728 x 90

تبریز مهد دلیران، سرکش و خروشان – گزارش اختصاصی

اعتراضات در تبریز
اعتراضات در تبریز

تبریز در جریان قیام سراسری مردم ایران یکی از کانون‌های شورش و نبرد بود. جوانان تبریزی درسهای بیاد ماندنی به مزدوران سرکوبگر دادند و با کسب این تجربه خودشان را برای نبردهای بعدی با رژیم آماده می‌کنند.

 

آغاز نبردها

روز جمعه ۲۴ آبان رژیم با آوردن تمام نیروهای خود با لباس ضدشورش و بکارگیری تمام خودروهای خود فضای شهر را امنیتی کرده بود و حتی نیروها و ماشینهای گشت کلانتری هم برای گشتهای معمول حول پمپ‌بنزینها جمع شده بودند. مردم نیز با ماشینهای خود در خیابان سعی در ایجاد ترافیک داشتند.

 

تبریز درگیری و شلیک گاز اشک آور روزهای اول قیام

 

تصاویر جدید دریافتی از شهر تبریز 

 

صبح شنبه ۲۵ آبان مردم تبریز برای مرحله اول اعتراضات که خاموش کردن خودروها در خیابان بود آماده شده و اقدام کردند. ترافیک ناشی از ازدحام مردمی که با ماشین در خیابان‌ها بودند کاملاٌ محسوس بود تا ساعت ۹:۳۰دقیقه صبح که تعداد ماشین‌ها به حداکثر خود رسید شروع به توقف با خودرو در خیابانهای اصلی کردند از جمله خیابان چایکنار چهارراه آبرسان، چهارراه منصور، چهارراه شهناز، چهارراه عباسی، اتوبان پاسداران، شهرک رشدیه و میدان فهمیده که با حمله مأموران ضدشورش به‌صورت گله‌های موتوری مواجه شدند. مأموران سرکوبگر دیوانه‌وار شیشه و چراغ های خودرو های معترضان را می‌شکستند و پلاک ها را می‌کندند.

در شهرک رشدیه که از طریق میدان فهمیده به اتوبان پاسداران و بقیه شهر وصل می‌شود این اقدام مزدوران بی‌جواب نماند مردم شیشه‌های هر چه بانک در این شهرک بود را شکستند.

تبریز  اتوبوس نیروی انتظامی ۲۵ آبان ۹۸

 

تبریز به آتش کشیدن پمپ بنزین ۲۵ آبان ۹۸

 

سیل کمکهای مردمی

مردم از آپارتمانها بسته‌ٔ ماسکهای تنفسی برای استتار جوانان شورشی و انواع چوب برای نبرد با مزدوران به پایین می‌انداختند. جوانان با پرتاب سنگ نیروهای مزدور را تا بیرون شهرک یعنی میدان فهمیده عقب راندند. این در حالی بود که در خود میدان فهمیده مردم ماشین‌ها را متوقف کرده و با فشار مزدوران حاضر به ترک محل نبودند.

 

تبریز آبرسان درگیری  گسترده شهروندان با ماموران رژیم ۲۶ آبان

 

نقش جوانان دلیر در کنترل مناطق

مردم و جوانان نرده‌های وسط خیابان را از جای کنده و در وسط خیابان قرار می‌دادند حتی یک ماشین پاترول آبی در جریان درگیریها سعی کرد مأموران سرکوبگر را در یک اقدام متهورانه زیر بگیرد. در این صحنه هم‌چنین برخورد تن به تن هم به‌وقوع پیوست. چندین بار این میدان میان نیروهای مردمی که سنگ باران می‌کردند و مزدوران رژیم که به وفور از گاز اشک‌آور و باتون استفاده می‌کردند دست به دست شد.

در این درگیریها النهایه مزدوران سرکوبگر فرار را بر قرار ترجیح دادند و چه در شهرک و میدان و تا چند کیلومتری اتوبان پاسداران آثاری از آنها دیده نمی‌شد.

نیروهای کمکی هم به‌دلیل مسدود شدن اتوبان با جرثقیلها و ماشینهای سنگین بسته شده بود. هم‌چنین جوانان دلیر با بپا کردن خط آتش هر دو باند اتوبان را تحت کنترل خودشان درآورده بودند.

جوانان دلیر بلافاصله دوربینهای کنترلی در میدان فهمیده را از پایین به آتش کشیدند تا از طریق سوختن سیمها از پایین به بالا آتش گرفته و از کار بیفتند.

در این میان خبر تجمع و اعتراض در میدان شهناز هم بگوش می‌رسید.

جوانان شورشی بلافاصله با آماده کردن سنگ و کوکتل مولوتوف و چوب و سنگ آماده نبردهای بعدی می‌شدند. یک پاترول آبی رنگ مقداری چوب برای جوانان به این منطقه منتقل کرد و همه چیز برای درگیریهای بعدی آماده شد.

مردم منطقه حداقل دو پمپ‌بنزین این منطقه را نیز به آتش کشیدند.

 

تبریز درگیری جوانان ۲۵ آبان ۹۸

 

 تبریز  درگیری جوانان با نیروهای سرکوبگر

 

تبریز  دود ناشی از درگیری

 

تار و مار کردن نیروهای سرکوبگر

مزدوران انتظامی با استفاده از موتور سیکلت سواران جلوی جوانان آرایش گرفتند اما با شعارهای بی‌شرف بی‌شرف و مرگ بر روحانی و مرگ بر دیکتاتور روبه‌رو شدند.

رژیم در این میانه برای شناسایی جوانان اقدام به بلند کردن پهپادهای کوچک مجهز به دوربین کرد تا بتواند بر وضعیت منطقه مسلط شود.

جوانان بلافاصله با پوشاندن صورتهایشان و بپا کردن آتش منطقه را پر از دود کردند.

مأموران سرکوبگر چند دور با حملات‌شان سعی بر تسلط به اتوبان را داشتند که هر بار با مقاومت جانانه جوانان روبه‌رو شده و فرار می‌کردند.

جوانان با ضربات ناگهانی موتور مزدوران نیروی سرکوب را واژگون کرده، یک تیم آن را به آتش می‌کشید و تیمهای دیگر مزدوران نقش بر زمین را گوشمالی می‌دادند.

در نهایت نیز با پیشروی جوانان اتوبوس نیروهای سرکوبگر در اتوبان پاسدارن نیز به تصرف جوانان دلیر افتاد و آن را به آتش کشیدند.

منطقه‌ای از اتوبان پاسداران و میدان فهمیده و شهرک رشیدیه و خیابان عباسی بیش از ۶ساعت تحت کنترل جوانان بود. آنها با روحیه بسیار شجاعانه تمام این منطقه را تحت کنترل درآورده و نیروهای سرکوبگر را از منطقه جارو کرده بودند.

نیروهای سرکوبگر چنان ضربه کاری از جوانان قیام‌آفرین دریافت کرده بودند که تا چند روز بعد از این درگیریها نیز عمده مناطق تبریز فاقد مأمور بود حتی پلیس راهنمایی یا گشتهای کلانتری نیز از ترس در بسیاری مناطق مشاهده نمی‌شدند.

 

 

ترانه بلاچاو باقیام تبریز

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/816c1bb2-70c3-4fb0-94c6-9130628ad690"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات