728 x 90

ایران بعد از ونزوئلا دومین کشور «فلاکت‌زده» جهان شد

ایران دومین کشور «فلاکت‌زده» جهان
ایران دومین کشور «فلاکت‌زده» جهان

آخرین آمار منتشر شده از سوی نهادهای اقتصادی بین‌الملل، حاکی از آن است که ایران در شاخص فلاکت جهانی در رتبه دوم قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۹مهرماه منتشر شد ایران در این رده‌بندی بعد از ونزوئلا، رتبه دوم را از آن خود کرده است.
بر اساس این آمار کشور ونزوئلا در سال گذشته با ثبت رتبه ۷۹.۴ در رتبه‌بندی شاخص فلاکت، به‌عنوان مفلوک‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود. پس از آن کشورهای ایران و صربستان به ترتیب با ۶۱.۶ و ۴۴.۸ در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.


لازم به توضیح است که رسیدن این شاخص به عددی بالاتر از ۵۰ بیانگر انحراف شدید آن از استانداردها بوده و به‌معنی افت سطح رفاه خانوار است.
برای محاسبه شاخص فلاکت (Misery index) از دو روش استفاده می‌کنند؛ روش اول از اضافه شدن نرخ بیکاری به نرخ تورم به‌دست می‌آید. روش دوم نیز از راه مقایسه شاخص توسعه انسانی که عواملی مانند امید به زندگی، نرخ بیسوادی، سطح تحصیلات و درآمد سرانه ملی در تعیین آن نقش دارد به محاسبه شاخص فلاکت می‌پردازند.(العربیه ۹مهرماه)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/12baff83-4478-4093-a5d3-2924b91775d0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات