728 x 90

شبکه‌های تلویزیونی رژیم با مخاطبانی به اندازه انگشتان دست!

شبکه‌های تلویزیونی رژیم
شبکه‌های تلویزیونی رژیم

آخر و عاقبت جهاد تبیین

در سالی که هر روزش باید هزینه دروغ‌پردازیهای رژیم تحت‌عنوان «جهاد تبیین» مورد نظر خامنه‌ای باشد، رسانه‌های آخوندی اعتراف کردند شبکه جهانی جام‌جم که برای ایرانیان خارج از کشور پخش می‌شد، در آستانه تعطیلی است و روزنامه حکومتی اعتماد گفت این شبکه «مخاطب» ندارد!

اعتماد رژیم افزوده است مدیر جام‌جم سال گذشته در یک نشست خبری بر ریزش مخاطبین این شبکه صحه گذاشته بودند.

«حسن ملکی» که پاییز ۱۳۹۸ با حکم «مرتضی میرباقری» معاون سیما، مدیر جام‌جم شد، سال گذشته در جریان یک نشست خبری، یکی از دلایل ریزش مخاطبان این شبکه را «کاهش بودجه» عنوان کرده بود.

به‌هرحال آن نظرات باعث شد که سه کانال شبکه جهانی جام جم رژیم، در یک شبکه خلاصه شوند و دو شبکه دیگر تعطیل شوند.

تاریخچه شبکه جهانی جام جم رژیم

شبکه جام‌جم آذرماه سال ۱۳۷۶ در دوران ریاست علی لاریجانی بر صدا و سیما تأسیس شد؛ همان دورانی که برنامه‌های بدنامی مانند «هویت» و «چراغ» روی آنتن صدا و سیما می‌رفت، برنامه‌هایی که محتوایشان بازجویی متهمان سیاسی باند رقیب در برابر دوربین تلویزیون بود!

دو سال بعد، یعنی بهمن ۱۳۷۸ دومین کانال جام‌جم برای «بینندگان مقیم آمریکا و کانادا راه‌اندازی شد»

و خرداد ۱۳۸۱ هم سومین کانال جام جم، با هدف مخاطبان منطقه آسیا و اقیانوسیه آغاز به کار کرد.

اما دوباره بعد از مدتی هر سه کانال به‌صورت ۲۴ ساعته ادامه کار دادند.

تأیید ورشکستگی شبکه جهانی جام جم رژیم

در توضیح علت کسادی بازار شام تلویزیون رژیم، روزنامه اعتماد رژیم اذعان کرده که ریزش مخاطب را می‌توان یکی از بحرانهای نه فقط شبکه جام‌جم، بلکه همه شبکه‌های صدا و سیما دانست. از دست رفتن مخاطبان صدا و سیما در حالی رخ می‌دهد که سال به سال، بر سهم این سازمان در بودجه سالانه افزوده می‌شود.

راه‌کارهای رژیم برای سرپا نگه‌داشتن شبکه‌های تلویزیونی نظام

متوسل‌شدن به حسینیه هنر نظام! با افزایش بودجه نجومی!

روزنامه اعتماد رژیم افزوده برای مقابله با ریزش مخاطبان این شبکه آخوندی سرانجام وحید جلیلی برادر سعید جلیلی که قائم‌مقام فرهنگی رئیس صدا و سیماست، برخی مدیران شبکه را برکنار کرد و مدیرانی از پایگاههای بسیج در نهادهایی موسوم به حوزه هنری، سازمان تبلیغات، جشنواره فیلم عمار و حسینیه هنر به صدا و سیما آورد!

اقدامی که باعث تسریع ریزش بقایای مشتریان این شبکه شد!

سقوط صدا و سیمای رژیم در آینه نظرسنجی‌های حکومتی

حتی وزیر ارشاد دولت رئیسی هم اخیراً گفت: «صدا و سیما در حال از دست دادن مرجعیت خود است»

طبق نظرسنجی «ایسپا»، مرجعیت خبری صدا و سیما برای کسب اطلاعات و خبر، از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰ با روندی نزولی روبه‌رو شده است. در مقابل؛

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای کسب خبر، با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده است؛ و از نزدیک به صفر درصد در سال ۱۳۸۳، به حدود ۴۵درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. به عبارت دیگر در این سال‌ها، آنچه از مرجعیت صدا و سیما کم می‌شد، به مرجعیت شبکه‌های اجتماعی اضافه می‌شد.

نگاهی به آمار پرسنلی رادیو تلویزیون رژیم

سال ۱۳۹۵، علی لاریجانی رئیس مجلس وقت، در سخنانی با انتقاد از افزایش کارکنان صداو‌سیما گفته بود که «می‌شد با ١٢، ١٠هزار نفر کار کرد ولی ناگهان تعداد کارکنان این سازمان به ٣٦هزار نفر رسید.

و در پایان سال ۱۳۹۵، شمار کارمندان رسمی، قراردادی و پیمانی صدا‌و‌سیما به عددی بین ۴۸هزار تا ۵۰هزار نفر رسید!

بودجه رادیو تلویزیون آخوندی

بودجه صدا و سیما، طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷، در بخش هزینه‌ای از ٢٢٤میلیارد و ١٢٥میلیون تومان، به ٤٠٦میلیارد و ٤٨٨میلیون تومان یعنی به رقمی حدود دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

افزایش بودجه در سال‌های تحریم

و در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ بودجه بخش هزینه‌ای سازمان صدا و سیما از حدود ٤٥٠میلیارد تومان، به رقمی معادل ٨٤٠میلیارد تومان رشد پیدا کرد؛

برای سال ۱۳۹۴، اعتبارات هزینه‌ای صدا و سیما از ٨٧٢میلیارد تومان به کمی بیش از یک‌هزار میلیارد تومان رسید؛ یعنی نزدیک به ١٤درصد رشد در یکسال.

و سرانجام در ردیف بودجه صدا و سیما برای سال ۱۴۰۲، رقمی بیش از ۸هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است؛ عددی که در مقایسه با یک دهه قبل، رشدی نجومی داشته است.

نتیجه چه شد؟

با وجود برخورداری صدا و سیما از بودجه‌های نجومی اما آنطور که از نظرسنجی‌ها و بازخوردها در جامعه دیده می‌شود، این سازمان در حال واگذاری قافیه نه به شبکه‌های ماهواره‌ای، بلکه به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است. اما همزمان، مدیران این سازمان تمام تلاش خود را برای حفظ برنامه‌هایی چون پاورقی و امثال آن کردند؛ برنامه‌هایی که درصد مخاطبان‌شان یک رقمی است و سازمانی با بودجه‌های ۱۳-۱۲رقمی خود را دلخوش برنامه‌هایی با مخاطبانی به تعداد انگشتان دست کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a414ebb8-46db-4088-9127-fd166508fb08"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات