728 x 90

وزارت‌خارجه آذربایجان: مخالفت ایران با ارائه اسناد حمله تروریستی به جنبش عدم تعهد

سفارت جمهوری آذربایجان در تهران
سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

وزارت‌خارجه آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد رژیم ایران با ارائه اسنادی حاوی درخواستهایی برای محکومیت بین‌المللی حمله تروریستی علیه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، به جنبش عدم تعهد مخالفت کرده است.

در بیانیه وزارت‌خارجه آذربایجان آمده است:
در ۲۷ژانویه اسنادی حاوی درخواستهایی برای محکومیت بین‌المللی حمله تروریستی علیه سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی، شناسایی و مجازات سریع سازمان‌دهندگان و عاملان این اقدام تروریستی و هم‌چنین تحقق آن تعهدات ناشی از کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک، برای تصویب به سازمانها و پلتفرمهای بین‌المللی مربوطه ارائه شد.
ایران تلاش کرده است از افشای گسترده این حمله تروریستی در سطح بین‌المللی در سازمانهای بین‌المللی که عضو آن است و تصمیم‌گیریها بر اساس اجماع است، جلوگیری کند. در این راستا، ایران به پیش‌نویس بیانیه‌ها و بیانیه‌های ارسالی آذربایجان به دفتر هماهنگی جنبش غیرمتعهدها (NAM) و کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (CICA) بلافاصله پس از حمله اعتراض کرد.
علاوه بر این، ایران برای حمایت از جایگاه خود در سازمانهای مذکور از کشورهای متعددی درخواست کرده است، اما از میان ۱۲۰کشور غیرمتعهد، تنها سوریه و هند از موضع ایران حمایت کردند. ادعای اصلی این سه کشور در مخالفت با تصویب اسناد مذکور این بود که حملات تروریستی در کشورهای مختلف قبلاً در جنبش عدم تعهد محکوم نشده و مسائل دوجانبه بین این کشورها به تریبونهای بین‌المللی از جمله کشورهای غیرمتعهد کشیده نشده است. -جنبش هم‌سو با این حال، جنبش غیرمتعهدها، در بسیاری از موارد، تعدادی اسناد را در محکومیت حملات تروریستی که در کشورهای عضو آن رخ داده است، تصویب کرده و بر حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک تأکید کرده است.
ما این اقدام تحریک‌آمیز ایران را محکوم می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.
آذربایجان از تمامی بسترهای بین‌المللی مربوطه برای محکومیت گسترده اقدام تروریستی علیه سفارت خود و مجازات عاملان این اقدام استفاده خواهد کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b18eb86e-6c6a-43d9-b27a-c116f548712b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات