728 x 90

یک تخم‌مرغ ۹هزار تومان

گران شدن تخم مرغ
گران شدن تخم مرغ

روز ۲ آبان۱۴۰۲ رسانه‌های حکومتی اعلام کردند قیمت یک تخم‌مرغ به ۹هزار تومان رسید.

یعنی برای خرید یک شانه ۲۵تایی تخم‌مرغ باید ۲۲۵هزار تومان پرداخت!

این قیمت بسته به کیفیت تخم‌مرغ‌ها البته نوسان دارد و فرضا یک بسته ۳۰تایی تخم‌مرغ حسام ۱۲۶هزار تومان است، اما همین تفاوت کیفیت با قیمتی اندکی ارزان‌تر هم مسأله‌یی از خریداران به‌ویژه زحمتکشان و فرودستان حل نمی‌کند، چرا که از اردیبهشت سال‌جاری قیمت تخم‌مرغ اساساً شناور شد و هیچ قانونی بر قیمت‌گذاری آن حاکم نیست، آن‌هم در شرایطی که دستمزدها هم‌چنان ثابت است!

ضمن این‌که مرغ‌داریها هم‌اکنون دو سه سالی است درگیر تهیه «خوراک طیور» خود هستند، و هیچ‌یک از اقلام خوراکی یا بهداشتی لازم برای صنعت مرغ‌داری را نمی‌توانند به قیمت مشخصی تهیه کنند چرا که واردات آنها تماماً در انحصار دولت و نهادهای وابسته به آن است و در چنین شرایطی، مرغداران هم با معضل گرانی‌های بی‌در و پیکر نهاده‌های دامی و خوراک و بهداشت طیور روبه‌رو هستند.

روز اول اردیبهشت امسال بود که رسانه‌های حکومتی اعلام کردند قیمت مرغ و تخم‌مرغ به تناسب محله‌های تهران، متفاوت است و فرضا در همان ایام، قیمت یک شانه ۳۰تایی تخم‌مرغ بین ۱۲۰ تا ۱۳۰هزار تومان بود.

به‌نوشته روزنامه اعتماد رژیم قیمت یک عدد تخم‌مرغ بین ۴ تا ۵هزار تومان بود، قیمتی که اکنون به هر عدد ۹هزار تومان یعنی تقریباً دو برابر افزایش پیدا کرده.

در این میان دولت غارتگر آخوندهاست که یک‌سویه از این بازار سود می‌برد چرا که با وارد کردن خوراک طیور و مواد بهداشتی ضروری مرغ‌داریها به جای پول نفت و فروش نقد آن به قیمت دلخواه به مرغ‌داران، هم‌چنان پول پارو می‌کند، پولی که در تحلیل و تفسیر نهایی از جیب فقیرترین اقشار و طبقات جامعه سرقت می‌شود، توده‌هایی که در بهترین حالت، خوراک روزانه‌اشان نان و نیمرو یا نان و تخم‌مرغ آب‌پز است و برای همین هم باید برای یک وعده ناهار یک خانواده ۵نفره کارگری (هر نفر دوعدد تخم‌مرغ) نزدیک به صدهزار تومان پول تخم‌مرغ بدهند! هزینه‌ای که با محاسبه قیمت نان و اندکی روغن، به‌سادگی از توان خرید ماهانه کارگران خارج می‌شود. گرهی که ظاهراً تنها با به خیابان آمدن توده‌ها باز می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c5d42482-39a5-4c26-824a-28d2b34fe6ed"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات