728 x 90

بن‌بست و بی‌راه‌حلی اولین چشم‌انداز روشن سال۱۴۰۰

بحران کرونا و بحران اقتصادی
بحران کرونا و بحران اقتصادی

کرونا و بحران اقتصادی دو بحران مهم گریبانگیر نظام هستند که از دید روزنامه‌های حکومتی در سال آتی راه برون رفتی برایشان متصور نیست.

روزنامه حکومتی آرمان ۲۸اسفند در مطلبی با عنوان «سایه روشن اقتصاد و سلامت در سال١٤٠٠»، کارشناسان مختلف حکومتی وضعیت سال آینده را پیش‌بینی کرده‌اند.

قرایی مقدم یک کارشناس حکومتی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ناشی از اختلاف طبقاتی و فقر و بیکاری نوشته است: «همان‌گونه که در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم و در سال آینده نیز هیچ تلاشی برای رفع این مشکلات شاهد نیستیم. مسأله دیگر مهاجرت از شهرهای محروم و روستا به شهرهای بزرگ است و من به‌طور کلی سال آینده را سال خوبی نمی‌بینم».

این کارشناس حکومتی تنها راه برون‌رفت نظام را باز شدن «پنجره‌ای تازه در روابط سیاسی نظام با کشورهای دیگر» دانسته و هشدار داده «نارضایتی اجتماعی در سال آینده افزایش پیدا می‌کند. من به هر سمت و سویی می‌نگرم چشم‌انداز خوبی را برای سال آینده نمی‌بینم. و ما در سال بعد با بالا رفتن انواع آسیب‌های اجتماعی و تلاطم در جامعه روبه‌رو خواهیم بود».

در ادامه این مقاله ابهری یک کارشناس دیگر حکومتی نوشته است: «از مجموعه وقایع گذشته و جاری، می‌توان پیش‌بینی تقریبی از رویداد‌ها و احوال مردم در سال۱۴۰۰ داشت، البته بعضی از این رویدادها و پیش‌بینی‌ها نیاز به هیچگونه قدرت ذهنی ندارند. مثلا قیمتها هم‌چنان سیر افزایشی خواهد داشت و کرونا ادامه می‌یابد».

این کارشناس حکومتی در ادامه افزوده است: «با روندی که در سال۹۹ در پیش گرفته شده، تورم و گرانی طبقه متوسط را از جامعه حذف و فقط دو طبقه غنی و مسکین در جامعه باقی ماندند. برخی از مردم در خانه متری ۲۰۰میلیون تومان و برخی دیگر در پشت‌بام شب را به صبح می‌رسانند. گرانی نیز با همین روند اگر حرکت نماید، طبقه مسکین هم از بین خواهد رفت. در صورتی که روند ورود واکسن به شکل فعلی باشد سال آینده نیز هنوز ثلث جمعیت کشور واکسینه نخواهند شد. سیاست وارد نمودن قطره چکانی واکسن دردی را دوا نخواهد کرد».

در ادامه این مقاله یک کارشناس حکومتی دیگر با عنوان متخصص بیوتکنولوژی پزشکی از اذعان کرده است: «گونه‌های سه‌گانه و حتی چهارگانه این ویروس در کشور ما شیوع پیدا کرده و گونه انگلیسی، آفریقایی و حتی گونه آمریکایی امروز شایع شده، ولی گونه قالب کرونای انگلیسی است». این کارشناس حکومتی در ادامه با بیان این‌که «حتی نتوانسته‌ایم یک میلیون دوز واکسن تهیه کنیم» به نظام هشدار داده: «اگر این وضعیت اصلاح و به معیشت مردم توجهی نشود، جو جامعه حالت اعتراضی پیدا خواهد کرد».

«بازی با اعصاب مردم» عنوان مطلب دیگری است در آفتاب یزد که در مورد علت کمبود مرغ اعتراف کرده است رژیم مرغ‌های تولید شده برای مصرف داخل را به خارج صادر کرده تا کیسه خود را پرکند. این روزنامه هم‌چنین نوشته است: «: گاهی پیگیری خبرها و بعضی از سخنان مسئولان منجر به پرشدن کاسه صبر مردم و لبریز شدن آن می‌گردد... بیش از چهار ماه پیش ممنوعیت صدور مرغ به گمرک اعلام شد، چرا تا امروز این بخشنامه رویت و اجرایی نشده؟ چرا این بخشنامه به اجرا درنیامده؟ در این مدت چه کسانی و چقدر مرغ صادر کرده‌اند؟».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e56111f2-cc35-4933-9339-52b591990078"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات