728 x 90

پیام طبرسی: باید یک سری محدودیت ایجاد کنیم تا مرگ و میر چهار رقمی نشود

پیام طبرسی
پیام طبرسی

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: با این موجی که شروع شده، آمار جان‌باختگان صددرصد به روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰نفر می‌رسد، این موضوع غیرقابل اجتناب است. در حال حاضر تنها کاری که باید انجام دهیم این است یک سری محدودیت ایجاد کنیم تا سرعت این موج کم بشود، تا مرگ ومیر خدایی نکرده چهار رقمی نشود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری روز ۲۲فروردین در گفتگویی با سایت حکومتی خبر فوری درباره موج چهارم کرونا در کشور گفت: در شرایط خیلی بدی قرار گرفتیم، ابتدای سال که باید روحیه‌ها تازه باشد، کادر درمان خسته است، مردم هم که خسته و الآن هم که باید وارد محدودیتهای جدید شویم، باید همه چیز دو هفته بسته بشوند تا میزان انتقال این بیماری کم بشود. در حالی که فرصتها برای واکسیناسیون کرونا از دست می‌رود، هر روز در موج چهارم پاندمی صدها زندگی، صدها جان، به‌خاطر ابتلا به کرونا ویروس از بین می‌روند و آن سوی ماجرا امیدها به واکسیناسیون عمومی کم‌رنگ می‌شود.

وی گفت: به‌گفته کارشناسان و پزشکان، تنها راه‌کار احتمالی توقف موج های بی‌پایان کووید-۱۹ واکسیناسیون عمومی است.

پیام طبرسی افزود: بالاخره باید به ۸۰میلیون نفر واکسن تزریق کنیم و سرعت ما برای این کار الآن اصلاً مناسب نیست. منابعی مثل بلومبرگ اعلام کرده‌اند که تزریق واکسن به شکل عمومی در ایران ممکن است که حدود ۱۰سال طول بکشد.
با ادامه این روند، پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول سال۱۴۰۱ خبری از واکسیناسیون عمومی در کشور نباشد، پیش‌بینی ای که با خستگی روزافزون کادر درمان می‌تواند خبر از روزهای ترسناکی بدهد، روزهایی ترسناک که هم‌اکنون بخشی از آن در ایران می‌گذرد.


رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در مورد پیک جدید کرونا که از فروردین شروع شده گفت: در این پیک جدید که از فروردین شروع شد، روزبه‌روز تعداد بیمارها بیشتر شد. تا قبل از عید ورودی اورژانس ما بین ۶۰ تا ۹۰نفر بود، الآن روزانه ۲۴۰ تا ۲۵۰نفر به اورژانس کرونایی‌ها مراجعه می‌کنند و علائم کرونا دارند. بیمارستانهای دیگر سطح شهر هم وضعیت به همین شکل است، حتی در بیمارستانهای مرکزی ممکن است که تعداد مراجعین بالاتر هم باشد. در بیمارستانهای خصوصی هم میزان مراجعه به همین شکل است.
درباره میزان بستری هم باید بگویم که واقعاً تخت نیست، در همین چند روز در مسیح دانشوری ۹۰ تخت اضافه شد، اما باز هم بالافاصله ظرفیت پر شد. این نشان می‌دهد که ما با یک پیک سنگینی روبه‌رو هستیم. مثلا برخی از بیمارستانهای ارتش و سپاه فقط بیماران کرونایی بستری می‌کنند، به عبارتی هم حجم پیک در حال افزایش است و هم کسانی که مشکلی داشته باشند، جایی برای بستری پیدا نمی‌کنند.

بیمارستان دیگر کاملاً پر شده است و بیشتر از این گنجایش ندارد. به همین دلیل باید بیمارستانهای دیگر هم شروع به پذیرش کنند، اما این کار هم حدی دارد. در مهر و آبان ۹۹ هم شرایط به این شکل بود، اما به‌نظر می‌رسد که این موج از قبلیها سنگین‌تر است.
چطور؟
این ویروس جهش‌یافته است و میزان انتقال بیشتری دارد و به شکل تصاعدی شیوع پیدا می‌کند، واقعاً آمار به شکل موشکی در حال افزایش است.
ما الآن در شروع موجیم و همیشه مرگ ومیر با چند هفته تأخیر می‌آید. الآن یک سری مریض در آی.سی.یو بستری می‌شوند و چون شناخت درمانی بیشتر شده بیشتر زنده می‌مانند اما بعد از چند هفته مرگ ومیر شروع می‌شود. الآن برای قضاوت درباره مرگ ومیر زود است.


طبرسی در پاسخ به سوال «چطور ممکن است به آمار فوتیهای چهار رقمی برسیم؟» گفت: بالاخره هر چقدر ظرفیت بیمارستانها زیاد شود یک سری از افراد اصلاً بستری نمی‌شوند، مثلا مریضی تمایل دارد فقط در یک بیمارستان خاصی بستری شود و وقتی می‌بیند آن بیمارستان جایی ندارد به خانه برمی‌گردد، چند روز بعد حالش بدتر می‌شود و باید در آی.سی.یو بستری شود و جایی آی.سی.یو ندارد و متأسفانه به بخش بیمارستان رفته و فوت می‌کند.
میزان مرگ ومیر قبل عید کم شد چون در بیمارستانها جا برای درمان آنها بود، اما الآن به‌خاطر شلوغی، بیمارستانها مجبور هستند بیماران با شرایط بدحال‌تر را انتخاب کنند. به همین دلیل برخی مریضها که در حالت مرزی قرار دارند به خانه می‌روند و یک تعدادی از این افراد متأسفانه بدحال می‌شوند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6c4c1037-4e00-48a0-b046-5a7937f5ea59"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات