728 x 90

پرواز عقاب تیز پرواز مقاومت خلبان مجاهد سرهنگ بهزاد معزی - پیامهای تسلیت اعضای شورا و یاران مقاومت

خلبان مجاهد سرهنگ بهزاذ معزی
خلبان مجاهد سرهنگ بهزاذ معزی

پیام تسلیت کاک بابا شیخ حسینی

دبیرکل سازمان خه‌بات کردستان ایران

متأسفانه سرهنگ بهزاد معزی یکی از خلبانان کوشا و مبارز ایرانی، در سن ۸۳سالگی در کشور فرانسه درگذشت. سرهنگ معزی در مدت ۴۲سال گذشته در برابر حاکمیت افسار گسیخته آ‌خوندی در ایران در میادین کار سیاسی و انقلابی، فعالانه شرکت داشته است. به‌مناسبت درگذشت سرهنگ بهزاد معزی، مراتب تسلیتم را به خانواده ایشان و تمامی مبارزین راه آ‌زادی و اعضای شورای ملی مقاومت ایران تقدیم میدارم.

بابا شیخ حسینی- ۲۲ دی ۱۳۹۹ هجری شمسی

******

 

نصر الله اسماعیلزاده

جناب سرهنگ معزی، بهزاد عزیز مان، عقاب تیز پرواز، قهرمان مجاهد با آخرین پروازش به سوی شهدای مقاومت پر کشید.

جناب سرهنگ عزیز ما، جناب سرهنگ ملت ایران، یکی از برجسته‌ترین و با تجربه‌ترین خلبانان ایران بود. او علاوه بر تمام مهارتها، پشتوانه پرواز ۷مرداد سال۶۰ و بردن سالم برادرم مسعود و نشاندن هواپیما در پاریس بود و یک اعتقاد قاطع به آزادی مردم ایران داشت. بهزاد قهرمان، این انقلابی بزرگ، رسیدن به آزادی را در سازمان مجاهدین یافته بود. او با پذیرش بالاترین مسئولیتها با ایمان و اطمینان قلبی، با آرامش ضروری چنین پروازی، با برخورداری از همراهی کادر پروازش، توانست ساعت ها لحظات خطیر و پرهیجان را از میان موشکها و تهدیدها پشت سر بگذارد، و هواپیما را سالم در پاریس بنشاند.

تصمیم مرکزیت مجاهدین و به‌ویژه شخص مسعود با مسئولیت‌پذیری بهزاد معزی قهرمان تکمیل می‌شد.

در ۴دهه از صفات برجسته سرهنگ بهزاد معزی قهرمان؛ از جسارت، مسئولیت‌پذیری در سطح بالا، قاطعیت، مصمم و منضبط بودن و از طبع لطیف او بهره گرفتم. او یک قهرمان ملی در تاریخ میهنمان می‌باشد.

فقدان دریغ‌انگیز سرهنگ معزی را به خانواده او به خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور مقاومت، به برادرم مسعود و به اعضای شورا به سازمان مجاهدین و مردم ایران تسلیت می‌گویم.

یادش همواره گرامی است.

نصرالله اسماعیلزاده

******

 

فلور رام

تسلیت به آقای مسعود رجوی و خانم مریم رجوی

پیام‌های تسلیت به رهبر گرانقدر مقاومت آقای مسعود رجوی و خانم مریم رجوی عزیز مان در کهکشان همیاری از طرف کانون‌های شورشی و هواداران مقاومت با صدای خودشان، در روز جاودانه شدن و پرواز ابدی سرهنگ عزیز مان مرا بر آن داشت که این شانس یکی بودن با مردم ایران عزیز مان همانا خصلت عقاب تیز پرواز آسمانها سرهنگ معزی عزیز مان است که در چنین روزی این پرواز اتفاق بیافتد.

عرض ادب و تسلیت مرا بپذیرید

******

 

آهنگ رام

پرواز سرهنگ بهزاد معزی را به رهبران گرامی مقاومت ایران، اعضای شورا، مجاهدین عزیز، همه آزادیخواهان و خانواده ایشان تسلیت می‌گویم. جای این قهرمان بسیار بزرگ ملی همیشه و در روز آزادی ایران عزیز مان سبز خواهد بود.

 

******

 

نسرین سیفی و حمید عظیمی

آقای رجوی، مسئول شورای ملی مقاومت ایران

خانم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت

مراتب همدردی ما، در غم و اندوه فقدان سرهنگ خلبان، بهزاد معزی را بپذیرید.

خدمت بزرگ او به مقاومت نوین مردم ایران، در "پرواز پروازها"ی او را، تاریخ قضاوت کرده و خواهد کرد.

بدون شک همه ما، یاری ارزشمند و هم‌سنگری گرانقدر را از دست دادیم. اما و هزار اما، که خود این "عقاب تیز پرواز آسمان وفا"، با قاطعیت و جسارت و خروشی که خاص خود او بود، حرف آخر را برای همه ما زد که:"برای مجاهد، غم و غصه و عزاداری و گریه نداریم. فکر خواهر مریم و برادر مسعود را بکنید که با هر موردی که شهید می‌شود چه باید بکنند؟ سلاح مجاهد بر خاک افتاده را باید برداشت و جنگید تا روزی که حتی یک نفر از ما باقی بماند و در میدان آزادی سخنان و صدای مریم رجوی و برادر را بشنود. "

باشد که ما، تمامی غم فراق او را در راه تحقق آرزوی بزرگ او، "آرزوی پرواز آزادی به سوی تهران"بکار گیریم و دست در دست هم، و با همان"سرمشق نه شاه و نه شیخ" در راه احقاق آن تلاش و کوشش خود را صد چندان کنیم.

تو در من زنده‌ای، من در تو، ما هرگز نمی‌میریم

از آن ماست پیروزی، از آن ماست فردا.

نسرین سیفی و حمید عظیمی

******

 

محمد ناهید

پرواز سرهنگ بهزاد معزی به بی‌کرانه‌ها برای خانواده و یارانش که دهه‌ها در کنار او در راه مبارزه با دیکتاتوری حاکم بر میهنمان زیسته‌اند سخت دریغ‌انگیز اما شکوهمندست. سرهنگ معزی فرزند ایران‌زمین به ایران و ایرانی و رهایی آنان از چنگال حرامیان حاکم بر میهنش می‌اندیشید و برای تحقق دموکراسی و سکولاریسم و عدالت اجتماعی برای هموطنانش از همه چیزش گذشت. او بسیار کم گو اما گزیده گو و با اراده‌یی سترگ راه دشوار مبارزه‌یی سخت برای دهه‌ها را با شکوهمندی طی کرد.

برای یارانش آرش کمانگیری بود که جان و روحش را برای سربلندی ایران و پاک کردن آن از لوث وجود ولایت فقیه خامنه‌یی و جایگزینی آن با مردم‌سالاری و حقوق‌بشر گذاشت.

ساده زیستی او و گذشتنش از همه مواهب یک زندگی پر زرق و برق بیان تعهد عمیقش به دخترکان و پسران کار و زنانی که کالایی جز تن خویش برای گذران زندگی نداشتند و تلاش برای رهایی آنان بود.

از داشتن معلمی بزرگ در کنارمان محرومیم اما یاد او همواره با ماست و التیام بخش زخم‌هایمان. یقینا در فردای آزادی ایران از چنگال دین‌فروشان حاکم فرزندانش در سراسر آن یاد و راهش را آن‌گونه که شایسته اوست گرامی می‌دارند.

******

 

استاد جلال گنجه ای

به یاد عقاب مقاومت ایران که از میان ما پرکشید

با اطلاع از وفات ناگهانی سرهنگ معزی، اولین پرسش این بود که این فقدان به محبوبترین محبان سرهنگ چقدر گران خواهد آمد. منظورم برادر والاقدرمان مسعود رجوی و خواهر بزرگوارمان مریم رجوی است که الحق برای سرهنگ فقیدمان محبوبترین محبوبانش بودند. و اما آنچه تسلی بخش است این‌که چنین شخصیتهایی که درسهای جاودانه بر جای گذاشته‌اند، هرگز فقدان نخواهند داشت.

برای نمونه باید بیان کنم که طی ۴۰سال روابط دوستی و همرزمی با سرهنگ معزی، آخرش نشد که یک بار آن‌چنان‌که دلم می‌خواست مراتب علاقه و ارادتم را به وی ابراز کنم و هر وقت که در این باب لب به سخن می‌گشودم در همان جمله‌های اولیه مانع می‌شد و فرصت نمی‌داد و بایستی برای اجتناب از اوقات تلخی و احیاناً خشم این عزیز، قطع می‌کردم، و حتی در مواردی که با نقل قولی از خواهر مریم و یا برادر مسعود می‌خواستم شروع کرده و به این بهانه به وی ابراز علاقه کنم باز هم قطع می‌کرد.

تواضع کم نظیر و آموختنی این مرد بزرگ هیچگاه از یاد نخواهد رفت به‌خصوص اگر مدنظر داشته باشیم که پایداری بیش از ۴۰سالهٔ سرهنگ معزی در صفوف مقاومت و مجاهدین خلق ایران نیز جنس و ماهیت خاصی داشت. می‌دانیم که اغلب چهره‌های این مقاومت که هم‌چنان در صفوف رزم و ایستادگی استوار مانده‌اند، سالهای سال پیش از انقلاب ضدسلطنتی ۱۳۵۷ درگیر مطالعات و مبارزات سیاسی با دیکتاتوری شاه بوده، و از دانش و تجارب مبارزاتی طولانی برخوردار بوده‌اند. سرهنگ معزی اما تا اندکی قبل از انقلاب۵۷ خلبان ویژه و مورد اعتماد شاه بوده است، که یعنی فاصلهٔ بسیار زیاد و پر پیچ و خم از محیط بارگاههای شاهنشاهی تا نایل آمدن به شناخت و آنگاه دل بستن به سیمای نمادین مسعود رجوی را سرهنگ معزی ما در مدتی بسیار کوتاه طی کرده و در حقیقت پرواز کرده است و آن هم آن‌چنان جدی و عمیق که تمامی تلاشهای دو دیکتاتوری برای متزلزل کردن چنین چهره‌ای با انبوه پارازیتهای هرزه پردازان و بریده مزدوران جا خوش کرده در خارجه یا داخله، و هم‌چنین فشار و آزارهای دولتهای خارجی، (برای مثال، رذالتهای دولت سارکوزی در ۱۷ژوئن) هرگز نتوانسته کمترین گردی بر دامن این مقاوم استثنایی بنشاند.

و فراموش ناشدنی که این فقید عزیز مان در تمامی این نزدیک به نیم قرن هم، زاهدانه‌ترین زندگی را برگزیده و حتی از میزان رفاه و تسهیلاتی که در چارچوب همین مقاومت برای نیروهایش فراهم شدنی است به کمترین و ساده‌ترین‌ها اکتفا می‌کرده است. این‌چنین است که امثال من فقط می‌توانیم در برابر خصائص والای مبارزاتی و انقلابی این مرد بزرگ تواضع کرده و به فراخور از وی یاد بگیریم.

با تحسین و تواضع و تسلیت به برادر مسعود و خواهر مریم رجوی که قادر بوده و هستند تا از صدف وجود یکایک رزمندگان و عناصر این مقاومت درخشان‌ترین گوهرها را استخراج کنند.

جلال گنجه‌ای ۲۳دیماه۹۹

 

******

 

خانواده ارسطوپور

با سلام و درود به مجاهد کبیر سرهنگ افسانه‌یی

سرهنگ از پیش ما پرکشید ولی از مریم و مسعود جدا نشد. تک گلی بود که در سرزمین‌مان ایران روئید و امانت، و رهبریت مجاهدان را با پرواز بزرگ خود برای آزادی مردم ایران به یادگار گذاشت.

او هم چون شعله در میان آتش‌هاست. فتح یک ساعته و فتح یک روزه و فتح یک ساله فتح نیست، فتح و پیروزی که بتواند با بقای زمان بر آسمان و تحولات و تغییرات باقی و ثابت و پررنگ بماند، آن فتح حقیقی است و آن پیروزی واقعی است. چنین اندیشه و فکری اگر در افراد پیدا شود آنها را جاودانه می‌کند. سرهنگ جاودانه بود و جاودانه گشت.

او در دل مجاهدان و مبارزان و هم‌رزمانش و در تاریخ سرزمین‌مان چون بنیان‌گذاران می‌درخشد. آدم از پشیمانی گریست، نوح از گمراهی قومش، یعقوب از فراق فرزندش یوسف، یحیی از ترس آتش دوزخ و فاطمه برای مرگ پدرش رسول خدا و می‌دانم سردار بزرگ مسعود به‌خاطر از دست دادن سرهنگ.

او در بلندای قله‌ها هم چون عقابی بزرگ همان‌طوریکه آرزو داشت با چشمانی تیزبین نظاره‌گر پرواز مسعود و مریم است. آن روز سرهنگ دوباره زنده و عقاب آسمانهاست.

خانواده ارسطوپور

 

******

رضا اولیا

قلبم در این سوگ جانگداز خونین است.

رهبر مقاومت، دوست عزیزم آقای مسعود رجوی و رئیس‌جمهور برگزیده مقاوت مریم رجوی و همه اعضای محترم شورای ملی مقاومت ایران و مردم ایران و مخصوصاً خانواده جناب سرهنگ معزی،

انسان عزیزی و شخصیتی ویژه را از دست داده‌ایم.

رضا اولیا

 

******

محمد حسین تسوجی

با دلی بسیار اندوهگین عمیق‌ترین تسلیت هایم را برای فقدان برادر مجاهد سرهنگ معزی به حضور مسئول شورای ملی مقاومت برادر مجاهد مسعود رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت خانم مریم رجوی و سایر خواهران و برادران مجاهد و همرزمان در شورای ملی مقاومت تقدیم میدارم.

باشد که در فردای آزادی ایران روح بلند پرواز سرهنگ قهرمان چون سیمرغ رهایی بر آسمان ایران‌زمین به پرواز درآید.

محمد حسین تسوجی

 

******

سیمین منافی و محمد بهروزی

«معراج شاهین بلند پرواز مقاومت ایران‌زمین به سپهر آزادی»

خانم مریم رجوی

درگذشت سرهنگ بهزاد معزی را به شما و برادر مسعود و مجاهدین و خانواده ارجمند سرهنگ و اعضای شورای ملی مقاومت تسلیت می‌گوییم.

فقدان پوریای ارتش و سرمشق؛ نه شاه و نه شیخ (به روایت مسئول شورا) بسیار سخت و حسرت انگیز است، فرزانه‌ای که صفتهای انسانی و ساده زیستی او گذشته از ویژگیهای نظامی و فرماندهی و... هر انسانی را که با او دیداری داشت شیفته و مفتون آن وجود نازنین و نادر می‌کرد.

یاد و مرام شکوهمندش تا همیشه آزادی ایران‌زمین ماندگار و مانا باد.

هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود «حافظ»

باقلبی سرشار ازعشق به آن سفر کرده

سیمین منافی و محمد بهروزی

دی ماه یکهزار و سیصد و نود و نه خورشیدی

******

مهدی سامع

با دریغ و اندوه فراوان، خلبان جسور و مجاهد پرشور، بامداد امروز یکشنبه ۲۱دی، در آخرین پروازش ما را ترک کرد. زنده یاد جناب سرهنگ معزی، عضو شورای ملی مقاومت ایران و از پاکبازان در راه رهایی مردم ایران و از عاشقان آزادی و عدالت بود. برای او رهایی از سلطه استبداد مذهبی همه چیز بود و برای همین از همه چیز خود گذشت.

سرهنگ معزی عُقاب تیز پرواز و تیزبینی بود که از فراز قله‌های بلند، میدان آزادی در روز رهایی را می‌دید.

از جانب خود و رفقایم در سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران، فقدان تأسف‌آور جناب سرهنگ بهزاد معزی را به خانواده و بستگان وی، به اعضای شورای ملی مقاومت ایران، به همرزم مجاهد مسعود رجوی و به همه آزادیخواهان تسلیت می‌گویم.

مهدی سامع

یکشنبه ۲۱دی ۱۳۹۹ ـ ۱۰ژانویه ۲۰۲۱

******

مهین مشکین‌فام و مسلم اسکندر فیلابی

از شمار دو چشم یک تن کم

وز شمار خرد هزاران بیش

خبر جگرسوز پرواز جاودانه یاد، عقاب تیز پرواز مقاومت، برادر گرامیمان قهرمان ملی و مجاهد خلق سرهنگ خلبان بهزاد مغزی ما را در سوگی عمیق فرو نشاند. این رادمرد گرانقدر بدلایل گوناگون به‌عنوان یک شخصیت والای ملی در قلب تاریخ ایران جاودانه و ماندگار خواهد ماند. او در دوران حکومت تبهکار و ضدایرانی ایلغار خمینی به سوگند خود در مقام یک سرباز وطن در «دفاع از ملک و ملت» تا به آخر وفادار ماند و جاودانه شد.

او با انجام بزرگ‌ترین مأموریت و پرواز زندگیش که خود آنرا «پرواز پروازهایش» می‌نامید، آقای مسعود رجوی رهبر پاکباز مقاومت را از پایگاه یکم شکاری تهران به پاریس منتقل کرد. این پرواز تاریخساز آینده مقاومت ایران را رقم زد. از این بابت تا به ابدالدهر نام این پهلوان وارسته که همه زندگی خویش را بر سر آرمانش فدا کرد در تاریخ ما زنده و جاودانه خواهد ماند.

براستی همرزمی با این انسان انقلابی و سلحشور، شریف و جوانمرد، نعمت و توفیق بزرگی برای ما به‌عنوان اعضای شورا محسوب می‌شود. درگذشت دریغ‌انگیز سرهنگ مغزی گرانقدر را، بمثابه یار و برادر شهید بزرگ حقوق‌بشر، دکتر کاظم رجوی به آقای مسعود رجوی مسئول گرامی شورای ملی مقاومت ایران و خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور محبوب مقاومت، مجاهدین سرفراز، همرزمان شورایی، خانواده دلبند سرهنگ مغزی و نیز مردم داغدار ایران صمیمانه تسلیت عرض می‌نماییم.

باشد تا با اراده و عزمی سترگ راه و آرمان آن فرمانده سرفراز را طی طریق کنیم.

درود بر سرهنگ سرفراز و خلبان آسمان آزادی ایران

با احترام: مهین مشکین‌فام و مسلم اسکندر فیلابی

 

******

پرویز خزایی

برادر گرامی مسعود و خواهر ارجمند مریم رجوی

اندوه آخرین پرواز یک قهرمان ملی مقاومت- سرهنگ بهزاد معزی- جانکاه است اما بلافاصله این احساس بر جان و روان غلبه می‌کند و دست بالا را می‌گیرد- که قهرمانان ملی و مبارزین برحق در مقاومتهای جهان هرگز نمیرند و نمی‌روند.

سرهنگ بهزاد عزیز ما به جاودانه قهرمانانی پیوست که رهبران مقاومت کشورهای خودشان را در یک لحظه تاریخی به نقطه امن رساندند تا سر مقاومت بریده نشود و آن مقاومت در شرایط مناسب و درست جدید نه تنها از بین نرود بلکه به اوج اعتلا و استحکام و سازماندهی برسد. سرهنگ بهزاد معزی – قهرمان ملت ایران- نیز چون کاپیتانهای کشتی‌ها و خلبانان قهرمان این اروپا در نبرد و مقاومت علیه نازیسم و فاشیسم و هیتلری و موسیلینی و فرانکو- رهبران مقاومت خود چون هاکن رهبر مقاومت نروژ و چون شارل دو گل رهبر مقاومت فرانسه و هم‌چنین رهبران و فرماندهان بزرگ مقاومتهای لهستان و هلند ووو را- با رشادت سرهنگ معزی نشان- برای اعتلای مقاومت و استحکام و تداوم مبارزه آنان به لندن و نقاط امن دیگر رساندند. به‌ویژه دو گل رهبر مقاومت فرانسه و رئیس‌جمهور منتخب برای دوره گذار که از توطئه‌های خطرناک مارشال پتن خائن که هم‌چون خامنه‌ای غاصب حاکمیت ملی و رئیس دولت فاشیسم هیتلری در ویشی فرانسه شد- برست و چون مسعود رجوی شورای ملی مقاومت را به اوج اعتلای ملی و بین‌المللی رساند.

درود سراسر تاریخ مبارزات مردم جهان و تاریخ پرافتخار ایران‌زمین نثار بهزاد معزی قهرمان ملی میهن باد.

امید است که بازماندگان آن قهرمان به‌ویژه سارا و امیر – تسلیتهای عمیق مرا بپذیرند.

با درود و احترام

پرویز خزایی یکشنبه دهم ژانویه ۲۰۲۱

 

******

زینت میرهاشمی

سرهنگ معزی از اعضای شورای ملی مقاومت، نامی آشنا، تصمیم بزرگ و انتخابی تاریخ‌ساز و انسانی هماره مقاوم و شورشگر در برابر دیکتاتوری ولایت فقیه، ما را ترک کرد. بدون شک چهره خندان و مصمم او همیشه با ما خواهد بود. فقدان او را به همه یاران، همرزمان و دوستان تسلیت می‌گویم. یادش جاودان و مانا باد

زینت میرهاشمی ۲۱دی ۹۹

 

******

ابراهیم مازندرانی

با قلبی مالامال از درد و تأسف از درگذشت دریغ‌انگیز و جانگداز سرهنگ خلبان، مجاهد قهرمان بهزاد معزی همرزم و دوست دیرینه‌ام که ۴۲سال افتخار مودت و رفاقت و هم‌سنگری با او داشتم با خبر شدم.

فقدان جگرسوز این انسان وارسته و شریف، بی‌ریا و پاکباز که همه وجودش را وقف آرمان آزادی مردم ایران و مقاومت و مجاهدین نمود را به رهبر خردمند مقاومت برادر مجاهد مسعود رجوی و خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور محبوب مقاومت و همه مجاهدین پاکباز و کانون‌های قهرمان شورشی و نیز یاران شورایی و خاندان محترم معزی و مردم قهرمان ایران صمیمانه تسلیت عرض می‌نمایم. سرهنگ عزیز مان مظهر اخلاق و انسانیت و مبارزه و مرزبندی با شاه و شیخ بود.

دوستی و رفاقت بیش از چهار دهه با این انقلابی بزرگ برای من مایه افتخار و مباهات است.

باشد تا با عزمی راستین راهش را با همان شیوه و اراده آهنین ادامه دهیم.

با درود به روان پاک سرهنگ خلبان بهزاد معزی

ابراهیم مازندرانی

******

عزیز پاک‌نژاد

دوست، برادر و همرزم شورایی عزیزم سرهنگ خلبان بهزاد معزی، برای آخرین بار به پرواز در آمد و مرا با غمی جانکاه برجا گذاشت. «بهزاد برانداز» شورشگری از نسل دلاوران از جان گذشته که سختی نبرد با ظلم و تباهی آخوندها را با تمامی وجود پذیرا، و وجودش تجسم امید و عزم جزم و اراده برای ریشه‌کن کردن نظام پلید آخوندی بود. او دشمن ناامیدی و عجز و ناله و فغان بود. به بیماری پشت پا می‌زد و آنرا به سخره می‌گرفت. انسانی استوار و معتقد به راه و آئینش در همه زمینه‌ها بود. سال‌ها افتخار همرزمی و همکاری و دوستی عمیق و صمیمانه‌اش را داشتم. طبع شوخ و خصلتهای انسانی او استثنایی بود و در هر دیدار از صفا و بزرگ منشی خارق‌العاده او غرق شادی و شور می شدم

درگذشت این یار و همرزم قهرمان را به برادرم مسعود رجوی و خانم مریم رجوی و خانواده و فرزندان عزیزش و هم‌چنین به سازمان مجاهدین خلق ایران و خانواده بزرگ مقاومت از صمیم قلب تسلیت می‌گویم. عزیز پاک نژاد

 

******

بهرام مودت و فیروزه اجاق

رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت

خانم مریم رجوی،

برادر بزرگوار مسعود رجوی مسئول شورای ملی مقاومت ایران

عقاب کهکشان هستی و مقاومت با پروازی ابدی جاودانه شد

فقدان سرهنگ بهزاد معزی این نماد انسانیت، شجاعت، عشق به ایران، عشق به مسعود، عشق به مقاومت را با تاثر و اندوه بسیار تسلیت می‌گوئیم. سرهنگ معزی شخصیتی والا و بی‌همتا داشت و با صداقت، رفاقت و با اراده‌ای آهنین به واقع یک سمبل بود. نقش ممتاز زنده یاد سرهنگ معزی به‌عنوان خلبان در حماسه پرواز موفق تاریخی هر روز بیشتر و بیشتر روشن می‌شود. سرهنگ با قبول یک انتخاب و تصمیم شجاعانه تاریخ آینده ایران‌زمین را در راستای سرنگونی رژیم فاشیستی مذهبی آخوندها و رهایی و آزادی ملت قهرمان ایران رقم زد.

این عقاب همیشه در پرواز، اکنون در کهکشان مقاومت با ایمانی که به شما برادر عزیزم مسعود و شما خانم رجوی داشت نظاره‌گر تداوم راهی است که خود تضمین کننده به حق آن نیز بوده است.

البته که فقدان سرهنگ معزی برای همه ما و ملت ایران بسیار سخت و ناباورانه هست ولی آنطور که خودش اعتقاد داشت نه تنها نبایستی مرثیه سرایی کرد بلکه بایستی که با تعهد بیشتر رهرو راهش و برآورده شدن آرمانهایش باشیم.

فیروزه اجاق، بهرام مودت

 

******

دکتر منشور وارسته

خانم مهناز عزیز، با قلبی پر از درد، پرواز قهرمان ملی و خلبان برجسته تاریخ معاصر ایران سرهنگ معزی عزیز به سوی ابدیت را به شما و هم‌رزمان ایشان در شورا تسلیت عرض می‌کنم. چقدر سخت و جانگداز است نبودن سرهنگ در جمع خانواده مقاومت ایران. روح پر فتوح این یار ارزنده شاد و نامش بر تارک مبارزات آزادیبخش مردم ایران ثبت و گرامی است.

 

******

دکتر حمیدرضا طاهرزاده

دوستان و هم میهنان عزیز

«پرواز را به‌خاطر بسپار

پرنده مردنی است» !

یکی از برجسته‌ترین، شریف‌ترین انسانهای پاکباز این زمانه از میانمان پرکشید. همان‌گونه که ساده و بی‌هیچ پیرایش زیست، با همان آرامش نیز از این جهان خاکی رخت بربست و جاودانه شد.

عقاب تیزپرواز بلند آسما ن سرخ فام مقاومتمان مجاهد قهرمان سرهنگ بهزاد معزی ساعاتی پیش به‌علت ابتلا به سرطان خون در ۸۳سالگی در بیمارستانی در شمال پاریس در آخرین پرواز چه سبک‌بال رو بسوی معبود خویش شتافت.

سوگش بسیار سخت و جانگداز و باور کردنش غیرممکن!

او که با پرواز تاریخساز، خطیر و بی‌باکانه خود برادر مسعود عزیز مان را از قلب فرودگاه نظامی یکم شکاری تهران با تقبل تمامی ریسک‌های آن، سالم به پاریس منتقل کرد، تا ابد همه عاشقان و رهروان مسعود و مجاهدین و نیز آینده ایران را وامدار خویش ساخت. از این نظر نام نیک و عمل انقلابی فراموشی ناپذیر او تا ابد در دل تاریخ ایران جاودانه و سرفراز خواهد ماند.

از ذکر فضائل و صفات والای ملکوتی، انسانی و انقلابی او چه بگویم که در وصف او باشد، جز آن‌که درویشی بود وارسته و پاکباز و بی‌خویش، انقلابی بی‌هیچ ادعا و چشمداشتی که تمام زندگی و عالیترین تخصص‌های نظامی و غیره را فدای مقاومت و آزادی ایران کرد. ۴۲سال مبارزه برای آزادی و در یک زندگی به‌غایت ساده در کنار برادران مجاهد در یک بنگال کوچک در اور سور آواز که دفتر کارش بود، از او چهره‌ای تابناک و اسطوره‌ای در ذهنم ایجاد کرده است که همواره مرا به تعظیم و تکریم در مقابلش وامی‌داشت. انسانی دوست داشتنی با قلبی بزرگ و دریادل و روحی لطیف اما عزمی استوار و راسخ که در تاریخ مقاومت ما همیشه ماندگار و ستودنی است.

او هیچ سودایی جز سرنگونی این نظام تباهی و سیاهی در سر نداشت و دریغا که دست روزگار قبل از تحقق این آرزوی دیرینه‌اش گل هستیش را شوربختانه و نابهنگام چید.

چندی پیش وقتی خبر درگذشت مجاهد کبیر حمید اسدیان در جلسه دبیرخانه شورا مطرح شد، همه سوگوار و در ماتم و شوک بودیم که بناگاه نهیب و بانگ بلند سرهنگ ما را از بهت خارج کرد و با همان لحن خاص خودش گفت در مورد مجاهدین که نباید ذکر مصیبت گرفت و زار زد! بلکه باید پرچم حمید را برداریم و راهش را قاطعانه ادامه دهیم.

حال او با پروازی ابدی بسوی ملکوت اعلا، کار و مسئولیت خویش را به پایان برد و جاودانه شد. بر ما است که هم‌چون او بقیه راه را بپیماییم.

می‌دانم که این خبر برای برادر عزیز مان مسعود رجوی رهبر کبیر مقاومت و خواهر بزرگوار مریم رجوی که یکی از رشیدترین و پاکبازترین فرماندهان بی‌بدیل خویش را از کف داده‌اند چقدر دردناک و جانگداز است. تسلیت به آنان که این روزها به‌خاطر فقدان عزیزانشان و به‌خصوص سرهنگ عزیز چقدر دلسوخته و بی‌قرارند. تسلیت به مجاهدان شرف و آزادی ستان و همرزمان شورایی و خانواده دلبند سرهنگ گرامیمان و خانواده بزرگ مقاومت و مردم ایران به‌خاطر از دست دادن این فرزند شایسته و دلیر.

باشد تا با پذیرش تعهدهای صد برابر و رزمی هزار چندان فقدانش را پر کنیم گرچه سخت است و جگرسوز

با مهر و احترام حمیدرضا طاهرزاده

******

دکتر حسین سعیدیان

درگذشت بسیار غم‌انگیز سرهنگ بهزاد معزی، برجسته‌ترین خلبان تاریخ ایران و یار شورایی را به برادرم آقای مسعود رجوی و به خانم مریم رجوی خیلی خیلی تسلیت می‌گویم.

همینطور به فرزندان او و تمام دوستان و یاران شورایی خیلی خیلی تسلیت می‌گویم.

چگونه می‌توان باور کرد سرهنگ معزی عزیز و لبخندهاش و قلب بزرگ و شخصیت آرام، انسانی، و وارسته و طبع شوخ او دیگر در میان ما نیست؟ هر وقت در دبیرخانه شورا نیازهای اینترنتی و یا تلفنی داشتم به‌سراغش میرفتم و همیشه با لبخند و یکی دو تا جوک کمکم می‌کرد. درب دفترش همیشه برای کمک و یا یک گپ کوتاه باز بود. از آخرین تحولات صنعت هواپیمایی، تخصص خلبانی و یا حتی تحولات انفورماتیکی آگاهی بالایی داشت.

بدرود برادر عزیز. بدرود!

******

 

دکتر صوفی سعیدی

درگذشت مجاهد کبیر، حمید اسدیان را تسلیت می‌گویم. چگونه می‌توان غم این فقدان را بیان کرد؟

دنیا با نوشته‌های او، اشعارش، درک و احساسش، صداقت و تواضعش، عظمت روح و عواطف انسانی‌اش جای بهتری بود.

برخی آدمهای نادر دنیا هستند، که حتی در غیبت و به‌رغم فاصله‌ها، مخاطب دائمی باقی می‌مانند.

٢٨ سال پیش در پاریس با برادر مجاهد حمید اسدیان حضوری آشنا شدم. از سابقه کار و فعالیتم در آمریکای لاتین خبر داشت و در عین تعجب من، توضیح داد که کتاب جین فرانکو در مورد ادبیات آمریکای لاتین را خوانده است.

این کتاب درسی را دانشجویان سال آخر ادبیات اسپانیولی مطالعه می‌کنند. هنوز هم معادل اثر کامل جین فرانکو تولید نشده است. در دورانی که خبری از اینترنت نبود، او چطور بهترین و کامل‌ترین را انتخاب کرده بود؟

همیشه از حمید اسدیان سپاسگذارم، به‌خاطر تشویق هایش هم‌چنین ویراستاری مقالاتی که در مود تجربیات و سفرهای آمریکای لاتین، به همت او چاپ کردیم.

او بهترین توصیف از نحوه نوشتن گابریل گارسیا مارکز را ارائه می‌داد: "هر سطر که می‌نویسد کامل است، انگار که هر واژه باید همیشه همانجا باشد."

واقعیت این است که همین توصیف در مورد اثرات حمید اسدیان یکی از تاثیرگذارترین و برجسته‌ترین نویسندگان معاصر ایران صادق است.

هر سطری که نوشت، هر واژه، هر شعر، هر نمایشنامه، هر اثری که خلق کرد، کامل بود. فراتر از آن، بیانگر صدای مردم و مقاومت بود.

برادرم حمید- باز هم تکرار می‌کنم، از انسانهای نادر دنیا بودی، که حتی در غیبتت و به‌رغم فاصله‌ها، مخاطب دائمی خواهی بود.

دکتر صوفی سعیدی

******

 

گیسوشاکری

مرگ تو رودی ست از ریحان سبز

که به کهکشان می‌ریزد

"حمید اسدیان"

نازنین حمید اسدیان انسانی صادق، مهربان و فروتن . شاعر، نویسنده و محققی متعهد و توانمند. مجاهدی همیشه در صحنه رزم بر علیه دیکتاتوری و جانفشان در راه آزادی مردم ایران از چنگال اختناق و نابرابری. از میانمان پر کشید.

در غم از دست دادنش با مسعود و مریم، یاران مقاومت و هم رزمانش، خانواده و جامعه‌ٔ هنری همدردم و بسیار اندوهگین.

یاد عزیزش همیشه روان است در دریای بیکران عشق و آزادی

گیسو شاکری

۱۴دسامبر۲۰۲۰

******

 

خسرو شهریاری

حمید عریز! هنوز باورم نشده که دیگر نیستی و از میان ما رفته ای. چه حیف! حمید اسدیان، پژوهشگر، نویسنده و شاعر مقاومت و زندانی و مبارزی خستگی‌ناپذیر در دوران شاه و شیخ. چه داستانها که از دیدارهایت با غلامحسین ساعدی داشتی که هر بار فرصتی فراهم می‌شد، بخش‌هایی از آن را برایم خنده‌کنان می‌گفتی. چه داستانها داشتی از زندان و مقاومت و دیدارت با مسعود در زندان. چه گفتنی‌ها از مبارزه در زندان و مبارزه‌های مجاهدان. حمید، گرامی! همیشه در دل ما و تمام مبارزان اهل قلمی. یادت همیشه ماندگار.

۱۴دسامبر۲۰۲۰

خسرو شهریاری

******

 

محمد اقبال

حمید اسدیان جاودانه شد

هم‌سنگر چهل و چند سال، هم رزم و دوست و برادر و رفیق سالیانم، مجاهد قهرمان خلق حمید اسدیان جاودانه شد...

خون می گریم

می‌دانم جگر برادر مسعود و خواهر مریم خون است. . سرتان سلامت باد.

نازنین یاری که پر کردن جایش بسا دشوار است.

شاعر، نویسنده، مسئول تشکیلاتی، مسلط به‌لحاظ سیاسی و جنگ سیاسی، تخصص در جمع‌آوری کمکهای مالی

چه روزها و شبهایی را در پاریس سپس در عراق سپس در پاریس و باز هم در عراق و باز هم در پاریس با هم گذراندیم. آن‌قدر که هر چه او تعریف می‌کرد می گفتم تکراری است و هر چه من حکایت می‌کردم او می‌گفت شنیده‌ام تکراری است

عزیزی که خود خود خودش بود

وقتی می‌خواست حکایتی یا مطلبی یا حتی قصه‌یی بگوید یا بحثی بکند، سیاسی یا شعری، یا یادی از یک دوست و یک یار شهید و سر به‌دار، اول دستش حرکت می‌کرد بعد شانه‌هایش بعد تنش بعد چشمانش بعد صورتش بعد لبهایش همه با هم دست به دست هم می‌کردند، یعنی او دست به دستشان می‌کرد تا مطلب را برساند، می‌رفت توی وجودت با تمام وجودش و جزیی از وجودت می شد

آخ وقتی انتقادی می‌کرد، به‌خصوص در جمع، درون سوخته‌اش را دلسوزیش را با تمام وجود به تو منتقل می‌کرد، آن‌چنان که همراه با او می‌سوختی، آتش می گرفتی و شرمگین تغییر می‌کردی.

انقلابی سالیان سال حمید اسدیان که با نام کاظم مصطفوی هم شعر می‌گفت و می‌نوشت جاودانه شد.

تلاش کنیم جایش را پر کنیم، فقط این طور آرام خواهیم گرفت. من این تعهد را با بضاعت اندکم می‌دهم، به‌خاطر حمید جانم.

او بی‌همتا بود

تسلیت به مسعود و خواهر مریم

ای نفس آرام یافته به سوی پروردگار خویش باز آی، او از تو خوشنود و تو از او راضی، پس در میان بندگان من درآی و در بهشت من داخل شو.

محمد اقبال

من ینتظر

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/05e0c290-4492-4894-a5cb-ea475c008679"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات