728 x 90

تصویری کوتاه و روشن از تاریکی‌های یک بحران اقتصادی فراگیر

فرار سرمایه‌ها
فرار سرمایه‌ها

بحران اقتصادی حاکم بر ایران، یعنی بحران معیشت یعنی بحران تشدید شونده فقر و نابرابری، یعنی بحران بی‌خانمانی، بحران گرسنگی، بحران بیکاری و ستم و استثمار مستمر.

و اکنون این بحران به نقطه‌ای رسیده است که حتی رسانه‌های حکومتی هم دیگر نمی‌توانند از آن ناگفته بگذرند.

روز شنبه ۷ بهمن رسانه‌های حکومتی در هشدار نسبت به تشدید بحران اقتصادی نوشتند: در سه ماه گذشته ۹ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است.

قیمت دلار روز پنجشنبه به‌دلیل التهاب در منطقه از مرز ۵۶ هزار تومان عبور کرده. نرخ طلا و سکه هم‌چنان صعودی است و شاخص بورس هفته گذشته قرمز شد. سجاد بوربور، کارشناس حکومتی ارز هشدار داد و گفت:

«وقتی در طول سه ماه ۹میلیارد دلار خروج سرمایه داشته‌ایم، یعنی کلی خانه، ماشین و مال، فروخته‌شده و به ارز تبدیل شده تا از کشور خارج شوند. سال قبل هم ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور داشته‌ایم، این اعداد معنی‌دار است».

در ترازنامه بانک مرکزی پایه پولی ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. یعنی معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ارز در بازار ریخته شده و به جای آن ریال جمع شده است. این رقم را ترازنامه بانک مرکزی نشان می‌دهد!

تازه این اتفاق‌ها مربوط به قبل از جنگ غزه است. در حال حاضر تراز تجاری کشور منفی ۱۰ میلیارد دلار است. احتمالاً تا پایان سال دلار تا کانال ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان رشد می‌کند. و البته برخی کارشناس‌ها بر تأثیر جنگ در منطقه بر روی رشد قیمت دلار تأکید دارند. آن‌هم در شرایطی که اکنون ما شاهد درگیری در یمن، غزه، عراق، سوریه و پاکستان هستیم،

این‌ها بر نرخ دلار تأثیرگذار بود. و آنچه که در این میان ناگفته باقی ماند این است که؛

تا این دیکتاتوری فاشیستی هست، این روند رو به سقوط همه‌جانبه میهن و زندگی هم‌میهنمانمان ادامه خواهد یافت مگر آن‌که این روند به هر قیمت قطع و دست این باند سیاهکار از حاکمیت بر مردم بزرگ ایران مطلقاً و تاریخاً قطع گردد. کاری که کانون‌های شورشی اکنون کمر به تحقق آن بسته‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bc449c3f-a283-474c-a747-e33e38bd71b6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات