728 x 90

افزایش سرسام‌آور قیمت نان به‌عنوان غذای اصلی اکثریت مردم ایران

شورای ملی مقاومت ایران
شورای ملی مقاومت ایران

شورای ملی مقاومت ایران -سربرگ

افزایش سرسام‌آور قیمت نان به‌عنوان غذای اصلی اکثریت مردم ایران

گرانی و کمبود آرد در شهرهای ایران و تعطیل بسیاری از نانوایی‌ها

در هفته‌های اخیر قیمت نان که غذای اصلی اکثریت قریب به‌اتفاق مردم ایران است در اکثر شهرهای ایران ۳۰ تا ۱۰۰درصد گران شده و زندگی کارگران و زحمتکشان را با بحران مواجه کرده است. همزمان به‌دلیل افزایش بی‌رویه قیمت آرد در بازار آزاد که سرنخ آن دست سپاه پاسداران و باندهای مافیایی رژیم است، بسیاری از نانوایی‌ها از جمله در تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، البرز، کردستان و... تعطیل شده و یا صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها تشکیل شده است.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد روز ۲۷مهر گفت: «قیمت آرد از ۱۰روز پیش به‌دلیل اعلام خرید تضمینی گندم در بازار آزاد یکباره افزایش یافت و به بازار شوک وارد شد. نانوایان ما کسری آرد خود را از بازار آزاد تأمین می‌کردند که قیمت آن در سامانه هر کیسه ۵۰هزار تومان بود و امروز به ۱۸۰ تا ۲۰۰هزار تومان رسیده است... تمام مؤلفه‌های قیمت نان افزایش یافته است و حدود ۱۲واحد در چند روز اخیر تعطیل شدند»(همشهری ۲۷مهر).

در تهران کرمی، رئیس اتحادیه و تعاونی‌های نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم گفت: «متأسفانه تک‌تک مواد اولیه مورد نیاز ما به جز آرد افزایش قیمت داشته‌اند، به‌طوری که این افزایش قیمت را در میان محصولات از ۳۰ تا ۱۰۰درصد می‌توان مشاهده کرد»(سایت حکومتی اتاق اصناف تهران ۲۰مهر ۹۹).

در کرج از روز جمعه ۲۵مهر تعدادی از نانوایی‌ها تعطیل شده‌اند.

در تبریز طی یک هفته قیمت نان ۳۰ تا ۵۰درصد افزایش داشته است. به‌علت کمبود آرد تعدادی از نانوایی‌ها تعطیل شده است.

در ارومیه در مقابل نانوایی‌ها صف‌های طولانی تشکیل شده است. نانوایی‌ها می‌گویند، آرد دولتی کم شده و قیمت آرد آزاد افزایش یافته و در نتیجه نان گران شده است.

در شهسوار نانوایی‌ها با کمبود شدید آرد روبه‌رو شده‌اند و بسیاری از نانوایی‌ها در حال تعطیل شدن هستند.

در سقز و بسیاری از شهرهای کردستان قیمت آرد آزاد از هر کیسه ۶۰هزار تومان به ۱۲۰هزار تومان رسیده است.

روز جمعه ۲۵مهرماه در شهرستان نکا و برخی دیگر از شهرهای شمال ایران، با توجه به گران شدن آرد غیردولتی، پختن نان را متوقف کردند. یکی از نانوایان در نکا می‌گوید: تا الآن آرد را به‌صورت آزاد تهیه می‌کردیم و قیمت آرد از هر کیسه ۹۰هزار تومان به کیسه‌ای ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان رسیده است. این در حالیست که شهرستان نکا یک منطقه کارگرنشین است و تنها قوت مردم فقط نان است.

رژیم آخوندی در تبلیغاتش چنین وانمود می‌کند که کمبود آرد و گرانی نان نتیجه تحریم‌هاست. در ماههای گذشته روحانی بارها گفته است که نه در تولید گندم و نه در واردات گندم مشکلی نداریم. علت اصلی گرانی و کمبود نان، احتکار و چپاول و فروش آرد در بازار آزاد به چندین برابر قیمت است که سرنخ آن تماماً در دست سپاه پاسداران و باندهای مختلف رژیم است.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۳۰مهر ۱۳۹۹ (۲۱ اکتبر ۲۰۲۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/08d46e99-88aa-4f96-bff8-3c28c7f5e68e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات