728 x 90

برایان هوک: بحران گریبان‌گیر رژیم ایران در ۴۱سال گذشته بی‌سابقه بوده است

برایان هوک
برایان هوک

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت‌خارجه آمریکا در امور ایران، روز سه‌شنبه ۲۷خرداد؛ در جریان وبیناری در شورای روابط خارجی آمریکا طی سخنانی گفت: «آمریکا، با محروم کردن جمهوری اسلامی از دسترسی به منابع درآمدی عظیم گذشته‌اش، تلاش‌های رژیم برای بسط قدرتش در منطقه را مهار کرده است. بحران کنونی رژیم ایران در ۴۱سال گذشته بی‌سابقه بوده است».

وی در ادامه سخنانش با تأکید بر سیاست فشار حداکثری و نتایج آن اضافه کرد: «اگر به اقتصاد ایران نگاه کنید، صادرات پایین آمده، و آنها حتی از قبل از قضیه شیوع کووید-۱۹ با سطح عظیمی از کوچک شدن اقتصاد روبه‌رو بوده‌اند. دسترسی آنها به ذخایر ارزی خارجی‌شان به حداقل رسیده است. کسری بودجه دولت آنها به قدری زیاد است که رژیم نمی‌داند چگونه باید آن را برطرف کند.
صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی گفته‌اند که در فهرست بدترین اقتصادهای جهان، اقتصاد ایران، پس از ونزوئلا و لیبی، در جایگاه سوم ایستاده است. رژیم ایران برای تأمین هزینه فعالیت‌های بدخواهانه‌اش ... به صادرات نفت وابسته است. و من فکر می‌کنم در هر راهبردی برای مقابله با ایران این بسیار مهم است که به موضوع نفت پرداخته شود. ما تا وقتی در برجام بودیم نمی‌توانستیم مانع صادرات نفت ایران شویم. ولی پس از خروج‌مان از برجام در مدت‌زمان بسیار کوتاهی موجب سقوط صنعت نفت ایران شدیم».

برایان هوک در ادامه افزود: «گزارشهای زیادی از ضعف رژیم ایران و نیروهای نیابتی‌اش دیده می‌شود، حزب‌الله، که ۷۰درصد بودجه‌اش از ایران می‌آمد، برای نخستین بار در تاریخ در تکاپو برای تأمین بودجه‌اش از طریق جمع‌آوری پول برآمده است. وضعیت شبه‌نظامیان و نیابتی‌های وابسته به ایران در عراق و سوریه هم بر همین منوال است و آنها می‌گویند که ایران دیگر پول ندارد و روزهای طلایی به پایان رسیده است».

وی هم‌چنین با اشاره به پایان یافتن ممنوعیت فروش تسلیحات متعارف به ایران اضافه کرد: «این ممنوعیت در روز ۱۸اکتبر به پایان می‌رسد و به نظرم ایده بسیار بدی بود که پنج سال پیش اجازه دادند بزرگترین حامی حکومتی تروریسم از زیر تحریم تسلیحاتی خارج شود. ما امیدواریم که این تحریم را بازگردانیم. ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم. به هر شکل شده ممنوعیت فروش تسلیحات را بازمی‌گردانیم».
پیش از این وزارت‌خارجه آمریکا با فرا رسیدن دو سال از اعمال کارزار فشار حداکثری علیه رژیم ایران، در پیامی اعلام کرد تحریم‌ها تاکنون ۲۰۰میلیارد دلار از منابع مورد دسترسی رژیم ایران را مسدود کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ae046164-02d7-4c70-8f06-fa5f496034b9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات