728 x 90

ایران جزو ۲۰کشور دارای بالاترین شاخص فلاکت در سال ۲۰۲۲

دستفروشی در ایران - عکس از آرشیو
دستفروشی در ایران - عکس از آرشیو

استیو هانکه اقتصاددادن آمریکایی و استاد دانشگاه جانز هاپکینز پنجشنبه ۴خرداد، در رابطه با شاخص فلاکت اعلام کرد میزان فلاکت اقتصادی نشان می‌دهد که رژیم ایران جزو بیست کشوری است که بالاترین میزان فلاکت اقتصادی در جهان را در سال۲۰۲۲ داشته است. عراق، لیبی و گابن وضعیتی بهتر از ایران داشته‌اند.

در فهرست ارائه شده از سوی هانکه، رژیم ایران در رتبه بندی جهانی میان ۱۵۷کشور در جایگاه ۱۹ قرار دارد. طبق ارزیابی این اقتصاددان شاخص فلاکت در ایران بیشتر متأثر از نرخ تورم بوده است تا بیکاری...
ایران با شاخص ۷۳/۳درصدی فلاکت در حالی در رتبه ۱۹ قرار دارد که وضعیت در کشورهای ماداگاسکار، گابن، اتیوپی، لیبی، پاکستان، میانمار و عراق، بهتر از ایران ارزیابی شده است. این کشورها به ترتیب در رده ۲۲، ۲۵، ۲۹، ۳۰، ۳۵، ۳۹ و ۵۰ این فهرست قرار گرفته‌اند.
اقتصاددانان نیز در این باره گفته‌اند شاخص فلاکت نشانگر میزان سختی زندگی مردم است و هر چه این شاخص در یک کشور بالاتر باشد، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی بالاتر و به تبع آن میزان رفاه مردم آن کشور پایین‌تر است.
قابل ذکر است شاخص فلاکت یک نشانگر اقتصادی است که طبق تعریفی ساده از مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم به‌دست می‌آید و به‌طور سالانه محاسبه می‌شود. این شاخص در دهه هفتاد میلادی توسط آرتور اکون، اقتصاددان اهل آمریکا مطرح شد و ارزیابی نسبتاً جامعی در راستای وضعیت اقتصادی یک کشور به‌دست می‌دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a8270075-7287-4d23-bd3f-4005b61552e0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات