728 x 90

وال استریت پرو: رهبران سابق جهان حمایت خود را از شورای ملی مقاومت ایران و طرح ۱۰ ماده‌ای مریم رجوی اعلام کردند

حمایت ۱۰۷تن از رؤسای جمهور و نخست وزیران سابق از ۴۶کشور جهان، از طرح ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی
حمایت ۱۰۷تن از رؤسای جمهور و نخست وزیران سابق از ۴۶کشور جهان، از طرح ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی

وال استریت پرو روز دوم خرداد در گزارشی از حمایت ۱۰۷تن از رؤسای جمهور و نخست وزیران سابق از ۴۶کشور جهان، از طرح ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی نوشت: مایک پنس معاون رئیس‌جمهور سابق و ۱۰۷ رهبر سابق جهان روز سه‌شنبه نامه‌یی خطاب به رئیس‌جمهور جو بایدن و همتایانش در کانادا، بریتانیا و اروپا امضا کردند و از غرب خواستند رویکرد سخت‌تری در قبال رژیم ایران اتخاذ کنند و از معترضان ضدحکومتی که خواستار تغییر رژیم هستند، حمایت کنند.

در این نامه آمده است: «ما معتقدیم زمان آن فرا رسیده است که رهبری جمهوری اسلامی ایران را در قبال جنایاتش مورد بازخواست قرار دهیم. ما از کشورهای شما می‌خواهیم که در تلاش برای تغییر در کنار مردم ایران بایستند و گام‌های قاطعی علیه رژیم کنونی بردارند. این شامل قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سیاه و حسابرسی از مقامات رژیم برای جنایات علیه بشریت است».

سپاه پاسداران یک نیروی نظامی ایرانی است که توسط آمریکا به‌عنوان یک سازمان تروریستی نامگذاری شده است.

این نامه که خطاب به بایدن، نخست وزیران کانادا و بریتانیا و سران کشورهای سراسر اروپا ارسال شده است، «دخالت» ایران در خاورمیانه و اروپا را محکوم می‌کند و خاطرنشان می‌کند که ایران پهپادهای مرگباری را برای استفاده در اوکراین و تلاش برای حملات تروریستی روسیه به خاک اروپا ارائه کرده است.

کارشناسان و مقامات آمریکایی هم‌چنین ایران را متهم کرده‌اند که در پشت موجی از سوءقصد علیه شهروندان آمریکایی در خاک آمریکا، از جمله شخصیتهای ارشد دولت سابق ترامپ، قرار دارد.

در مورد وضعیت داخلی ایران، این نامه نشان می‌دهد که چگونه ایران به‌خصوص در سال ۱۹۸۸ هزاران زندانی سیاسی را اعدام کرد، زمانی که ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کنونی ایران بخشی از به‌اصطلاح "کمیته مرگ" بود که دستور چندین قتل را صادر کرد.

رهبران جهان هم‌چنین بر اعتراضات خیابانی ضددولتی در سراسر کشور در ایران تمرکز می‌کنند. اعتراضات در سراسر ایران در ماه سپتامبر آغاز شد، زمانی که یک زن جوان در بازداشت پلیس ارشاد ایران که گفته می‌شد او را به‌دلیل داشتن حجاب، پوشش اسلامی اجباری برای زنان در ایران، به شیوه‌ای "نامناسب" بازداشت کرده بود، درگذشت.

بر اساس گزارشهای محلی و جنبش سازمان‌یافته مقاومت ایران، از آن زمان، اعتراضها بر دامنه و شدت آن افزوده شده و به تمام ۳۱ استان و نزدیک به ۳۰۰ شهر ایران رسیده است. شعارها در فراخوان به سرنگونی رژیم ایران در تظاهرات رایج بوده است.

در پاسخ، رژیم با خشونت تظاهراتها را سرکوب کرده است که طی آن صدها معترض کشته و دهها هزار نفر دستگیر شده‌اند. منتقدان هم‌چنین رژیم را به دست داشتن در مسمومیت اخیر صدها دختر مدرسه‌ای در کشور متهم کرده‌اند. ایران هم‌چنین تعداد اعدام‌های خود را افزایش داده است که اخیراً سه معترض در هفته گذشته اعدام شدند. تصمیمات اخیر باعث اعتراض دو حزبی از سوی قانونگذاران ایالات متحده، از جمله نمایندگان کمیته روابط خارجی سنا شد.

در نامه روز سه‌شنبه، رهبران جهان از بایدن و همتایانش می‌خواهند که در کنار معترضان برای سرنگونی رژیم کنونی بایستند و هم رژیم تئوکراتیک در قدرت و هم رژیم سلطنتی پیش از آن را رد کنند.

در این نامه آمده است: «ما شما را تشویق می‌کنیم که در همبستگی مردم ایران برای جمهوری سکولار و دموکراتیک که در آن هیچ فردی، صرف‌نظر از دین یا نسب، هیچ امتیازی بر دیگران نداشته باشد، بایستید». مردم ایران از طریق شعارهای خود به صراحت اعلام کرده‌اند که همه اشکال دیکتاتوری را اعم از شاه مخلوع یا رژیم تئوکراتیک کنونی رد می‌کنند و بنابراین هر گونه ارتباط با هر یک از آنها را رد می‌کنند».

وال استریت پرو افزود: رهبران سابق جهان حمایت خود را از شورای ملی مقاومت ایران، ائتلافی از گروه‌های اپوزیسیون ایرانی، و طرح ۱۰ ماده‌ای مریم رجوی، اعلام کردند.

ورای پنس، که یکی از حامیان صریح جنبش اپوزیسیون ایران می‌باشد، امضاکنندگان نامه شامل لیز تراس، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، استفان هارپر، نخست‌وزیر سابق کانادا، و دو رئیس‌جمهور سابق کمیسیون اروپا، در میان دهها تن از رهبران سابق دولتها بودند.

این نامه پس از آن منتشر شد که هفته گذشته گروه تازه تأسیس زنان ایرانی کنگره اولین نشست مشترک خود را با گروه حقوق‌بشر و دموکراسی ایران – از هر دو دو حزب - برای ابراز حمایت از معترضان ایرانی برگزار کرد.

نانسی میس، نماینده جمهوری‌خواه در این مراسم گفت: "ما تعهد تزلزل ناپذیر خود را برای دفاع از آزادی و حقوق زنان در سرتاسر جهان ارائه می‌دهیم. این موضوع می‌تواند از خطوط حزبی فراتر رفته و در مورد مسائل حقوق‌بشر متحد شود." ما باید این پیام قوی را ارسال کنیم که جامعه جهانی در همبستگی با زنان ایرانی ایستاده است و سرکوب حقوق آنها را تحمل نخواهد کرد.

این رویداد دو روز پس از آن رخ داد که مقامات دولت بایدن یک جلسه توجیهی طبقه‌بندی شده درباره ایران برای همه ۱۰۰ سناتور ارائه کرد. پس از جلسه توجیهی، چندین سناتور گفتند که از آنچه در مورد رویکرد دولت در قبال ایران شنیده‌اند ناراضی هستند.

سناتور جیم ریش از آداهو، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، در بیانیه‌یی پس از جلسه توجیهی گفت: «شش ماه از زمانی که پرزیدنت بایدن [توافق هسته‌یی ایران] را مرده اعلام کرد می‌گذرد و ما هنوز به یک سیاست جامع‌تر برای ایران نزدیک‌تر نیستیم. ابهام راهبردی در مورد سیاست ایران تنها به جسورتر کردن رژیم و نزدیک‌تر کردن شرکای ما به چین کمک می‌کند. از آنجایی که ایران به تصرف غیرقانونی کشتی‌ها، هدف قرار دادن آمریکایی‌ها در منطقه و حمایت از نیروهای نیابتی خود و حمله روسیه به اوکراین ادامه می‌دهد، آمریکایی‌ها لایق سیاستی هستند که چیزی بیش از یک مذاکره هسته‌یی شکست‌خورده باشد».

سناتور جاش هاولی جمهوری‌خواه، بلافاصله پس از جلسه توجیهی، نگرانیهای مشابهی را هنگام صحبت با خبرنگاران ابراز کرد.

هاولی گفت: «بر اساس آنچه در ۴۰دقیقه گذشته شنیدم، آنها [دولت بایدن] واقعاً چیز زیادی در مورد موضوع [ایران] برای گفتن ندارند. "فکر نمی‌کنم این یک جلسه توجیهی مفید باشد. نمی‌دانم آیا آنها واقعاً راهبرد منسجمی دارند یا خیر. اگر راهبردی وجود داشته باشد، من در مورد آن چیزی نشنیدم... ما چیز جدیدی یا طبقه‌بندی شده از راه دور یاد نگرفتیم."

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b5429128-8626-4b52-bab6-12ab53b7d2e9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات