728 x 90

نسلی ملول از دیو و در تکاپوی انسان

طرحی از ماه در آسمان
طرحی از ماه در آسمان

ماه کنعانی من! مسند مصر آن تو شد

وقت آن است که بدرود کنی زندان را

(حافظ)

 

پشت پنجره‌های غرور و قیام ایران
   

 بر پنجه شو! رنجبران آزادی‌ را نگاه کن! مژده‌بخشان صحن سمن را! توطئه‌گران و فتنه‌گران و محاربانی مثل هم‌! این صفت‌های خال‌کوبی شده توسط رمالان حوزوی و رجالان حکومتی، پوستین وارونه‌یی‌ست گویای انسان نو ضدارتجاع و نسل نوخواه پایان عصر مدرنیته در ایران.                                                                                                                                                                                                                                         

در وسعت خاور و باختر و شرق و غرب وطن، نگاهشان کن و بخوانشان: مشهد، کرمانشاه، اصفهان، ایذه، اهواز و...ایران. نسل قبل و بعدشان هم فرقی نمی‌کنند. همه از سر «دار»ها و از دهلیز سلول‌هایی به وسعت ایران برگشته‌اند. بعدی‌ها هم که بیایند، همزادند. همه‌شان بچه‌های یک درد و رنج مشترک‌اند؛ با ویژگی‌هایی هم‌چون هم:

  1. ارتشی هستند که در کف خیابان و روی اینترنت به خط می‌شوند و از نیستیِ پنهان به هستیِ آشکار می‌ریزند.
  2.   نشانی از فاصله‌های دیرین زن و مرد ندارند.
  3.  همه ایران‌اند در یک شهر.
  4. اراده و خشم‌شان را با « متن» و «تصویر» که عناصر قدرتمند پایان عصر مدرنیته  هستند، به پیش می‌برند و سراسر جهان را مشتاق حضورشان می‌کنند.
  5.  از دانش و آگاهی نوین سیاسی و اجتماعی و فناوری ارتباطات برخوردارند. یک آگاهی عمومی و فراقومی آنها را به هم پیوند می‌دهد. این نشانهٴ تحول فرهنگی ایرانی است که از زیر هیمنهٴ ارتجاع قرون‌وسطایی خودش را بیرون کشیده است.
  6.    روی محدویتها ضربدر کشیده‌اند؛ اما بی‌مرز نیستند.
  7.   رابطه‌هایشان روی خط ایننترنت و در وسعت ایران و جهان است.
  8.  دختر و پسر و پیر و برنایشان یک حرف دارند: «حرمت انسانی و حق بی‌بدیل آزادی». دو همسفر از مشروطه تا حالا. دو یار دبستانیِ مهجور از مدرسه ازلِ تاریخ تولدمان. دو یار همیشه بر سرِ «دار»: انسان؛ آزادی. دو «مرغ حق» با خونبغبضی همیشه چکیده بر دامن الهه خاکمان.

(س. ع. نسیم)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7e5651ac-ae99-4779-a74a-2c5618ef27b6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات