728 x 90

قیمت ۴۰ قلم کالا در محدوده بحران قرار دارد

گرانی و  تورم بلای جان مردم
گرانی و تورم بلای جان مردم

سایت حکومتی همشهری آنلاین ۱۷مهر ۱۴۰۰ در گزارشی از بحران در قیمتهای مواد خوراکی نام برد و نوشت:

«جدیدترین گزارش مرکز آمار تأیید می‌کند از بین ۵۳قلم کالاهای خوراکی منتخب، قیمت ۴۰قلم کالا در محدوده بحران قرار دارد و رشد تورم ماهانه بالای ۲درصد را تجربه کرده است»

به‌رغم وعده و وعیدهای پوشالی آخوند رئیسی جلاد در مورد حل مسأله گرانی، اما بنا بر اعترافات رسانه‌های حکومتی قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز دهکهای پایین جامعه در مرحله بحران قرار گرفته و سفره‌های مردم هر روز کوچکتر می‌شود.

 

به گزارش همشهری آنلاین نبض قیمت کالاهای خوراکی در ایران هم‌چنان تند می‌زند و سفره مردم هم‌چنان در حال آب رفتن است؛ به‌گونه‌یی که آمارهای رسمی نشان می‌دهد از ۵۳قلم کالای خوراکی پرمصرف و منتخب، در شهریور امسال ۴۲درصد از این کالاها نرخ تورم نقطه به نقطه بالای نرخ تورم کل کشور به میزان ۴۲.۹ درصد را به ثبت رسانده‌اند. همزمان با رشد تورم کالاهای خوراکی و کاهش ارزش ریال، برخی شهروندان به تغییر سبد کالاهای مصرفی خود اقدام کرده و عملاً برخی کالاها از سفره شهروندان با سطح درآمد متوسط و پایین حذف شده است.

 

به‌گزارش روزنامه حکومتی همشهری، بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی را هویج با رشدی ۲۹۴درصدی تجربه کرده است و پس از آن هندوانه با ۱۴۵درصد، گوجه‌فرنگی با ۱۳۲درصد، نخود با ۱۱۲درصد، قارچ و کره پاستوریزه هر کدام با ۱۰۸درصد، پیاز با ۱۰۲درصد و هلو با ۱۰۰درصد قرار دارند. مرکز آمار ایران تأیید کرده که قیمت کالاهایی چون خربزه، نوشابه گازدار، ماهی قزل‌آلا و روغن نباتی جامد در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال رشدی بالای ۹۰درصد داشته است. رشد قیمت کالاهایی چون روغن مایع، ماست پاستوریزه، شیرخشک، شکر، قند و سس مایونز در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال بر اساس روایت آمارگیران مرکز آمار بالای ۷۰درصد بوده و کالاهایی که رشد قیمت آنها در بازه زمانی مورد نظر در دالان بالای ۶۰درصد بوده شامل لپه، چای خارجی بسته‌ای، دوغ پاستوریزه، خیار و انار می‌شود. این گزارش می‌افزاید: در ماه گذشته نسبت به شهریور پارسال بادمجان و سس گوجه‌فرنگی ۵۹درصد گران‌تر شده و هر کیلو گرم برنج ایرانی درجه یک ۵۶درصد و برنج خارجی درجه یک هم ۳۸درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. پس از کالاهایی نظیر سس گوجه‌فرنگی، بادمجان و برنج ایرانی، این عدس، پسته، فلفل دلمه‌ای و رشته آش بوده که با افزایش قیمت بالای ۵۰درصدی مواجه شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c177583b-e9cf-4b86-887d-033e797151c2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات