728 x 90

تداوم توسعه برنامه هسته‌یی رژیم ایران هم‌چنان موجب نگرانی جدی است

فعالیت‌های مخفی ایران
فعالیت‌های مخفی ایران

بعد از انتشار گزارش خبرگزاری رویترز درباره گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وزارت‌خارجه آمریکا تأکید کرد توسعه برنامه هسته‌یی ایران هم‌چنان موجب نگرانی جدی است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، شامگاه دوشنبه هفتم اسفند گفت: «ما هم‌چنان به‌طور جدی نگران تداوم توسعه برنامه هسته‌یی ایران، از راه‌هایی که هیچ هدف غیرنظامی معتبری ندارند، هستیم». میلر «تداوم تولید اورانیوم با غلظت بالا» را یکی از این راه‌ها عنوان کرد.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در عین‌حال گفت چون گزارش جدید مدیرکل آژانس محرمانه است درباره آن اظهارنظری نمی‌کند.

خبرگزاری رویترز خبر داد گزارش محرمانه جدید رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، را دیده است که در آن از جمله گفته شده ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۷ برابر حد تعیین‌شده در توافق برجام رسیده است.

مدیرکل آژانس هم‌چنین گفته است میزان اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران در قیاس با ماه نوامبر پنج درصد کاهش یافته است.

رافائل گروسی ۱۳ بهمن نیز گفته بود هر چند ایران هم‌چنان به غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد ادامه می‌دهد، اما به نظر می‌رسد از زمان آغاز جنگ اخیر در غزه سرعت غنی‌سازی را کاهش داده است.

وال استریت ژورنال نیز روز دوشنبه ۷ اسفند نوشت: رژیم ایران ذخایر نزدیک به درجه تسلیحات را کاهش می‌دهد که این برخلاف انتظار است. این اقدام می‌تواند نشانه تلاش برای کاهش تنشهای هسته‌یی با واشنگتن باشد.
وال استریت ژورنال به‌نقل از دیده‌بان اتمی سازمان ملل روز دوشنبه گفت ایران ذخایر مواد هسته‌یی نزدیک به تسلیحات خود را کاهش داده است و این در حالیست که به توسعه برنامه هسته‌یی خود ادامه می‌دهد و این یک گام غافلگیرکننده است که می‌تواند تنشها با واشنگتن را کاهش دهد.
این اقدام در زمانی انجام می‌شود که ایران و ایالات متحده به‌دنبال اجتناب از رویارویی مستقیم در مناقشه منطقه‌ای هستند.
- ایران از ابتدای سال دو بار رقیق سازی را انجام داده است. تابستان گذشته نیز مقدار کمی از مواد ۶۰درصدی را رقیق کرد.
- گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران که روز دوشنبه در اختیار کشورهای عضو قرار گرفت، برنامه هسته‌یی آشکارا در حال گسترش ایران را تشریح می‌کند و ادامه امتناع تهران از همکاری با آژانس در مورد مسائل اساسی، مانند ممنوعیت برخی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را شرح می‌دهد.
- رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌یی گفت که کاهش اورانیوم بسیار غنی‌شده توسط ایران نشان‌دهنده «نوسانهای حاشیه‌ای» در ذخایر تهران است و افزود «ما این را به‌عنوان نشانه‌ای اساسی از یک روند در نظر نمی‌گیریم.
- ایران هنوز مواد نزدیک به تسلیحات کافی برای سوخت تقریباً ۳ سلاح اتمی در اختیار دارد که بر وضعیت آن به‌عنوان یک کشور دارای سلاح هسته‌یی در آستانه تأکید دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3f7e0d6e-dd8c-4ec5-a9ba-16f05c70b50f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات