728 x 90

آژانس بین‌المللی اتمی در مورد سایتهای «اعلام نشده» رژیم ایران «عمیقا نگران» است

دستگاه های سانتریفیوژ در تاسیسات غنی سازی اورانیوم
دستگاه های سانتریفیوژ در تاسیسات غنی سازی اورانیوم

آژانس درباره فعالیتهای اتمی رژیم ایران نوشت: سازمان دیده‌بان اتمی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گفت"عمیقا از وجود مواد هسته‌یی در یک سایت اعلام نشده در ایران نگران است".

سایت داون- روز ۶ اسفند نوشت در گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: "آژانس به‌شدت نگران است که ممکن است مواد هسته‌یی در این مکان اعلام نشده وجود داشته باشد و این مواد هسته‌یی توسط رژیم ایران تحت توافق‌نامه پادمان گزارش نشده باشند»... . این گزارش هم‌چنین می‌گوید: «پس از گذشت ۱۸ماه، رژیم ایران هنوز توضیح مورد نیاز، کامل و فنی معتبری در مورد وجود مواد هسته‌یی نداده است».

داون در ادامه گزارش نوشت: سایت مورد سؤال واقع در منطقه تورقوزآباد تهران است که قبلاً توسط اسراییل به‌عنوان یک سایت مخفی فعالیت‌های هسته‌یی شناسایی شده بود.

شایان یادآوری است روز ۳ اسفند ۹۹ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی در وین به تشریح توافقی که با رژیم ایران در مورد ادامه کار آژانس پس از لغو پروتکل الحاقی کرده بود، پرداخت. وی در پاسخ به خبرنگاران گفت: ما در آژانس بر این اعتقاد بودیم که لازم و بسیار ضروریست این گفتگو را با همتای ایرانی خود داشته باشیم تا از یک وضعیت نابه‌هنگام بی‌خبری از فعالیت‌های مهمی که در ایران می‌گذرد، اجتناب کنیم.

در مرحله اول ما توافق کردیم که رژیم ایران به اجرای توافق مقررات ایمنی (پادمان) بدون هیچ محدودیتی ادامه بدهد کاری که تاکنون انجام داده‌اند.

در مرحله دوم ما به یک توافق دوجانبه و فنی رسیدیم که مطابق آن آژانس پس از لغو پروتکل الحاقی توسط رژیم ایران، بتواند به فعالیت‌های مربوط به راستی‌آزمایی‌های ضروری برای مدت سه ماه ادامه بدهد.

در نهایت ما توافق کردیم که این تفاهم را حفظ کنیم و مستمر آن را مورد باز بینی قرار دهیم. بنابراین هر موردی را که ما بخواهیم معلق کنیم یا تمدید کنیم، بتوانیم انجام دهیم. این اقدام برای تثبیت یک وضعیت بی‌ثبات شده می‌باشد

گروسی افزود: من فکر می‌کنم این درک و فهم فنی اینکار را محقق کند تا سایر مشاوره‌های سیاسی در سطوحی دیگر انجام شوند و مهمتر از همه این‌که ما بتوانیم از وضعیتی که در غیراینصورت عملاً یک بلاتکلیفی بود اجتناب کنیم.(جزئیات بیشتر)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9970b672-2093-4669-a33c-1d9a2963c671"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات