728 x 90

بیانیه کانادا، سوئد، اوکراین، و بریتانیا: محاکمه مسئولان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ایران

هواپیمای سرنگون شده اوکراینی
هواپیمای سرنگون شده اوکراینی

در بیانیه گروه هماهنگی و پاسخ بین‌المللی برای قربانیان پرواز که پنج‌شنبه، ۱۳خرداد منتشر شد آمده است: «اقدامات رژیم ایران و آن چه رژیم از تحقیقات مربوط به این امر حذف کرده، نقض قوانین بین‌المللی است».

گروه هماهنگی و پاسخ بین‌المللی برای قربانیان پرواز اوکراینی، شامل نمایندگان کشورهای کانادا، سوئد، اوکراین، و بریتانیا است که شهروندانشان در جریان سرنگونی پرواز۷۵۲ هواپیمایی اوکراین توسط موشکهای سپاه پاسداران کشته شدند. آنها در بیانیه‌یی مشترکی نسبت به «نقض قوانین بین‌المللی» از سوی رژیم ایران اعتراض کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «به‌دلیل وقوع این فاجعه، شهروندان و مسافران آن پرواز به‌طور جدی و غیرقابل بازگشت آسیب دیده‌اند و ایران مطابق قانون وظیفه دارد که جبران خسارت کند».

این کشورها که شهروندانی در آن پرواز داشتند، می‌خواهند «جمهوری اسلامی ایران به اشتباه خود اعتراف کند، همه واقعه را شرح دهد، به‌طور علنی عذرخواهی کند، و اموال باقی مانده و دزدیده شده قربانیان را پس دهد».

کشورهای صادر کننده این بیانیه، هم‌چنین خواسته‌اند «محاکمه مسئولان این واقعه به‌طور شفاف، علنی، و مطابق با قانون» دیگر خواسته این بیانیه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «خسارت مناسب مادی و معنوی به بازماندگان قربانیان، بدون تبعیض ملیتی و مطابق با قانون بین‌المللی، پرداخته شود».

این کشورها خواسته‌اند که ایران تاریخی برای شروع مذاکرات رسمی برای جبران خسارت تعیین کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/07487f3e-0545-4f42-bb26-190bc5b513a5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات