728 x 90

هشدار دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل درباره برنامه اتمی رژیم ایران

رافائل گروسی
رافائل گروسی

آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ۲۴بهمن نوشت: رئیس سازمان دیده‌بان هسته‌یی سازمان ملل هشدار داد که ایران در مورد برنامه اتمی خود «کاملاً شفاف نیست».

دبی، امارات متحده عربی (AP) - رئیس سازمان نظارت بر هسته‌یی سازمان ملل روز سه‌شنبه هشدار داد که رژیم ایران در مورد برنامه هسته‌یی خود «کاملاً شفاف نیست»، به‌ویژه پس از آن‌که یکی از مقاماتی که زمانی برنامه تهران را رهبری می‌کرد، اعلام کرد که جمهوری اسلامی همه قطعات برای یک سلاح... را در اختیار دارد.
رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سخنانی در اجلاس جهانی دولت در دبی، درست در آن سوی خلیج‌فارس، به سخنان آخر این هفته علی‌اکبر صالحی اشاره کرد. گروسی در بحبوحه جنگ اسراییل علیه حماس در نوار غزه به انباشت پیچیدگیها در خاورمیانه گسترده‌تر اشاره کرد.

رژیم ایران، پس از فروپاشی توافق هسته‌یی سال ۲۰۱۵ خود با قدرتهای جهانی، غنی‌سازی هسته‌یی را درست زیر سطح تسلیحاتی دنبال کرده است. تهران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده برای ساخت چندین تسلیحات در صورت تمایل انباشته کرده است. با این حال، سازمانهای اطلاعاتی ایالات متحده و سایرین ارزیابی می‌کنند که رژیم ایران هنوز برنامه تسلیحاتی را آغاز نکرده است. مدتها تصور می‌شد که اسراییل برنامه تسلیحات هسته‌یی خود را دارد.
رژیم ایران در حال ارائه چهره‌ای است که در مورد فعالیت‌های هسته‌یی خود کاملاً شفاف نیست. البته این خطرات را افزایش می‌دهد. گروسی هشدار داد: «گفت و گوهای سست درباره سلاحهای هسته‌یی، از جمله اخیراً در ایران، بیشتر و بیشتر می‌شود. یک مقام بسیار عالی گفت، در واقع، ما همه چیز داریم، آن را جدا کرده‌ایم. خوب، لطفاً به من اطلاع دهید که چه چیزی دارید».
گروسی این مقام را معرفی نکرد. با این حال، در یک برنامه تلویزیونی دولتی ایران در اواخر شب یکشنبه، صالحی ظاهر شد و گفت که کشور تمام آنچه را که برای ساختن یک سلاح نیاز دارد در اختیار دارد.

ما تمام (قطعات) علم و فناوری هسته‌یی را داریم. یک مثال بزنم صالحی گفت: ماشین چه نیازی دارد؟ شاسی می‌خواهد، موتور می‌خواهد، فرمان می‌خواهد، گیربکس می‌خواهد. گیربکس درست کردی؟ من موافقم. موتور؟ اما هر کدام برای هدف خود هستند». صالحی نیز روز شنبه اظهارنظر مشابهی کرد.
او سپس گفت: «ما آن را در دستان خود داریم... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8cb09246-d422-4223-98f2-11ee437cfe16"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات