728 x 90

واشنگتن فری بیکن: سند دیدار محرمانه مقامات سابق دولت اوباما با رژیم ایران در سال ۲۰۱۸

جان کری - ظریف
جان کری - ظریف

به گزارش واشنگتن فری‌بیکن، بر اساس یک سند داخلی وزارت‌خارجه آمریکا، مقامات ارشد دولت اوباما در سال۲۰۱۸ به‌عنوان بخشی از تلاش برای تضعیف فشار دیپلماتیک دولت ترامپ برای منزوی کردن رژیم آخوندی، در یک جلسه محرمانه با رژیم ایران شرکت کردند.
طبق گزارشات، در حالی که دولت ترامپ در سال۲۰۱۸ برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران تلاش می‌کرد، هیاتی از سفیران سابق ایالات متحده دیداری محرمانه و غیرقابل ضبط و ثبت با وزیر خارجه سابق رژیم ایران، جواد ظریف در اقامتگاه وی در شهر نیویورک برگزار کردند.

یادداشتی از وزارت‌خارجه که این هفته به‌عنوان بخشی از شکایتی که برای اجبار به انتشار این اطلاعات مطرح شد، به‌دست آمده است. این دیدار در همان زمانی انجام شد که گزارش شد جان کری در پشت صحنه با مقامات ایرانی برای نجات توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ کار می‌کرد.

به گفته مرکز آمریکایی گروه قانون و عدالت (ACLJ)، یک گروه مدافع حقوقی که از وزارت‌خارجه برای دریافت این یادداشت داخلی شکایت کرد، آرشیو داخلی، که موادش غیرمحرمانه معین شده، به مواردی از قبیل جزئیات نحوه دیپلوماسی سایه، این سفرای سابق آمریکا با نماینده ارشد ایران در مورد سلاحهای هسته‌ای، مبادله بالقوه زندانیان، خروج از افغانستان و مذاکرات با طالبان می‌پردازد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا گفت، این سند محکم‌ترین مدرکی است که تا به امروز نشان می‌دهد مقامات دوره اوباما در تلاش‌های پشت سر هم برای زنده نگه‌داشتن مذاکرات با ایران بودند، حتی زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و دولتش برای منزوی کردن رژیم تلاش می‌کردند.

پمپئو که در زمان ریاست وزارت‌خارجه از این دیدارها آگاه نبود، گفت این یادداشت گزارشهای مربوط به آن زمان را در مورد تلاشهای کری برای نجات توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ از طریق درگیری با مقامات ایرانی تأیید می‌کند.

پمپئو که اکنون مشاور ارشد امور جهانی در گروه قانون و عدالت است، گفت: «این یادداشت حتی بیش از آنچه قبلاً درباره مقامات سابق وزارت‌خارجه می‌دانستیم روشن می‌سازد که بیش از زمانی که آنها بر سر کار بودند فعال هستند و انگار که سر کار هستند کارشان را ادامه داده‌اند و در هر بزنگاهی با وزیر خارجه یک رژیم تروریستی کار می‌کرده‌اند تا تحریم‌هایی که توسط آمریکا اعمال شده را تضعیف کنند.

این وضعیت بدتر از ندانستن زمان خروج از صحنه است. آنها فعالانه به‌دنبال محافظت از توافق وحشتناکی هستند که با این رژیم داشته‌اند. این مقامات سابق - دو سال پس از خروج اوباما از قدرت - کماکان علامت می‌دهند که ایران باید محکم در برابر آمریکا بایستد».

پمپئو گفت: تعجب‌آور است که ببینیم اعضای یک دولت سابق آمریکا تلاش کرده تا سیاست‌های رئیس‌جمهور وقت که سر کار آمده را مختل کنند و این افشاگری را به‌عنوان موارد بد، چیزهای خطرناک، چیزهای غیرآمریکایی توصیف کنند. او گفت که این مقامات سابق باید از خود خجالت بکشند که در کنار رژیمی اینچنین وحشی علیه سیاست‌های ملت خود کار می‌کرده‌اند.

این یادداشت ۷صفحه‌ای در جریان دیدار با ظریف تهیه شد، که تنها چند روز پس از انتشار گزارشهایی مبنی بر این‌که کری به‌دنبال نجات توافق هسته‌یی ایران پس از آن‌که ترامپ در اوایل همان سال آن را لغو کرد، منتشر شد. این سند پس از شکایت گروه قانون و عدالت از وزارت‌خارجه به‌دلیل داشتن سوابق در مورد هر گونه ملاقات محرمانه بین ظریف، کری، رابرت مالی، نماینده کنونی ایالات متحده در ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی سابق اوباما تهیه شد.

بن سیسنی (Ben Sisney)، مشاور ارشد دعوی حقوقی گوره قانون و عدالت، گفت که تلاش‌های حقوقی این سازمان ثابت می‌کند که «حتی بیشتر از آنچه قبلاً گزارش‌شده بود، پشت سر دولت ترامپ جلسات محرمانه برگزار شده است».
اما سیسنی گفت که این سؤالات بیشتری را مطرح می‌کند: چگونه این یادداشت دیدار مقامات سابق آمریکا با ظریف به دست وزارت‌خارجه رسید؟ آیا شخصی در وزارت‌خارجه آنجا بود؟ آیا وزارت‌خارجه یک رابط غیررسمی فرستاد؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c5396e33-dc72-4b0a-8dbb-bac75246479f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات