728 x 90

موضع‌گیریهای بین‌المللی در مورد قیام اصفهان

قیام مردم اصفهان ۵آذر
قیام مردم اصفهان ۵آذر

موضع‌گیری سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در مورد قیام اصفهان:

مردم ایران حق دارند خواسته‌ها و محرومیتهای خود را آزادانه بیان کنند و رژیم ایران را مورد حسابرسی قرار دهند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا تا ژانویه ۲۰۲۱: اراذل خامنه‌ای در اصفهان بار دیگر به مردم ایران به جرم تشنگی تیراندازی می‌کنند.

رژیم ایران در سال۹۸ بیش از ۱۵۰۰تن از تظاهر کنندگان را با بی‌رحمی تمام قتل‌عام کرد. این رژیم امروز دوباره به جرم تشنگی به سوی مردم تیراندازی می‌کند. خطاب به مردم شجاع ایران می‌گویم، مردم آمریکا در کنار شما هستند. (توئیتر مایک پمپئو ۵آذر)

فاکس نیوز ۵آذر: اعتراضات هزاران نفره مردم اصفهان به درگیری و آتش زدن کشیده شد

اعتراضات روز جمعه، در حالی‌که نیروهای ضدشورش تلاش کردند جمعیت را پراکنده کنند به خشونت کشیده شد. شورای ملی مقاومت ایران گزارش داد نیروهای رژیم با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله به سمت جمعیت، که به شعارهای ضدحکومتی ادامه می‌دادند، حدود ۵۰نفر را مجروح کردند.

خبرگزاری رویترز ۵آذر: تظاهر کنندگان در اصفهان با مأموران انتظامی درگیر شدند.

نیروهای امنیتی برای مقابله با تظاهر کنندگان خشمگین از گاز اشک‌آور، باتون و تفنگ های ساچمه‌ای استفاده کردند . یکی از تظاهر کنندگان به رویترز گفت: به نظر می‌رسد اینترنت موبایل در محله‌های متأثر از اعتراضات اصفهان مسدود شده است تا از پخش فیلمهای درگیری جلوگیری کنند.

آسوشیتدپرس ۵آذر: تظاهرات و درگیری در اصفهان

ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد روز جمعه مأموران انتظامی و تظاهر کنندگان در حال درگیری در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود در شهر اصفهان هستند. این ویدئوها با تصاویر ماهواره‌یی از این منطقه درگیریها را تأیید می‌کند.

برخی ویدئوها نشان می‌دهد که تظاهر کنندگان به سمت پلیس سنگ پرتاب می‌کنند، در حالی که برخی از آنها مجروح و خونین هستند.

یونایتدپرس بین‌المللی - استرون استیونسون نماینده سابق پارلمان اروپا - ۵آذر:

تظاهر کنندگان اصفهان شجاعانه «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور سرکوبگر رژیم را که در قتل‌عام بیش از ۳۰هزار زندانی سیاسی نقش دارد، به چالش کشیدند.

در قیامی توده‌ای، دهها هزار کشاورز محروم طی هفته گذشته هر روز در شهر مرکزی اصفهان در اعتراض به کمبود آب به خیابان‌ها آمده‌اند. رژیم دیکتاتوری مذهبی که هر چه فلاکت‌زده‌تر می‌شود در تلویزیون حکومتی تقصیر را به گردن نیروی اصلی اپوزیسیون دمکراتیک، مجاهدین خلق انداخت که تلاش کرده است تا شعله اعتراضات را برای سرنگونی حکومت برافروزد.

خبرگزاری فرانسه ۵آذر: درگیری تظاهر کنندگان اصفهان با مأموران انتظامی

روز جمعه مأموران انتظامی به سوی تظاهر کنندگان در خیابانهای نزدیک بستر رودخانه زاینده رود گاز اشک‌آور شلیک کرند. تظاهر کنندگان به سوی این مأموران سنگ پرتاب کردند.

روز جمعه گذشته نیز هزاران نفر در شهر اصفهان گردهم آمدند تا خشم خود را ابراز کنند. روز یکشنبه نیز معترضان به سمت استانداری در استان چهارمحال بختیاری راهپیمایی کردند و به کمبود آب اعتراض کردند.

ای بی‌سی نیوز آمریکا ۶آذر:

نیروهای رژیم ایران به معترضان آب در اصفهان در خشونت آمیزترین سرکوب از ماه خرداد شلیک کردند.

نت بلاک، مؤسسة کنترل آزادیهای اینترنتی در جهان ۵آذر:

افت ارتباطات اینترنتی در ایران از صبح پنجشنبه همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در این کشور

بررسیهای انجام یافته تأیید می‌کند که شبکه اینترنت بخشی از مناطق ایران از صبح پنجشنبه ۳آذر دچار افت شدید ارتباطاتی شده است. به‌نظر می‌رسد این اخلال در شبکه اینترنت به‌خاطر تظاهرات ضدحکومتی مردم بر سر آب باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/de247f19-7146-4e34-80c7-e786c15ced33"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات