728 x 90

اجلاس بی‌نتیجه شورای امنیت ملل متحد، درخواست دبیرکل برای بازگشت از لبه پرتگاه در جنگ

شورای امنیت ملل متحد
شورای امنیت ملل متحد

اجلاس بی‌نتیجه شورای امنیت ملل متحد

درخواست دبیرکل برای بازگشت از لبه پرتگاه در جنگ

اجلاس اضطراری شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اسراییل بعدازظهر بعدازظهر یکشنبه با حضور دبیرکل ملل متحد آنتونیو گوترز برای بررسی حملهٔ پهپادی و موشکی (رژیم) ایران برگزار شد.

گوترز در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: خاورمیانه در معرض خطر است. مردم منطقه با خطر واقعی یک درگیری تمام‌عیار و ویرانگر روبه‌رو هستند.

 

رابرت وود که در جایگاه نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد سخنرانی کرد گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد موظف است که اقدامات رژیم ایران را بی‌پاسخ نگذارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد باید اقدامات تجاوزکارانه رژیم ایران را بی‌چون و چرا محکوم کند.
وی افزود: در صورتی که رژیم ایران یا نیروهای نیابتی آن علیه آمریکا یا به اقدام بیشتری علیه اسراییل مبادرت کنند، رژیم ایران مسئول آن خواهد بود.

 

نماینده روسیه در شورای امنیت گفت: روسیه بارها هشدار داده است که عدم حل و فصل بحرانهای متعدد در خاورمیانه به‌ویژه مناقشه فلسطین و اسراییل موجب افزایش تنش در منطقه خواهد شد.

آنچه در شب ۱۴ آوریل رخ داد در خلأ اتفاق نیفتاد. اقدامات ایران پاسخی به انفعال شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال حمله اسراییل به دمشق بود. سوریه مدام توسط اسراییل بمباران می‌شود... .

مارپیچ رویارویی و خونریزی باید متوقف شود در غیراین صورت، منطقه می‌تواند به دور باطل حملات متقابل و خشونت کشیده شود.

در این رابطه، ما به سیگنال تهران توجه می‌کنیم که رژیم ایران نمی‌خواهد خصومت ها را بیشتر با اسراییل تشدید کند. ما از اسراییل می‌خواهیم از همین رویه پیروی کند و از اقدامات تحریک‌آمیز تحریک‌آمیز در خاورمیانه که مملو از خطرات و پیامدهای بسیار خطرناک در سرتاسر منطقه است، و به‌دلیل تشدید رویارویی فلسطین و اسراییل بی‌ثبات شده، دست بردارد.

 

سفیر انگلستان در سازمان ملل متحدگفت: انگلستان حملهٔ غیرمسئولانه ایران به اسراییل را به صراحت محکوم می‌کند. ابعاد و ماهیت حمله شنیع رژیم ایران که اولین حمله مستقیم این رژیم به خاک اسرائیل، است، خطرات جدی برای امنیت و ثبات سراسر خاورمیانه به همراه دارد.

انگلستان مدت‌هاست روشن کرده است که رژیم ایران نقش غیرقابل قبولی در بی‌ثبات کردن منطقه ایفا می‌کند و هم‌چنین مسئولیت اقدامات گروه‌هایی را برعهده دارد که آنها را طی سال‌ها از لحاظ نظامی، مالی و سیاسی حمایت کرده است. رژیم ایران با این حمله بار دیگر نشان داد که قصد دارد در منطقه بذر آشوب بپاشد.

سفیر انگستان تأکید کرد کشورش به دفاع از امنیت همه شرکای منطقه‌یی خود از جمله اردن خواهد داد.

 

نماینده فرانسه در شورای امنیت در سخنرانی خود گفت:

فرانسه حمله بی‌سابقه‌ای را که روز شنبه توسط رژیم ایران علیه اسراییل انجام شد و منطقه را تهدید به بی‌ثباتی می‌کند، به‌شدت محکوم می‌کند.

این حمله تهدیدی جدی و بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی و ثبات و امنیت منطقه است. ایران با اتخاذ چنین اقدام بی‌سابقه‌ای، به سطح جدیدی در اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود رسیده است و خطر تشدید تنش نظامی را به عهده دارد.

اکنون زمان آن فرا رسیده که ۶ ماه پس از حملات ۷ اکتبر و آغاز جنگ غزه، با پرداختن به علل اصلی درگیری، پایه‌های حل و فصل سیاسی پایدار این بحران را پی‌ریزی کنیم.

 

اجلاس اضطراری شورای امنیت که به درخواست اسراییل تشکیل شده بود بدون هیچ قطعنامه یا اطلاعیه ریاستی به پایان رسید. پس از حمله اسراییل به کنسولگری رژیم در دمشق و کشته شدن پاسداران ارشد رژیم در حمله موشکی اسراییل در روز ۱۳فروردین نیز جلسه مشابهی به درخواست رژیم تشکیل شده بود که آن هم بدون نتیجه ماند و قطعنامه یا اطلاعیه ریاستی نداشت.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eba1eb94-5400-456d-aefb-87449f10ad94"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات