728 x 90

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه عدم همکاری رژیم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
  • قطعنامهٔ کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان
  • رژیم ایران باید اجازه بازرسی از سایتهای اتمی‌اش را بدهد و با تحقیقات آژانس کاملاً همکاری کند.
  • بلومبرگ: رژیم ایران به‌دلیل مانع‌تراشی بر سر راه تحقیقات بازرسان با توبیخ رسمی از سوی کشورهای اروپایی روبه‌روست.

کشورهای فرانسه، انگلستان و آلمان با تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌یی برای ارائه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین از رژیم آخوندی خواستند از خواسته‌های آژانس تبعیت کند و اجازه بازرسی از سایتهای مخفی‌اش را بدهد.

خبرگزاری بلومبرگ نوشت: در پی شکایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رژیم ایران که اجازه بازدید از سایتهای اتمی‌اش را نمی‌دهد، این رژیم پس از ۸سال با اولین توبیخ رسمی روبه‌رو شد. قدرتهای اروپایی در یک نشست کلیدی در وین پیش‌نویس قطعنامه را ارائه کردند که از رژیم ایران می‌خواهد اجازه بازرسی از دو سایت را بدهد. قطعنامه تهیه شده توسط فرانسه، آلمان و انگلستان از رژیم ایران می‌خواهد «با تحقیقات آژانس انرژی هسته‌یی بین‌المللی» کاملاً همکاری کند.

این اولین توبیخ دیپلماتیک است که از سال۲۰۱۲ توسط هیأت آژانس مستقر در وین به تصویب می‌رسد و می‌تواند زمینه را برای دور جدیدی از تشدید تنش در مورد برنامه هسته‌یی رژیم ایران را فراهم کند.

بر اساس این سند، قطعنامه اروپا، که انتظار می‌رود از حمایت آمریکا برخوردار باشد، "از این‌که رژیم ایران بیش از ۴ماه است اجازه دسترسی به سایتهایش را نمی‌دهد ابراز نگرانی جدی کرده است".

این قطعنامه که این هفته در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه می‌شود می‌تواند با اجماع به تصویب برسد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c103a210-b76c-4d81-ab76-fb64b80a63d3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات