728 x 90

افول پزشکی در ایران، تا ۱۰ سال آینده مجبوریم پزشک وارد کنیم

کمبود پزشک در ایران
کمبود پزشک در ایران

رئیس جامعه جراحان ایران از کمبود پزشک طی ده سال آینده خبر داد و گفت: تا ۱۰ سال آینده مجبوریم پزشک وارد کنیم

ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان و وزیر سابق بهداشت رژیم، نسبت به کمبود پزشک متخصص در کشور هشدار داد و گفت که با ادامه این وضعیت ناگزیر می‌شویم که از خارج پزشک وارد کنیم.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی دانشجویان و سیاست‌های آموزشی دولت ایران گفت که آثار این مشکلات و سیاست‌ها خود را به شکل «کمبود پزشک و خالی ماندن رشته‌های تخصصی» در پزشکی نشان می‌دهد و به عبارتی پزشکی در ایران «دچار افول شده است».

فاضل افزود: «امروز استقبال از رشته پزشکی در کنکور یا ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی با مشکل جدی مواجه شده به‌گونه‌یی که در آزمونهای اخیر، حتی یک داوطلب برای جراحی عروق نداشتیم و به همین ترتیب، بعضی دیگر از رشته‌های تخصصی هم خالی می‌ماند».

وزیر سابق بهداشت رژیم پیش‌بینی کرد و گفت که اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، «باید ۱۰ سال دیگر، متخصصان این رشته‌ها را از خارج وارد کنیم و دوباره بیماران را برای جراحی‌های تخصصی به خارج بفرستیم».

رئیس سازمان نظام پزشکی نیز گفته است: «بعضی‌ها شوخی شوخی با جامعه پزشکی کشتی می‌گیرند ولی جدی جدی کشور از حضور پزشکان خالی می‌شود».

وی یکی از عوامل اصلی این شرایط را مهاجرت گسترده پزشکان به خارج از ایران دانسته و گفته که آمار «مهاجرت شغلی» پزشکان حتی بیشتر از «مهاجرت به خارج از کشور» است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارتجاع، نیز اوایل خرداد گذشته از دریافت گواهی لازم برای مهاجرت کاری توسط حدود ۱۰ هزار متخصص و فوق تخصص دیگر ایرانی طی دو سال گذشته خبر داد و گفت که کشورهای عربی به مقصد اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7ab50dd3-9fc1-4832-b0b6-02175b0dab96"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات