728 x 90

سفر شتابان ظریف به شهر بیاریتز محل اجلاس گروه ۷

سفر شتابان ظریف به شهر بیاریتز محل اجلاس گروه ۷
سفر شتابان ظریف به شهر بیاریتز محل اجلاس گروه ۷

بعد از ظهر یکشنبه جواد ظریف در سفری شتابان برای درخواست رفع تحریم از تهران وارد شهر بیاریتز فرانسه محل اجلاس گروه هفت شد. رژیم می‌خواهد با کمک اتحادیه اروپا به‌خصوص فرانسه امکان فروش مقداری نفت و به‌دست آوردن پول آن را از طریق اینس‌تکس پیدا کند.

همزمان سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم به‌منظور کسب اعتبار برای جواد ظریف که از جانب آمریکا تحریم شده اعلام کرد: «به دعوت لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، دکتر محمد جواد ظریف برای ادامه رایزنیها در خصوص ابتکارات اخیر میان رؤسای جمهور ایران و فرانسه وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد».

 

وزارت‌خارجه رژیم برای این‌که بیش از حد سبک نشود، پیشاپیش اعلام کرده است در این سفر با هیات آمریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت!

سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم پیش از آن توئیت کرده بود که ظریف عازم شرق دور و سفر به مالزی و ژاپن و چین است.

 

پیداست که مقامات فرانسوی می‌خواهند در مسافرخانه‌ای بیرون کنفرانس وزیر خارجه رژیم را در جیب داشته باشند تا هر گاه اقتضا کند برای ماله‌کشی در دسترس باشد.

 

این در حالی است که رویترز در گزارشی درباره اظهارات متفاوت ماکرون و ترامپ درباره رژیم آخوندی نوشت: ترامپ خوشبینی ماکرون در مذاکره با رژیم ایران را تخفیف می‌دهد!

رویترز گزارش کرد: ترامپ که سیاست ماکزیمم فشار روی رژیم ایران را اعمال کرده است از موضع ماکرون مبنی بر ارسال پیام توسط رهبران جی هفت فاصله گرفت و گفت: خیر! من در مورد این موضوع صحبت نکرده‌ام. ماکرون و نخست‌وزیر ژاپن شینزو آبه آزادند با ایران مذاکره کنند.

ترامپ گفت ما کار خودمان را می‌کنیم و من نمی‌توانم مردم را از حرف زدن باز دارم. آنها اگر می‌خواهند مذاکره کنند می‌توانند اینکار را بکنند.

یک مقام کاخ الیزه گفت: اولویت هم‌چنان جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌یی و آرام کردن تنشها در خلیج‌فارس است.

رویترز افزود: ماکرون در ملاقات اخیرش با ظریف از این ایده صحبت کرده بود که تحریمها را تخفیف دهد و مکانیزمی برای پرداخت خسارت اقتصادی فراهم کند. اما آمریکا هیچ نشانه‌ای مبنی بر تخفیف تحریمها ارائه نداد کما این‌که مشخص نیست که منظور ماکرون از مکانیزم غرامت چیست.

مقامات فرانسوی از بحث درباره جزئیات مذاکرات با رژیم ایران یا آمریکا امتناع ورزیده‌اند. اما رسانه‌های رژیم به‌ویژه باند برجامی و روحانی بسیار ذوق زده هستند که شاید از امامزاده جی هفت فرجی حاصل شود!

 

به‌دنبال اظهارات جواد ظریف درباره مذاکراتش با فرانسه در آستانه تشکیل اجلاس جی۷، کیهان خامنه‌ای نوشت:

«بسته فرانسه توهین‌آمیز است (اما) ظریف در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته است که پیشنهادات رئیس‌جمهور فرانسه درباره کاهش تنشها درباره توافق هسته‌یی در مسیر صحیحی به پیش می‌رود. این در حالی است که ماکرون در روزهای اخیر مذاکره درباره توان موشکی و منطقه‌یی نظام و دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی و توقف کاهش تعهدات برجامی را به‌عنوان بسته پیشنهادی خود مطرح کرده بود».

کیهان اضافه کرد: «سؤال اینجاست که آیا مطرح کردن موضوع توان موشکی و منطقه‌یی نظام از سوی فرانسه، مسیر صحیح است؟!».

روزنامه سپاه پاسداران نیز درباره اقدامات فرانسه در جی۷نوشت: «دولت روحانی بر ادامه‌ٔ حیات «برجام منهای آمریکا» (اصرار داد)، ظاهراً مقامهای دولت دوازدهم در ارزیابی سهم آمریکا در توافق هسته‌یی یا دچار سوء‌تفاهم هستند یا این‌که عامدانه آن را کوچک‌نمایی می‌کنند».

 

از سوی دیگر رسالت آخوندی نوشت: درست است که برجام مرده و کسی نمی‌تواند برای احیای آن کاری کند، اما نظام باید از فرصتها برای خنثی‌سازی سیاست‌های ترامپ استفاده کند.

 

یک دیپلمات سابق رژیم به نام فریدون مجلسی هشدار داد: اگر (نظام) قدمی خارج از چارچوب توافق هسته‌یی بردارد، شرایط متفاوت خواهد شد و قطعنامه‌های شورای امنیت دوباره به جریان می‌افتند. علاوه بر آن، همین اندازه‌ای که چینی‌ها معاملاتی را با قیمت مناسب انجام می‌دهند و یا حمایت روس‌ها را از دست خواهیم داد.

 

علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در مشهد قبلاً هشدار داده بود که رابطه رژیم بین دو سنگ آسیاب آمریکا و اروپا مانند این است که یکی ما را گرفته و نگه می‌دارد و دیگری ما را می‌زند.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی به صراحت و برخلاف شایعات و اخباری که منتشر شده است، گفت گفتگویی با رئیس‌جمهور فرانسه درباره تحویل پیام یا بیانیه‌یی از جانب کشورهای جی ۷نداشته است. هر چند سران کشورها اگر می‌خواهند مذاکره کنند، می‌توانند مذاکره کنند.

خبرنگار پرسید آیا شما با ماکرون بر سر میز شام صحبت کردید؟

ترامپ پاسخ داد: گزارشات غیردقیق بسیاری داده شده است ما شام بسیار خوبی دیشب داشتیم

 

تلویزیون فاکس نیوز در رابطه با کنفرانس مطبوعاتی ترامپ و شینزوآبه در حاشیه اجلاس جی ۷ گزارش داد:

س: آقای پرزیدنت آیا شما بیانیه‌یی مربوط به ایران و پیام به ایران را که پرزیدنت ماکرون می‌گوید می‌خواهد از جانب تمامی کشورهای جی ۷ تحویل دهد را تأیید کرده‌اید؟

ترامپ: خیر من در مورد آن گفتگو نکرده‌ام. خیر من این کار را نکرده‌ام.

س:‌ آیا شما از برقراری رابطه میان پرزیدنت ماکرون و مقامات ایرانی استقبال می‌کنید؟

ترامپ: بله و همچنین من از برقراری رابطه نخست‌وزیر آبه استقبال می‌کنم زیرا او هم مشغول صحبت با ایران است و با آنها رابطه بسیار خوبی دارد. اما ایران آن کشوری که دو سال نیم پیش بود دیگر نیست خوب آنها می‌توانند رابطه خود را برقرار کنند و شما نمی‌توانید مردم را از صحبت کردن باز دارید اگر می‌خواهند مذاکره کنند می‌توانند مذاکره کنند.

س: آیا در مورد موضوع ایران بر سر شام دیشب صحبت کردید؟

ترامپ: شما بگویید که ما در مورد چه چیزی صحبت کردیم؟

س: من از شما سؤال می‌کنم

ترامپ: گزارشات غیردقیق بسیاری داده شده است ما شام بسیار خوبی دیشب داشتیم

 

متعاقباً رادیو فرانسه خبر داد رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرده است که گروه جی هفت هیچ “ مأموریت رسمی“ در این باره به او نداده است و گفتگوها درباره ایران ادامه دارد.

 

بازار خبر و شایعات حول مذاکره و کوتاه‌آمدن رژیم از برخی مواضعش برای به‌دست آوردن پول با پادر میانی فرانسه داغ است. خبرنگاران در محل منتظر نتایج هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9ec27bd0-7137-478a-bfc4-b3ab260107d5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات