728 x 90

جراحت مرموز آرمیتا گراوند دختر ۱۶ساله، خشم مردم را دوباره شعله‌ور کرد - انعکاس رسانه‌های خارجی

آرمیتا گراوند
آرمیتا گراوند

آسوشیتدپرس گزارش داد: جراحت مرموز یک دختر ۱۶ساله در تهران، خشم مردم را، دوباره شعله‌ور کرد. آنچه در چند ثانیه پس از ورود آرمیتا گراوند به قطار اتفاق افتاد، هم‌چنان مورد سؤال است.

چهارشنبه آنالنا بربوک وزیر خارجهٔ آلمان در توئیتی نوشت: «بار دیگر یک زن جوان در ایران برای جانش می‌جنگد. این غیرقابل تحمل است. جای والدین آرمیتا گراوند جلوی دوربین‌ها نیست، بلکه باید حق آن‌را داشته باشند که بر بالین دخترشان باشند».

نیویورک تایمز: ۱۳مهر  در پی «برخورد خشن مأموران آمر حجاب اجباری» در مترو تهران به «آسیب‌دیدگی آرمیتا گراوند منجر شده» است فیلم دوربین امنیتی که توسط تلویزیون دولتی ایران نشان داده شد یک دختر ۱۶ساله را نشان می‌دهد که موهای کوتاه سیاهش پوشیده نیست و یکشنبه در راه مدرسه وارد یک کوپه قطار زیرزمینی در تهران می‌شود. چند دقیقهٔ بعد، او بیهوش از قطار بیرون کشیده می‌شود.

در تمام طول هفته، آرمیتا گراوند در حالت کما و تحت نظارت مأموران امنیتی در بخش رسیدگی‌های ویژه در یک بیمارستان نظامی تهران بوده که موجب شده به‌طور گسترده وضع وی با مهسا امینی که در ۲۲سالگی در بازداشت گشت ارشاد به اتهام نقض قوانین حجاب ایران فوت کرد، مقایسه شود.

این‌که دقیقاً چه اتفاقی برای آرمیتا در روز یکشنبه افتاد معلوم نیست و دولت فیلم داخل قطار که نشان خواهد داد که چرا این نوجوان بیهوش شده را منتشر نکرده است...

 اولین بار داستان آرمیتا را روز یکشنبه گزارش کرد، با دو فامیل، یک دوست و یک فرد دیگر آشنا با این حادثه مصاحبه کرد. این منابع به وی گفتند که آرمیتا و دو دوستش که آنها هم حجاب نداشتند با افسران اعمال قوانین حجاب جر و بحث کردند و یکی از این مأموران آرمیتا را هل داد.

بنا به شاهدان  آرمیتا افتاد و سرش به یک شیئی فلزی در قطار خورد و دچار خون‌ریزی مغزی شد.

دولت گفت که او به‌خاطر نخوردن صبحانه و افت قند خونش غش کرده است. مسعود درستی، رئیس ادارهٔ متروی تهران، به رسانه‌های خبری ایران گفت که فیلم دوربین‌هایش هیچ رودررویی لفظی یا فیزیکی بین مسافران و کارمندان شهرداری را نشان نمی‌دهد.

خبرگزاری دولتی ایرنا کلیپی از والدین آرمیتا پخش کرد که شوکه بودند و داستان دولت را تکرار می‌کردند. شهین احمدی، مادر آرمیتا که صدایش می‌لرزید و در حرف زدن مشکل داشت گفت، ”دخترم، فکر کنم فشار خونش، نمی‌دانم، فکر کنم، آنها می‌گویند که فشار خونش افتاده و او می‌افتد و سرش به لبه مترو می‌خورد“ .

در حالی‌که این مادر صحبت می‌کرد، پدر آرمیتا، احمد گراوند نگاهش به پایین دوخته شده و دستانش را بهم گره زده بود. وی گفت آرمیتا سالم بود و دارویی مصرف نمی‌کرد و از مردم خواست برای دخترش دعا کنند...

خودداری دولت از افشای این موضوع و امنیت شدید در بیمارستان نیروی هوایی به این سوءظن‌ها دامن زده که مأموران به آرمیتا آسیب رسانده‌اند. این هفته خشم در رسانه‌های اجتماعی فراوان بود و مردم بیرحمی دولت را تقبیح می‌کردند...

 

یک گروه از اتحادیه‌های معلمین ایرانی در بیانیه‌یی در روز چهارشنبه گفتند که مدیر امنیت وزارت آموزش و پرورش به دبیرستان آرمیتا رفته و به معلمین و کارمندان آنجا هشدار داده که اگر در مورد آرمیتا صحبت کنند، اخراج خواهند شد و همکلاسی‌های او هم تهدید شده‌اند که حرفی نزنند.

بنا به‌گفتهٔ گروهها و فعالان حقوق بشری، مأموران امنیتی به بیمارستان یورش برده‌اند، بخشی که آرمیتا در آنجا بستری است را مسدود کرده‌اند و اعضای خانواده و همکلاسی‌های او را تهدید کرده‌اند که با رسانه‌های خبری صحبت نکنند. مریم لطفی، یک روزنامه‌نگار روزنامهٔ شرق که روز یکشنبه به بیمارستان رفته بود در حالی‌که مشغول مصاحبه با مادر آرمیتا بود دستگیر شد و بنا به‌گفتهٔ همکارانش و سردبیر شرق به‌مدت ۲۴ساعت بازداشت بود.

 یک گروه مستقل فعال در نیویورک گفت: ”ما می‌توانیم تأیید کنیم که خانوادهٔ آرمیتا تحت فشار زیادی است که همان داستان دولت را بگوید در حالی‌که آرمیتا بیهوش است و مأموران امنیتی دولتی در یک بیمارستان نظامی نگهبانی می‌دهند و هر گونه دیداری ممنوع شده است...

در اوایل امسال، صدها دختر مدرسه‌ای در دهها شهر به‌دلیل علائم تنفسی و عصبی که بگفتهٔ مقامات از جمله به‌خاطر حملات عامدانه با مواد شیمیایی سمی بوده، در بیمارستان بستری شدند...

مخمصهٔ زنان ایرانی و شجاعت آنها در دفاع از آزادی‌هایشان انعکاس گسترده‌یی در داخل و در خارج داشته است. آنالنا بائربوک، وزیر خارجهٔ آلمان، از جمله کسانی بود که به اخبار آرمیتا با گذاشتن یک پست توئیتری در روز چهارشنبه واکنش نشان داد که می‌گفت: ”یکبار دیگر یک زن جوان در ایران در نبرد مرگ و زندگی است“ .

آبرام پالی، معاون فرستادهٔ ویژهٔ ایران در آمریکا در توئیتر نوشت: ”از گزارشات که گشت ارشاد ایران آرمیتا گراوند را زده شوکه و نگران هستم. ما به ایستادن در کنار مردم شجاع ایران و کار با جهان برای پاسخگو قرار دادن این رژیم به‌خاطر سوءرفتارهایش ادامه می‌دهیم“ .

 

گاردین، پنجشنبه ۱۳مهر نوشت از ایران خواسته می‌شود فیلم کامل دوربین مداربسته از آنچه منجر به کمای دختر نوجوان شد را پخش کند
چهره‌های اپوزیسیون ایران خواستار انتشار کامل فیلمهای دوربین مداربسته از حادثه‌ای شده‌اند که در ان یک دختر ۱۶ ساله که پس از برخورد با پلیس حجاب در مترو تهران غش کرد و اکنون در کوما است.
آرمیتا گراوند پس از حادثه روز یکشنبه در بیمارستان بستری است. مقامات فیلمی را منتشر کرده‌اند که به‌گفته آنها ادعای آنها مبنی بر غش کردن ارمیتا به‌دلیل کاهش فشار خون را اثبات می‌کند، اما شاهدان و گروه‌های حقوق‌بشری در خارج از کشور ادعا می‌کنند که او در جریان درگیری با مأموران به‌دلیل نداشتن حجاب به زمین افتاده است.
تصاویر دوربین مداربسته‌ای که توسط خبرگزاری دولتی ایرنا به اشتراک گذاشته شده است، ارمیتا را بدون حجاب همراه با دو دوست زن نشان می‌دهد که از سکوی مترو به سمت قطار می‌روند. پس از ورود به کابین، یکی از دختران بلافاصله دیده می‌شود که عقب میآید و روی زمین خم می‌شود، و بعد از آن دختر بیهوش دیگری توسط مسافران از واگن مترو بیرون کشیده شود.
یک شاهد عینی ادعا کرد که بلافاصله پس از ورود ارمیتا به این واگن، یک زن حجاب بان با او شروع به جدل کرد زیرا او روسری نداشت.
شاهدی به گاردین گفت، "زن چادری بر سر او فریاد زد و از او پرسید که چرا او حجاب ندارد."ارمیتا سپس به او گفت: آیا من از شما می‌خواهم چادر خود را بردارید؟ چرا از من می‌خواهی روسری بپوشم؟ سپس بحث آنها به خشونت گرایید. حجاب بان شروع به حمله فیزیکی به ارمیتا کرد و... او را به‌شدت هل داد».
روزنامه اعتماد، یک روزنامه اصلاح طلب، دولت را به چالش کشید تا توضیح دهد که چرا خبرنگاران از انجام وظیفه قانونی خود برای جستجوی حقیقت جلوگیری می‌کنند.
یک اتحادیه معلمان روز چهارشنبه در بیانیه‌یی اعلام کرد که مدیر امنیت وزارت آموزش و پرورش از مدرسه ارمیتا بازدید کرده و معلمان او را تهدید کرده‌اند.
او تأکید کرد که به اشتراک گذاشتن هر گونه اخبار یا عکسهای ارمیتا گراوند در رسانه‌های اجتماعی توسط معلمانش منجر به جریمه‌های سنگین و فسخ فوری قراردادهای آنها خواهد شد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ad905547-f8b0-42a7-ab7b-cee991f414f7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات