورا] هم‌چنین اعلام کرد: آزادی او نقض کننده حکم دادگاه قانون اساسی بلژیک است، که گفته بود دولت باید قبل از انتقال به قربانیان اطلاع دهد تا آنها فرصتی برای بازگرداندن آن به دادگاه داشته باشند...

 

پولیتیکو نوشت:

اولیویه واندکاستیل، امدادگر بلژیکی را که بیش از یک سال در ایران بازداشت بود، به ازای محکوم تروریستی اسدالله اسدی که در بلژیک زندانی بود، آزاد کرد.

دیپلمات ایرانی اسدی در سال۲۰۲۱ توسط دادگاه آنتورپ به جرم طراحی بمبگذاری علیه تجمعی که توسط مخالفان ایرانی در نزدیکی پاریس سازماندهی شده بود به ۲۰سال زندان محکوم شد.

شورای ملی مقاومت ایران، یک جنبش اپوزیسیون سیاسی ایرانی در تبعید، روز جمعه تبادل زندانیان را محکوم کرد و گفت: [این توافق بلژیک با ایران] «با نقض حکم دادگاه قانون اساسی، تروریسم را تشویق می‌کند و به حقوق‌بشر خیانت می‌کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eb19f40d-8c3c-4c22-bbeb-d109f140e019"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات