728 x 90

عضو ستاد حکومتی مقابله با کرونا: هواپیما و امکانات حمل‌ و نقل واکسن فایزر را نداریم، گفتیم نمی‌خواهیم

فایزر تولید کننده واکسن کرونا
فایزر تولید کننده واکسن کرونا

مصطفی قانعی، عضو ستاد حکومتی مقابله با کرونا شامگاه شنبه ۲۲آذر در تلویزیون حکومتی گفته است: «ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد و اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد».

وی تأکید کرد ایران به برنامه کواکس اعلام کرده که واکسن فایزر را نمی‌خواهد، چون برای نگهداری این واکسن به دمای منفی ۷۰درجه نیاز است و چنین امکاناتی ندارد.

سیستم کواکس که با حضور ۷۶کشور جهان دنبال می‌شود، زیر نظر سازمان جهانی بهداشت قرار دارد و هدف آن کمک به خرید و توزیع واکسن کرونا در همه کشورهای جهان است.

خاطرنشان می‌شود پیش از این ناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی رژیم گفته بود که به‌خاطر تحریم‌های دولت آمریکا امکان نقل و انتقال مالی و خرید واکسن از طریق برنامه کواکس را نداریم.

اما روز جمعه ۲۱ آذرماه یکی از سخنگویان کواکس به روزنامه واشنگتن پست گفت وزارت خزانه‌داری آمریکا «مجوز لازم» برای پرداخت پیش‌پرداخت خرید واکسن را صادر کرده و ایران مانع قانونی در این زمینه ندارد.

همزمان ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی رژیم با رد سخنان عبدالناصر همتی گفت: «هیچ مشکلی برای انتقال ارز به‌منظور واردات واکسن کرونا و دیگر اقلام دارویی از خارج به ایران وجود ندارد».

او تأکید کرد که بانک مرکزی «ماهیانه صدمیلیون یورو برای واردات دارو و مواد اولیه آن و نیز واردات تجهیزات پزشکی به شرکتها می‌دهد» و خرید این اقلام حتی از «شرکت‌های داروسازی آمریکایی» نیز ممکن است.

سوادکوهی رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه تلاش ایران برای ساخت واکسن کرونای داخلی را «اصرار بر شنا خلاف جهت آب» توصیف کرد و با پیش‌بینی عدم استقبال از واکسن کرونای داخلی، هم‌چنین از نبود اراده در سیستم اجرایی کشور برای رزرو واکسنهای تاییدشده جهانی خبر داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/67c2f7ba-d9ed-4e5d-8898-75f8d999d330"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات