728 x 90

عدم تمدید معافیت‌های هسته‌یی رژیم ایران و نابود کردن برجام

عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای رژیم ایران و نابود کردن برجام
عدم تمدید معافیت‌های هسته‌ای رژیم ایران و نابود کردن برجام

مطابق ارزیابی نشریه اتریشی استاندارد روز جمعه ۹ خردادماه، آمریکا با لغو معافیت همکاری با برنامه‌های هسته‌یی رژیم ایران در پی نابود کردن برجام است.

آمریکا به‌تازگی اعلام کرد که این معافیت‌ها، نظیر بازطراحی نیروگاه اراک تمدید نخواهند شد.

در معافیت‌های فوق که شامل شرکت‌های پنج کشور روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان بود در چند پروژه مشخص هسته‌یی با رژیم ایران همکاری می‌کردند.

وزیر خارجه ایالات متحده گفته بود که شرکت‌های خارجی باید حداکثر ظرف ۶۰روز به همکاری در پروژه بازطراحی نیروگاه آب سنگین اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران خاتمه دهند.

هم‌چنین این تصمیم شامل همکاری برای انتقال پسماند و زباله‌های اتمی به خارج از ایران هم می‌شود.

از سوی دیگر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم، در واکنش به این تصمیم ادعا کرد که آمریکا تلاش می‌کند با اقداماتش فشار بر ایران را افزایش دهد، اما "در عمل اتفاقی نمی‌افتد" و اعلام این تصمیم چیزی بیش از سر و صدای رسانه‌یی نیست.

اما گودرون هارر، تحلیلگر "استاندارد"، برخلاف این ادعا معتقد است که واشنگتن با این اقدام قصد دارد چین، روسیه و سه کشور اروپایی را از انجام تعهداتشان مطابق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازدارد و زمینه نابودی توافق هسته‌یی را فراهم کند.

وی معتقد است که آمریکا با این اقدام به‌طور ویژه پکن را هم مد نظر دارد، زیرا شرکت ملی هسته‌یی چین CNNC که در تأسیسات اراک مشغول به فعالیت است، در صورت ادامه همکاری با تهدید تحریم‌ها روبه‌رو خواهد بود.

گفتنی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، هدف از تشدید تحریم‌ها را وارد کردن "فشار حداکثری" بر رژیم ایران برای کشاندن این رژیم به پای میز مذاکره و دست یافتن به یک توافق جامع و بازدارنده‌تر عنوان می‌کند.

هم‌چنین برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به‌تازگی گفت که رژیم ایران به‌خاطر تحریم‌ها ورشکسته شده و سران این حکومت دو راه بیشتر در پیش ندارند: یا با دونالد ترامپ وارد مذاکره شوند یا با فروپاشی اقتصادی کنار بیایند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4edd9c49-02b1-4b38-af83-bf290d085bf1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات