728 x 90

سودان درخواست ایران برای ایجاد پایگاه دریایی در آن کشور را رد کرد

سودان
سودان

بنا به گزارشی روز یکشنبه ۱۳ اسفند، سودان درخواست رژیم ایران برای ایجاد پایگاه دریایی در آن کشور را رد کرد.

گفته شده که تهران برای متقاعد کردن سودان به در اختیار قرار دادن یک پایگاه دریایی دائمی به رژیم ایران در ساحل دریای سرخ، به خارطوم پیشنهاد کرد یک کشتی جنگی با توانایی حمل و پرواز بالگرد از روی عرشه آن به ارتش سودان بدهد اما سودان این پیشنهاد را رد کرد.

 وال‌استریت ژورنال، یکشنبه ۱۳ اسفند به‌نقل از احمد حسن محمد، مشاور اطلاعاتی رهبر نظامی سودان، نوشت که رژیم ایران هم‌چنین در برابر برخورداری از امتیاز فعالیت در پایگاه نظامی سودان، این مشوق را به سران خارطوم پیشنهاد کرد که پهپادهای انتحاری در اختیار سودان قرار دهد تا در نبرد میان ارتش این کشور با نیروهای شورشی به کار رود.

این مقام سودانی قصد رژیم ایران را جمع‌آوری اطلاعات اعلام کرد و گفت ایرانی‌ها به ما گفتند از این پایگاه در سودان «برای گردآوری اطلاعات» استفاده خواهند کرد.

به گفته حسن محمد، خارطوم «پیشنهاد ایران را نپذیرفت» تا رابطه خود با آمریکا و اسراییل را به مخاطره نیندازد.

سخنگوی هیأت نمایندگی سیاسی رژیم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک از اظهارنظر در خصوص مطلب وال‌استریت ژورنال خودداری کرده است.

داشتن یک پایگاه دریایی در سواحل دریای سرخ تهران را قادر خواهد کرد تا بر مسیر پر رفت و آمد دریایی، در شرایطی نیز که شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران به کشتی‌های تجاری بین‌المللی حمله می‌کنند، کنترل بیشتری داشته باشد.

کنترل بر آبراه سوئز که برای اسراییل اهمیت راهبردی دارد، می‌تواند یک امتیاز بزرگ به ایران تلقی شود.

وال‌استریت ژورنال به‌نقل از مقامات آمریکایی نوشت تهران در نظر دارد از رابطه با ارتش سودان، برای تقویت اتحادهای منطقه‌یی خود با نیت اِعمال بیشتر قدرت در آبراه‌های دریای سرخ بهره بگیرد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/50c9b24f-f93b-4314-81fe-3fbb41806d84"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات