728 x 90

آمریکا خواستار آتش‌بس موقت در غزه شد و نسبت به‌عملیات اسراییل در رفح هشدار داد

پیامدهای جنگ غزه
پیامدهای جنگ غزه

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌یی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده است که خواستار آتش‌بس موقت در جنگ غزه شده و نسبت به‌عملیات نظامی اسراییل در رفح هشدار می‌دهد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه اول اسفندماه که نسخه‌ای از این پیش‌نویس را دیده است، در متن این پیش‌نویس تصریح شده است که «شورای امنیت، به‌محض این‌که عملی باشد، از آتش‌بس موقتی که در مقابل آزادی تمامی گروگانها انجام می‌شود حمایت کند».

بر اساس این گزارش در این پیش‌نویس هم‌چنین آمده است «در شرایط فعلی عملیات زمینی گسترده در رفح به آسیب بیشتر به غیرنظامیان و بی‌جا و مکان شدن بیشتر آنها از جمله در کشورهای مجاور منجر خواهد شد».

قرار است صبح سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل بر سر پیش‌نویس پیشنهادی قطعنامه الجزایر رأی‌گیری کند اما آمریکا پیشاپیش گفته است آن را وتو خواهد کرد.

العربیه نیز روز سه‌شنبه نوشت:

بر اساس متنی که خبرگزاری «رویترز» دوشنبه ۳۰ بهمن از آن مطلع شده ایالات متحده آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌یی را در حمایت از لزوم برقراری فوری آتش‌بس موقت در غزه جهت تصویب به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده است.

پیش‌نویس قطعنامه تأکید دارد که «در شرایط کنونی، هر گونه حمله زمینی بزرگی به رفح صدمات بیشتری به غیرنظامیان وارد می‌کند و ممکن است به کوچاندن آنها به کشورهای همسایه منجر شود».

در این پیش‌نویس آمده است که چنین اقدامی «پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه‌یی خواهد داشت و بنابراین باید بر لزوم انجام نشدن چنین حمله زمینی بزرگ در شرایط فعلی، تأکید شود».

هنوز مشخص نیست که پیش‌نویس این قطعنامه چه زمانی در شورای امنیت به رأی گذاشته می‌شود، اما ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه را پس از آن ارائه کرد که الجزایر درخواست کرد که ۱۵ عضو شورای امنیت سه‌شنبه پیش‌نویس قطعنامه‌یی مبنی بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه به دلایل بشردوستانه را به رأی بگذارند.

پس از تصمیم دادگاه بین‌المللی دادگستری در پایان ژانویه که در آن از اسراییل خواسته بود از هر گونه اقدام احتمالی «نسل‌کشی» در غزه جلوگیری کند، الجزایر رایزنیهایی را در شورای امنیت درباره پیش‌نویس قطعنامه جدیدی آغاز و برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه را خواستار شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b463379d-0ec9-47e4-9ccb-8a53cfb3cc63"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات