728 x 90

کشتی «روبی‌مار» در قعر دریای سرخ جای گرفت

کشتی انگلیسی روبی‌مار در حال غرق شدن
کشتی انگلیسی روبی‌مار در حال غرق شدن

خبرگزاری العربیه روز شنبه ۱۲ اسفند از غرق شدن کشتی انگلیسی «روبی‌مار» در دریای سرخ و هشدار دولت قانونی یمن نسبت به فاجعه زیست‌محیطی مرتبط با آن خبرداد.

دولت یمن: این وضعیت با توجه به رهاشدن کشتی به‌حال خود از ۱۲روز پیش و عدم پاسخ به درخواست‌های دولت برای جلوگیری از بروز فاجعه، قابل پیش‌بینی بود.

کشتی انگلیسی «روبی‌مار» که دو هفته توسط شبه‌نظامیان حوثی‌، مورد حمله قرار گرفت بر اثر شرایط بد آب و هوایی و وزش بادهای شدید، در دریای سرخ غرق شد.

در بیانیه‌یی که شنبه ۱۲ اسفند از سوی هسته بحران تشکیل‌شده از سوی دولت قانونی یمن برای تعامل با بحران کشتی «روبی‌مار»، صادر شد، آمده است که این کشتی شامگاه جمعه در قعر دریا فرو رفت.
این بیانیه با هشدار نسبت به‌وقوع فاجعه زیست‌محیطی در آب‌های منطقه‌یی یمن و دریای سرخ، خاطرنشان کرد: «این وضعیت با توجه به رهاشدن کشتی به‌حال خود از ۱۲روز پیش و عدم پاسخ به درخواست‌های دولت برای جلوگیری از بروز فاجعه، قابل پیش‌بینی بود».
در بخش دیگری از این بیانیه بر لزوم بررسی مستمر اقدامات بعدی و تعیین بهترین راههای تعامل با پیامدها و برطرف‌کردن فاجعه زیست‌محیطی ناشی از آن، تأکید شد.
وزارت امور خارجه یمن روز گذشته اعلام کرد که در مجاورت کشتی انگلیسی آسیب‌دیده در سواحل المخا بار دیگر حمله‌یی صورت گرفت و حوثی‌ها یک قایق متعلق به ماهیگیران یمنی را هدف قرار دادند که به مرگ یا ناپدیدی برخی از ماهیگیران منجر شد.
در بیانیه‌این وزارت‌خانه آمده است که هدف قرار دادن کشتی آسیب‌دیده توسط حوثی‌ها بار دیگر تلاش‌های امدادی را با پیچیدگی مواجه ساخت.
وزارت‌خارجه یمن با هشدار نسبت به‌وقوع فاجعه زیست‌محیطی بزرگ، خاطرنشان کرد که رها کردن این کشتی، متضمن آسیب جدی به محیط‌زیست دریایی و هم‌چنین صدها هزار نفر از یمنی‌هایی که از ماهیگیری ارتزاق می‌کنند، خواهد شد و کارخانه‌های آب‌شیرین‌کن در طول سواحل یمن را هم با مشکل مواجه خواهد کرد.

۴۱ هزار تن کود

کشتی «روبی‌مار» با مالکیت لبنانی، حامل پرچم بلیز که در انگلستان ثبت شده، در ۱۹ فوریه ۲۰۲۴ هدف اصابت یکی از دو موشک بالستیک پرتاب شده از سوی حوثی‌ها قرار گرفت که به نشت نفت در دریا به طول ۱۸ مایل انجامید و به نگرانی‌ها از نشت مواد سمی این کشتی حامل ۴۱ تن کود، دامن زد.
گروه حوثی مورد حمایت رژیم ایران از همان تاریخ با نزدیک به ۶۰حمله پهپادی و موشکی، کشتی‌ها تجاری را در این آبراه مهم بین‌المللی به بهانه ارتباط آنها با اسراییل یا حرکت به سمت بنادر اسرائیلی، هدف قرار داد.
این اقدامات باعث شد که نیروهای آمریکایی و بریتانیایی از ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ برای بازدارندگی این گروه و حفاظت از ناوبری دریایی، دست به حملات مشترک علیه چندین موضع حوثی‌ها در یمن بزنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/74c115a0-6122-4a4b-8680-1cd6420478d7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات