728 x 90

الیوت آبرامز: چهار دلیل برای اعمال فشار حداکثری بر رژیم ایران؛ اتمی، تروریزم، موشکی و نقض حقوق‌ بشر

الیوت آبرامز
الیوت آبرامز

الیوت آبرامز نماینده ویژه سابق وزارت‌خارجه آمریکا در امور ایران روز ۲۹اسفند۹۹ طی سخنانی در شورای روابط خارجی گفت: رژیم ایران اسرار مربوط به برنامه اتمی را حتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم مخفی می‌کند. این رژیم بر غنی‌سازی اورانیوم اصرار می‌ورزد حتی تهدید کرده که تا ۶۰درصد غنی‌سازی می‌کند. این میزان تنها برای سلاح اتمی کاربرد دارد. اما غیر از برنامه اتمی، رژیم ایران از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند. در عراق و لبنان و سوریه و یمن دخالت می‌کند. این رژیم هم‌چنین برنامه موشکی و سرکوب در داخل و نقض حقوق‌بشر اصرار می‌کند. در آبان۹۸ را به یاد داریم که تعداد زیادی کشته شدند و هزاران نفر به زندان انداخته شدند.

تنها راهی که این رژیم را از این کارها باز می‌دارد اعمال فشار است. ما معتقد بودیم برجام یک توافق پر از نقیصه است که با غروب اتمی نسبتاً کوتاه، به مرور برای رژیم ایران برنامه اتمی را مشروع می‌کرد...

وی افزود: اگر به برجام بازگردیم و تحریم‌ها را لغو کنیم دیگر اهرم فشاری که داریم را نخواهیم داشت تا بر رژیم ایران در رابطه با برنامه موشکی و رفتارهای شرورانه‌اش در منطقه فشار وارد کنیم و دیگر حتی نمی‌تواند برجام را طولانی‌تر و غروب اتمی را طولانی‌تر و قویتر کنیم.

 

الیوت آبرامز افزود: رژیم ایران برای حفظ قدرت از نیروی قهر استفاده کرده و شمار زیادی از شهروندان را کشته است. این رژیم نمی‌تواند یک انتخابات واقعی برگزار کند. ما در آبان ۹۸ دیدیم که یک قیام وسیع در بسیاری از بخشهای ایران رخ داد که یک قیام سراسری بود البته آنها بیرحمانه سرکوب کردند. کسانی که این رژیم را اداره می‌کنند تمایلشان برای کشتن جهت در قدرت ماندن را تغییر نداده‌اند. ایدئولوژی آنها برای خیلی از ایرانیها شکست‌خورده است

من باور دارم که در یک زمانی مردم ایران قادر خواهند بود کشورشان را پس بگیرند و چند دهه است که این را می‌خواهند و قطعاً در انقلاب ۱۳۵۷ همین را می‌خواستند. ما تجربه‌اش را در اتحاد شوروی هم دیدیم که این‌گونه دیکتاتوریها تا ابد نمی‌مانند. پیش‌بینی من برای ژوئن این است که در ایران آنها یک تندرو را به ریاست‌جمهوری انتخاب می‌کنند. زیرا فکر نمی‌کنم ولی‌فقیه این ریسک را بکند که کسی که اصلاح‌طلب باشد به‌خصوص که اگر او قرار است در سالهای آتی فوت کند چنین کسی را در دوره جانشینی، به‌عنوان رئیس‌جمهور باقی بگذارد.

ما نمی‌دانیم که جانشینی و مرگ او چه موقع پیش می‌آید اما فکر کنم این یک لحظه مهم در انقلاب ایرانیها باشد...

اما در محاسباتی که هست یک حلقه مفقوده هست و این مردم ایران است و من امیدوارم که ما و اروپایی‌ها بدانیم که اینها در آنجا هستند و در هر مذاکره و توافقی که با این رژیم می‌شود نباید مردم ایران را تنها بگذاریم و یا فراموش کنیم.

ما برای مردم ایران باید بیش از آنچه می‌کنیم انجام دهیم تا به مردم ایران در مبارزه‌شان و در مقاومتشان و جنگشان برای دموکراسی که چندین دهه است برای آن تلاش می‌کنند کمک کنیم.(تلویزیون سی اسپین)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cd6f456f-ae04-4087-a1a5-0978de14f682"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات