728 x 90

آژانس انرژی اتمی: نصب سانتریفوژهای پیشرفته در تأسیسات زیرزمینی نطنز

آژانس انرژی اتمی
آژانس انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی از نصب سانتریفوژهای پیشرفته در تأسیسات زیرزمینی نطنز خبر داده است.
رویترز روز چهارشنبه اول اردیبهشت، به‌نقل از گزارش تازه آژانس نوشت، رژیم ایران در حالی این سانتریفوژهای پیشرفته را نصب کرده است که بر اساس توافق هسته‌یی با شش قدرت جهانی موسوم به برجام حق نصب چنین سانتریفوژهایی برای غنی‌سازی اورانیوم نداشته است.
آژانس روز اول فروردین ۲۰۲۱ تأسیسات غنی‌سازی نطنز را تأیید کرد که شش آبشار حاوی ۱۰۴۴ سانتریفوژ آی‌آر-۲ام و دو آبشار حاوی ۳۴۸ سانتریفوژ آی‌آر-۴ نصب شده است.

رویترز در ادامه نوشت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش قبلی خود در ۳۱ماه مارس اعلام کرده بود شش آبشار حاوی ۶۹۶ سانتریفوژ آی‌آر-۲ام و ۱۷۴ سانتریفوژ آی‌آر-۴ در حال استفاده بودند و رژیم ایران به این آژانس اطلاع داده است که درصدد است تا چهار آبشار سانتریفوژ آی‌آر-۴ دیگر در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز نصب کند.
گزارش تازه آژانس درباره اقدام جدید رژیم ایران در عدول از تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌یی برجام در حالی منتشر شده است که روز گذشته دور دوم مذاکرات برای احیای این توافق در وین، پایتخت اتریش به پایان رسید.

جن ساکی سخنگوی کاخ‌سفید در کنفرانس مطبوعاتی روز اول اردیبهشت۱۴۰۰ دربارهٔ مذاکرات برجامی در وین گفت: من فکر می‌کنم مذاکرات وین روی پرونده هسته‌یی متمرکز است و رسیدن به التزامات و متابعت‌های همه طرفهای مذاکرات. بنابراین کانالهای بسیاری هستند که از طریق آنها کار می‌کنیم اما برداشت من این است که آنها فقط روی همان موضوع مشخص تمرکز دارند.

جن ساکی افزود: من می‌دانم طی هفته‌های گذشته هیأت آمریکا به سرپرستی نماینده ویژه، راب مالی، در حال بررسی و تحقیق در مورد گامهایی بوده که ایران و آمریکا برای رسیدن به یک توافق دوجانبه باید بردارند، در عین‌حال که مذاکرات پیش می‌روند... اگر چه به‌طور غیرمستقیم. ما ایده‌ها را به اشتراک گذاشته‌ایم و هنوز انتظارمان این است که راهی رو به جلو داریم. فکر نمی‌کنم الآن در موقعیتی باشیم که بتوانیم هدفهای مورد نظر برای هفته‌های آینده را پیش‌بینی کنیم.

همچنین اعضای اروپایی برجام اعلام کردند که «به‌دلیل وجود موانع بسیار، هنوز نجات توافق هسته‌یی فاصله زیادی داریم. به تلاش‌هایمان برای ترغیب ایران و آمریکا به بازگشت به برجام ادامه می‌دهیم».

به گفته دیپلمات‌های آلمان، فرانسه و انگلستان «پیشرفتهایی در مذاکره با رژیم ایران صورت گرفته اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به توافق باقی مانده است... هر گونه اقدامات تنش‌زا از سوی هر طرف که ممکن است، پیشرفت مذاکرات را به خطر بیندازد، محکوم می‌کنیم».

اتحادیه اروپا روز گذشته در بیانیه‌یی اعلام داشت دور سوم مذاکرات میان رژیم و کشورهای اروپایی و هم‌چنین آمریکا (به شکل غیرمستقیم)، هفته آینده آغاز خواهد شد و کمیته مشترک کار خود را هفته آینده از سر خواهد گرفت (العربیه اول اردیبهشت۱۴۰۰).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/859d1e76-ec80-46ff-9dbc-0e46a5513f68"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات