728 x 90

سقوط ۷۰درصدی صادرات رژیم ایران به چین

تبادلات اقتصادی - آرشیو
تبادلات اقتصادی - آرشیو

بنا به گزارش گمرگ چین درباره مبادلات تجاری به رژیم ایران که روز دوشنبه ۵خرداد منتشر شده است، بیان از افت قابل توجه واردات این کشور از رژیم ایران طی چهار ماه ابتدایی سال است. در این مدت، صادرات نفتی رژیم به چین سقوط کرده است. در ماه گذشته صادرات غیرنفتی رژیم ایران به چین دچار افتی ۲۴درصدی شده بود.

مقایسه آمارهای چهار ماه ابتدایی سال جاری با دور مشابه سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد واردات چین از ایران بیش از ۷۰درصد و صادراتش بیش از ۴۸درصد افت داشته است.

آمارها بیانگر افت کل صادرات نفتی و غیرنفتی رژیم آخوندی به چین، از بالای ۶میلیارد دلار در چهار ماه ابتدایی سال گذشته میلادی به ۲میلیارد و ۳۴۰میلیون دلار در دور مشابه امسال رسیده است.

در عین‌حال واردات رژیم آخوندی از چین طی دوره یاد شده بیش از ۳درصد افزایش داشته و به ۲میلیارد و ۹۲۶میلیون دلار رسیده است. در دو سال گذشته، میزان تجارت چین با رژیم ایران به‌طور محسوسی افت کرده است.

روز دوشنبه ۵ خرداد بیژن زنگنه وزیر نفت آخوند حسن روحانی در مصاحبه با خبرگزاری حکومتی ایلنا در رابطه با شرایط وخیم اقتصادی و تاثیر تحریمها بر اقتصاد رژیم گفت: «همه باید در شرایط سخت فعلی با تعامل و روحیه جهادی در مسیر رفع مشکلات مردم و توسعه کشور قدم برداریم؛ اکنون زمان درگیری و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای نیست».
زنگنه اضافه کرد: «هیچ‌کس نمی‌تواند در وضعیت فعلی قیمت نفت را پیش‌بینی کند چون قیمت نفت تابع عرضه و تقاضاست. واقعیت امر این است که طرف تقاضا خیلی مبهم است به سبب این‌که معلوم نیست چه زمانی اقتصاد جهانی فعال می‌شود».

وی همچنین در خصوص وضعیت صادرات گاز ایران به ترکیه گفت: «خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه که به دلیل انفجاری که اوائل سال جاری در خاک این کشور اتفاق افتاد آسیب دید ترمیم نشده است؛ این در حالی است که برای ترمیم این خط به چند روز بیشتر زمان نیاز نبود. ایران برای کمک به ترمیم این خطوط لوله گاز اعلام آمادگی کرد اما این پیشنهاد با استقبال طرف مقابل مواجه نشد».
زنگنه گفت: «شرایطی که اکنون کشور در آن به‌سر می برد بسیار دشوارتر از دوران هشت ساله جنگ تحمیلی است؛ با این تفاوت که کشته و زخمی خیلی ملموس و قابل‌ملاحظه‌ای ندارد».

مقایسه آمارهای چهار ماه ابتدایی سال جاری با دور مشابه سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد واردات چین از ایران بیش از ۷۰درصد و صادراتش بیش از ۴۸درصد افت داشته است.

جزئیات آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد که متوسط واردات روزانه نفت از ایران از ژانویه تا آوریل سال جاری ۹۱هزار بشکه به ارزش ۵۶۶میلیون دلار بوده است.

حجم صادرات نفت ایران در این مدت نسبت به دور مشابه پارسال بیش از شش برابر افت داشته و ارزش نفت صادراتی نیز ۷.۵برابر کمتر شده است.

جزئیات آمارهای ماهانه نشان می‌دهد که چین در ماه آوریل روزانه ۱۲۷هزار بشکه نفت از رژیم ایران دریافت کرده که دو برابر ماه قبل آن است. اما به‌خاطر افت چشمگیر قیمت نفت در ماه گذشته نسبت به ماه مارس، ارزش نفت تحویلی از ایران کمتر از ۴درصد افزایش داشته است.

آمارهای چین نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی ایران به چین در ماه آوریل به ۴۱۳میلیون دلار رسیده که نسبت به آوریل پارسال حدود یک چهارم افت نشان می‌دهد.

بیشتر بدانید:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/953ea1ea-1b93-4208-b0d5-d10acd06cabc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات