728 x 90

برنامه‌یی برای اتحاد

اجلاس جهانی ایران آزاد
اجلاس جهانی ایران آزاد

«من به‌عنوان یک حقوقدان با سابقه باید بگویم از زمان انقلاب کبیر فرانسه تاکنون هرگز برنامه‌یی دقیق‌تر و جامع‌تر از آنچه که خانم مریم رجوی ارائه داده‌اند، ندیده‌ام. پس بیایید همه بر مبنای این برنامه با هم متحد شویم. مسأله این نیست که ما بخواهیم در کنار یک سازمان قرار بگیریم، بلکه موضوع مهم این است که ما برنامه‌یی داریم که می‌تواند همه را متحد کند» (پتر آلتمایر، رئیس دفتر صدراعظم آنگلا مرکل و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان)

 

یکی از ویژگیهای برجستهٔ آلترناتیو شورای ملی مقاومت ایران این است که رئیس‌جمهور منتخب این شورا از بیش از ۲۰سال پیش، طرح و برنامه مشخصی برای یک ایران آزاد و دموکراتیک بر مبنای اصل پایه‌یی «نه شاه نه شیخ» یعنی نفی دیکتاتوری و وابستگی، معرفی و ارائه کرده است. این برنامه مترقی از همان روز تاکنون، مورد حمایت بسیاری از پارلمانها، نمایندگان منتخب مردم در کشورهای مختلف، مقامات تراز اول پیشین جهان و شخصیتهای معتبر سیاسی قرار گرفته؛ به‌گونه‌یی که آنها با تأکید این طرح را به‌عنوان تضمینی برای سرنگونی رژیم آخوندی و ساختن ایرانی آزاد و دموکراتیک به‌رسمیت شناخته‌اند. در کهکشان ایران آزاد ۲۰۲۳ حمایت از طرح ده ماده‌ای مریم رجوی به اوج تازه‌یی رسید و درخشش شناخته‌شدگی و میزان مقبولیت آن چشم همگان را خیره کرد.

اکثریت‌های پارلمانی در ۲۹پارلمان جهان، بیش از ۳۶۰۰تن از نمایندگان مردم ۴۰کشور از اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا و کشورهای عربی در ۶۱مجلس قانونگذاری، بیش از ۱۲۰تن از رهبران پیشین جهان و ۷۵ برنده جایزه نوبل، حمایت خود را از برنامه ۱۰ماده‌ای این مقاومت اعلام کردند.

 

بیش از ۱۲۰تن از رهبران پیشین جهان در نامه‌یی در این رابطه نوشتند: طرح ۱۰ ماده‌یی ارائه شده توسط خانم مریم رجوی پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران شامل انتخابات آزاد، آزادی اجتماعات و بیان، لغو مجازات اعدام، برابری جنسیتی، جدایی دین از دولت، خودمختاری ملیتهای ایران و یک ایران غیراتمی برنامه‌یی همخوان با ارزشهای دموکراتیک و شایان حمایت است»

 

مایک پنس معاون پیشین رئیس‌جمهور آمریکا (از۲۰۱۷ تا۲۰۲۱) گفت: برنامه ۱۰ماده‌یی برای آینده ایران، تضمین‌کننده آزادی بیان، آزادی اجتماعات و آزادی هر ایرانی در انتخاب رهبران منتخب خود است.

همین ماه گذشته من افتخار یافتم که به‌گروهی متشکل از ۱۰۰نفر از رهبران پیشین جهان بپیوندم که از رئیس‌جمهور جو بایدن و رهبران اتحادیه اروپا خواستند، از مقاومت ایران و به‌ویژه از برنامه ۱۰ماده‌یی مریم رجوی حمایت کنند.

 

استفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵) با اشاره به دفاع این مقاومت از مفاد طرح ده‌ماده‌ای و تعهدش در رابطه با آن گفت: زمان آن است که در همبستگی با مردم ایران و خواست آنها برای یک حکومت آزاد، با جدایی دین و دولت و دموکراتیک بایستیم. دوستان، این همان آینده‌یی است که شما، شورای ملی (مقاومت) ایران، به‌طور مداوم و خستگی‌ناپذیر از آن دفاع کرده‌اید؛ تعهدی برای انتخابات آزاد، آزادی تجمع و بیان، کثرت‌گرایی و حاکمیت‌قانون، حقوق‌بشر و برابری زن و مرد، جدایی دین و دولت و خودمختاری ملیت‌های ایران و طبعاً یک کشور غیراتمی که با جهان در صلح است.

 

ژنرال جیمز جونز، نخستین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور اوباما و فرمانده پیشین ناتو، با توصیف این طرح به‌عنوان «نور امید» گفت: برنامه ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی، منعکس‌کننده ارزش‌های دموکراتیک و مورد احترام جامعه بین‌المللی است و آمریکایی‌ها به‌واقع آن‌را برنامه‌یی جفرسون‌گونه می‌دانند، به‌عنوان نور امیدی است که راه را به‌سوی ایرانی دموکراتیک روشن می‌کند که در آن آزادی، عدالت و حقوق‌بشر پیروز خواهند شد.

 

سناتور جوزف لیبرمن، کاندیدای معاون ریاست‌جمهوری آمریکا (۲۰۰۰) این طرح را یک نقشه ایثارگرانه که هدفش به‌دست گرفتن قدرت نیست، خواند و گفت: برنامه ۱۰ماده‌یی خانم رجوی یک برنامه بزرگ است، برنامه‌یی برای آزادی، برابری، فرصتی برای مردم ایران. این برنامه‌یی است که هر ملت دموکراتیک متمدن در جهان باید مشتاقانه از آن حمایت کند. اما شورای ملی مقاومت و خانم رجوی چیز دیگری هم دارند. آنها یک برنامه برای انتقال دارند که در دسترس است و همه می‌توانند آن‌را ببینند. این یک نقشهٔ ایثارگرانه است که نشان می‌دهد هدف این سازمان به‌دست گرفتن قدرت نیست. هدف این است که مردم ایران با سقوط این رژیم، قدرت را به‌دست بگیرند. این برنامه‌یی است که با گذار به‌انتخابات زود هنگام آغاز می‌شود تا یک مجلس مؤسسان از مردم در ایران داشته باشیم که سپس قانون اساسی را تدوین می‌کند... و رهبران کشور را انتخاب می‌کند. به‌نظر من، در تاریخ قیام‌ها و شورش‌ها برای آزادی در جهان علیه دیکتاتوریها، هرگز گروهی از انقلابیون نبوده‌اند که آمادگی اجتناب از هرج و مرج و فراهم‌کردن یک انتقال آرام و به‌آزادی را، مانند این گروه، شورای ملی مقاومت، سازمان مجاهدین و مردم ایران داشته باشند.

 

نمونه‌های ذکر شده، گوشه کوچکی از نظرات و توصیفات شخصیتها و مقامات مطرح و شناخته شده در دنیای امروز درباره برنامه ده‌ماده‌ای این مقاومت است که خود، نشان‌دهنده اعتبار و ثقل این طرح به‌عنوان نقشه‌مسیر سرنگونی رژیم آخوندی و تحقق آزادی و دموکراسی در ایران‌زمین است.

م. امید

مسئولیت محتوای مطالب وارده برعهده نویسنده است

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/61fa2112-c4f4-4bc3-b475-df463efe74bd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات