728 x 90

دبیرکل سازمان ملل خواستار خلع‌سلاح حزب‌الله شد

آنتونیو گوترز
آنتونیو گوترز

آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل خواستار خلع‌سلاح حزب‌الله لبنان شد و گفت این گروه باید از فعالیت‌های نظامی خود چه داخل لبنان، و چه خارج از آن کشور از جمله در سوریه، دست بردارد. وی در نامه‌یی به شورای امنیت از دولت لبنان و ارتش آن کشور خواسته است، «تمامی اقدامات لازم را انجام دهند تا مانع از افزایش ظرفیت‌های شبه‌نظامی حزب‌الله وابسته به رژیم ایران و دیگر گروه‌های مسلح، و دسترسی آنها به جنگ‌افزار شوند».

دبیرکل سازمان ملل‌متحد در بخشی دیگر از گزارش خود تأکید کرده است که فعالیت‌های حزب‌الله لبنان قطعنامه سال ۲۰۰۴شورای امنیت و توافق «الطائف» را نقض کرده است.

قطعنامه سال ۲۰۰۴شورای امنیت خواستار خلع‌سلاح گروه‌های شبه‌نظامی لبنان شده و توافق طائف نیز به جنگ داخلی ۱۵ساله در لبنان پایان داد.

در گزارش آنتونیو گوترز همچنین آمده است «در یک کشور دمکراتیک، این یک ناهنجاری بنیادین است که یک حزب سیاسی، شاخه شبه‌نظامی هم داشته باشد، شبه‌نظامیانی که در قبال نهادهای دموکراتیک دولتی کشور خودشان هیچ مسئولیتی ندارند ولی همزمان از این قدرت برخوردار هستند که کشور خود را به ورطه جنگ بکشانند».

وی در این گزارش از «کشورهای حامی حزب‌الله لبنان در منطقه» خواسته است «به تغییر این گروه شبه‌نظامی به یک حزب سیاسی و خلع‌سلاح آن کمک بکنند».

روز گذشته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی درباره سیاست ‌آمریکا در قبال رژیم ایران به حزب‌الله اشاره کرد و گفت:‌ لبنان امروز خانه امن و راحت‌تری برای حزب‌الله است تا زمانی که برجام را شروع کردیم. حزب‌الله امروز تا دندان توسط (رژیم) ایران مسلح شده و اسراییل را هدف قرار داده است.

با کمک (رژیم) ایران، حزب‌الله نیروی زمینی را برای عملیات نظامی در سوریه تأمین می‌کند.

سپاه پاسداران نیز هزاران نیرو را وارد سوریه کرده تا رژیم جانی اسد را سر پا نگه دارد و آن‌را به کشتارگاهی به‌ وسعت 71هزار مایل مربع تبدیل کند.

ما مأموران (رژیم) ایران و حزب‌الله وابسته به آنها را که در سراسر جهان عمل می‌کند ردیابی و خرد خواهیم کرد. (رژیم) ایران دیگر هرگز کارت سفیدی برای اعمال سلطه بر خاورمیانه نخواهد داشت. برای سران (رژیم) ایران، آنچه را که پرزیدنت ترامپ گفت یادآوری می‌کنم: اگر برنامه اتمی‌شان را از سر بگیرند با مشکلات بزرگ‌تری از هر آنچه در گذشته داشته‌اند مواجه خواهند شد.

 

خلع سلاح حزب‌الله لبنان، لایحه ارائه شده به مجلس نمایندگان آمریکا

دو عضو کنگره آمریکا لایحه‌یی را با هدف خلع‌سلاح حزب‌الله لبنان ارائه دادند. «تام سیوزی» دموکرات و «آدام کینگز» جمهوری خواه با هدف ایجاد ابزارهایی مؤثر برای خلع‌سلاح حزب‌الله لبنان این لایحه را پیشنهاد کردند. بررسی و ارزیابی توان نظامی، زرادخانه و راههای درآمد نامشروع حزب‌الله برای خرید سلاح برخی محورهای این لایحه است.

بیشتر بخوانید:

لایحه دو عضو کنگره آمریکا مشتمل بر 5بخش است و از اداره اطلاعات مرکزی آمریکا CIA می‌خواهد تا تحقیقاتی را درباره فعالیتهای حزب‌الله انجام دهد.

این لایحه با توجه به گزارشهای وزارت‌خارجه آمریکا و قانون منع تأمین مالی حزب‌الله لبنان تصویب شده در 2015، تهیه شده است و حزب‌الله لبنان را به‌عنوان گروهی "تروریستی" معرفی کرده و آن را به دخالت مسلحانه در یمن، عراق و سوریه متهم کرده است.

در این لایحه به قظعنامه‌های 1701، 1559و 2373استناد شده که همگی بر ضرورت خلع‌سلاح و انحلال تمامی گروه‌های شبه‌نظامی لبنانی و غیرلبنانی تأکید کرده‌اند.

دو عضو کنگره آمریکا در لایحه خود خواستار آن شدند که یک گزارش اطلاعاتی برای بررسی اوضاع حزب‌الله، تخمین توان نظامی، رزمی، تاکتیکی و زرادخانه موشکی این گروه تهیه و به کنگره ارائه شود.

همچنین دو عضو کنگره تام سیوزی و آدام کینگز خواستار تهیه گزارشی مفصل درباره راههای کسب درآمد حزب‌الله، بررسی و ارزیابی عملیات فرامرزی شبکه‌های تأمین مالی آنان و تعیین میزان تاثیرگذاری این گروه بر منازعات منطقه خاورمیانه شدند.

لایحه دو عضو کنگره آمریکا همچنین خواستار مشارکت بالفعل دولت لبنان در روند تأمین امنیت مرزهای این کشور با همسایگان شده است و بر ضرورت خلع‌سلاح گروه‌های شبه‌نظامی تأکید کرده است.

 

درآمدهای میلیاردی حزب‌الله از قاچاق مواد مخدر

در تاریخ 18دسامبر 2017 سایت آمریکایی پولیتیکو فاش کرد که دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا، و به منظور انجام توافق هسته‌یی با ایران، تحقیقات اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده در مورد شبکه "حزب‌الله" لبنان، که میلیاردها دلار را از طریق قاچاق مواد مخدر به دست آورده را متوقف کرده بود.

یک گزارش تحقیقی منتشر شده توسط "پولیتیکو" گفت تحقیقات اداره مبارزه مواد مخدر آمریکا تحت عنوان پروژه "کاساندرا" از سال 2008، و با کمک 30دستگاه امنیتی داخلی و خارجی، آغاز شده بود تا در مورد شبکه جنایتکار قاچاق کوکائین و سلاح و پول‌شویی گروه حزب‌الله تحقیق کند. شبکه قاچاق حزب‌الله میلیاردها دلار را پولشویی می‌کرده است.

افسران شرکت کننده در این پروژه مسیر قاچاق و حمل‌‌ و نقل مواد مخدر توسط شبکه حزب‌الله لبنان از جنوب آمریکا به آفریقا، اروپا و خاورمیانه و نیز از ونزوئلا و مکزیک به ایالات متحده را رصد کرده بودند. آنها همچنین مسیر پول به دست آمده از این قاچاق را که با خرید ماشینهای مستعمل از آمریکا و فروش آنها به کشورهای آفریقایی منتقل شده بودند، را دنبال کرده بودند. اما پس از هشت سال، و در مرحله‌ای که تحقیقات محرمانه به نقطه بسیار حساسی رسیده بود و محققان نیاز به مجوز قانونی و همکاری وزارت دادگستری ایالات متحده و خزانه‌داری، بودند مقامات دولت اوباما در مسیر تمامی تحقیقات سنگ‌اندازی کردند.

به گفته اعضای پروژه "کاساندرا" مقامات دولت اوباما نیز از تلاشها برای دستگیری اعضای ارشد حزب‌الله، از جمله شخصی ملقب به "شبح" که مسئول قاچاق کوکائین به ایالات متحده و ارسال اسلحه به خاورمیانه بوده، جلوگیری کردند. فیاض همچنین تأمین کننده اصلی سلاح های شیمیایی بشار اسد، رئیس‌جمهور رژیم سوریه بوده است. اسلحه‌یی که اسد علیه مردمش به کار برد.

آنان می‌گویند که حزب‌الله تحت نظارت ایران هنوز به اعمال غیرقانونی‌اش ادامه می‌دهد، و منافع آمریکا در عراق و سوریه و مناطق زیادی از آمریکای لاتین و آفریقا، را هدف قرار داده و به دشمنان آمریکا از جمله شبه‌نظامیان شیعه سلاح و آموزش نظامی ارائه می‌دهد.

طبق تأکید مقامات کنونی و سابق آمریکا، صفی الدین، شبح و دیگر عناصر ارشد حزب‌الله هم‌چنان به تجارت مواد مخدر و اسلحه ادامه می‌دهند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3214da13-e1c4-4471-a559-f089b657f594"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات