728 x 90

درخواست آمریکا از چین برای مهار حوثی‌های مورد حمایت ایران

حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ-عکس از آرشیو
حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ-عکس از آرشیو

به گزارش فایننشال تایمز روز چهارشنبه ۴ بهمن: آمریکا از چین می‌خواهد تا به مهار حملات حوثی‌های تحت حمایت ایران در دریای سرخ کمک کند. مقامات می‌گویند که فشار دیپلماتیک بر پکن هنوز به نتیجه نرسیده است.  به‌گفته مقامات آمریکایی، ایالات متحده از چین خواسته است تا از تهران بخواهد که شورشیان حوثی تحت حمایت ایران را که به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله می‌کنند مهار کند.

اما به‌گفته مقامات آمریکایی، نشانه‌ای از کمک پکن دیده نمی‌شود. مقامات در سه ماه گذشته بارها این موضوع را با مقامات ارشد چین در میان گذاشته‌اند و از آنها خواسته‌اند تا هشداری را به ایران برسانند تا پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسراییل و جنگ متعاقب آن، به تنش در خاورمیانه دامن نزند.

به گفته مقامات آمریکایی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و جان فاینر، معاونش، در دیدارهای این ماه در واشنگتن با لیو جیانچائو، رئیس بخش بین‌الملل حزب کمونیست چین، این موضوع را مورد بحث قرار دادند. یک مقام وزارت امور خارجه گفت که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه نیز این موضوع را مطرح کرد. اما مقامات آمریکایی گفتند که شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد چین برای مهار حوثی‌ها بر ایران فشار آورده است، فراتر از بیانیه ملایمی که پکن هفته گذشته منتشر کرد و از طرف‌های مربوطه خواست تا از عبور ایمن کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند اطمینان حاصل کنند که یک مسیر حیاتی کشتیرانی برای تجارت جهانی است... . یکی از مقامات گفت که ایالات متحده به طرح موضوع ایران و حملات حوثی‌ها با پکن ادامه خواهد داد، اما مشخصاً نسبت به تغییر نگرش چین خوشبین نیست... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f707fc20-3201-4e67-9e44-8e984ef5123b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات