728 x 90

قطع مکرر برق در شهرهای ایران و نارضایتی مردم به‌ویژه نانوایان

قطع مکرر برق در شهر های ایران
قطع مکرر برق در شهر های ایران

با شروع فصل گرما، قطع مداوم برق در شهرهای مختلف ایران مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده و در همین رابطه گزارشهایی از اعتراض نانوایی‌ها به خراب شدن خمیر نان که ضرر و زیانهای جدی به کسب و کارشان وارد ساخته رسیده است.

گزارشاتی که این روزها در این زمینه در رسانه‌های رژیم و شبکه‌های اجتماعی آمده است خود گوشه‌ای از این مشکلات را بیان می‌کند:

 

نانوایان خمیرها را بیرون می‌ریزند

خبرگزاری حکومتی (ایلنا) در گزارشی که روز یکشنبه ۲۴تیرماه منتشر کرده است به‌نقل از یکی از کارگران نانوایی در شهر مریوان نوشت: "همین پنجشنبه گذشته از ساعت ۱۱:۳۰برق نانوایی ما رفت؛ ما هشتاد کیلو خمیر داشتیم که مجبور شدیم همه‌ٔ آن را دور بریزیم. فقط روز جمعه، قطعی برق نداشتیم وگرنه روزهای کاری وسط هفته، گاه و بیگاه، با این مشکل مواجه می‌شویم. کمتر روزی‌ست که قطعی ناگهان برق نباشد و ما به مشکل برنخوریم."

همچنین بر اساس گزارشها، چند روز پیش از آن یک نانوا در شهر خاش در استان سیستان و بلوچستان در اعتراض، خمیرهایی که خراب شده بود را در مقابل اداره برق این منطقه خالی کرده است.

 عکس‌العمل یک نانوا در شهر خاش در استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به خمیرهایش که خراب شده

عکس‌العمل یک نانوا در شهر خاش در استان سیستان و بلوچستان در اعتراض به خمیرهایش که خراب شده

در شهرستان رویان استان مازندران نیز تصاویری از اعتراض یک نانوا در توییتر منتشر شده است که در اعتراض، خمیر نان را روی پله‌های ورودی اداره برق این شهرستان ریخته است.

 حرکت اعتراضی یک نانوا در شهرستان رویان استان مازندران

حرکت اعتراضی یک نانوا در شهرستان رویان استان مازندران

تأثیر منفی قطعی برق بر صنایع استان فارس

خبرگزاری حکومتی ایرنا هم از استان فارس گزارش داد که "قطعی برق به‌طور عملی در فرایند زندگی، تولید و صنعت استان فارس تاثیر منفی گذاشته است".

 

درد دل یک نانوای زحمتکش کرد

عبدالله بلواسی نانوایی در استان کردستان، درباره "نبود برنامه مشخص و منظم زمان قطع برق" می‌گوید: "کارگر می‌رود سر کار، خمیر درست می‌کند و بعد ناگهان برق قطع می‌شود، هم کارگر از کارش می‌ماند و هم هدر رفت آرد به وجود می‌آید؛ و در این میان، کارگران خمیرگیر و شاطری که حق‌الزحمه‌ای دستمزد می‌گیرند، بیشتر متضرر می‌شوند. از آن طرف، مردم هم ‌سرگردان و معطل می‌مانند؛ در این گرمای تابستان به قصد نانوایی و خرید نان از منزل خارج می‌شوند ولی نانی در کار نیست."

وی می‌گوید: مشکل اصلیِ کمبود برق، ناکارآمدی سیاست‌گذاریهاست؛ این مشکل هم مشابه دیگر مشکلات و معضلات مدیریتی، نشان از بی‌برنامگی‌های گسترده دارد. فرض کنیم این درست باشد که می‌گویند در ایران بیشتر از میانگین جهانی برق مصرف می‌شود، ولی باید این سؤال را مطرح کرد که مصرف مردم عادی مگر چقدر است؛ چه کسانی در ایران برق را مثل دیگر سرمایه‌های ملی حیف و میل می‌کنند؛ در ایران امروز افرادی هستند که هر نفر به اندازه حداقل صد نفر ایرانیِ متوسط‌الحال، از سرمایه‌ها سهم برده و می‌برند.

وی ادامه می‌دهد: سالهاست که خطاب به مردم فقیر و کم‌درآمد می‌گویند صرفه‌جویی کنید ولی آیا از خودشان پرسیده‌اند چرا هرگز صرفه‌جویی نمی‌شود؟ عامل اصلی اسراف کیست؟ آیا غیر از بالادستی‌ها و دولتی‌ها، کسی عامل اسراف و زیاده‌روی است؛ آیا این آقایان یکبار از خودشان پرسیده‌اند کارگران و مزدبگیرانی که با دستمزدهای زیر خط گرسنگی مطلق، زندگی می‌کنند و حتی خیلی از این کم‌درآمدها زیر یک میلیون تومان درآمد دارند، چگونه و چه چیزی را اسراف می‌کنند؛ اصلاً مگر چیزی دارند که بتوانند اسراف و زیاده‌روی کنند؟

 

دستمزد نانواییها با وجود تورم ثابت مانده است

قطعی برق که شرکت توانیر آن را نتیجه بالا رفتن مصرف و سربار غیرقابل تحملِ ظرفیت می‌داند، محدود به یک شهر و یک استان نیست و علاوه بر مشکلاتی که مردم عادی در گرمای شدید تابستان متحمل می‌شوند، اشتغال را در بخش‌های وابسته به برق و از جمله در خبازی‌ها با مشکلات بسیار مواجه می‌کند.

علی یزدانی (رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران خباز سراسر کشور) با اشاره به مشکلات معیشتی کارگران نانواییها گفت: چهار سال است از افزایش دستمزد محرومیم. در این چهار سال، طبق محاسبات انجام شده باید دستمزد کارگران نانوایی‌ها، ۸۲درصد زیاد می‌شد که با توجه به مشکلات و کاستی‌ها، این اتفاق نیفتاد.

یزدانی ادامه داد: بالا رفتن هزینه‌های زندگی و ثابت ماندن دستمزدها شرایطی را به وجود آورده که می‌شود گفت کارد به استخوان کارگران خباز رسیده و به‌معنای واقعی کلمه مستاصل شده‌اند.

بلواسی نیز از شرایط شغلی و دستمزدی کارگران نانواییهای مریوان انتقاد می‌کند: کارگران خباز مریوان هنوز با دستمزد سال ۹۳ کار می‌کنند، یعنی حداقل دستمزد آنها، فقط ۲۵هزار تومان در هر روز است؛ این در حالی ست که با قطعی نامنظم برق و «کیسه ای» بودن دستمزد، این مبلغِ حداقل، کمتر از این نیز می‌شود؛ در واقع، وقتی کار بخوابد، از دستمزد کارگر کم می‌شود.

 

اگر شرایط تغییر نکند، کارفرمایان خباز قادر به پرداخت دستمزدها نخواهند بود

حال به این مطالبات بر زمین مانده، اختلال در ساعتهای کاری و قطعی نامنظم برق در این تابستان گرم را هم بیافزایید؛ شغلی که ماهیتاً سخت و زیان آور است و درآمدش با نوع کارش هیچ تناسبی ندارد، با مشکل قطعی برق، مشکل‌تر هم می‌شود؛ شاید بتوان گفت، این شرایط ناگوار، محصول تصمیم‌گیریهایی است که در آنها شرایط زیستی مردم به حساب نمی‌آید.

رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران خباز سراسر کشور پیش از این در رابطه با افزایش هزینه‌های جانبی کارگران خبازیها گفته بود: در طول این چهار سال علاوه بر ثبات مزدی، هزینه‌های جانبی نانواییها نیز افزایش یافته و اگر دولت، حمایت نکند، کارفرماهای این صنف قادر به پرداخت افزایش مزد نخواهند بود.

افزایش ناگهانی هزینه‌ها، کاهش درآمدها و در نهایت قطعی برق؛ همه‌ی اینها دست به دست هم داده‌اند و حیات شغلی خبازان سراسر کشور را به‌صورت جدی تهدید می‌کنند. این شرایط غیرقابل تحمل برای نانوایان در مازندران، مریوان و همه جای ایران، نیازمند تدبیری در سطح کلان است تا از بارِ سنگین این مشکلات درهم تنیده، اندکی کاسته شود.

 

قطع برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و اخلال در ترافیک

محمدرضا مهماندار، سرکرده پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ روز یکشنبه ۲۴تیرماه، در گفتگو با خبرگزاری حکومتی ایسنا تأیید کرد که "اکثر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی با قطع برق شهری غیرفعال می‌شوند".

 

قطع برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و اخلال در ترافیک

قطع برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و اخلال در ترافیک

به گفته مهماندار، درخواست پلیس این است که برق مجزایی برای این چراغ‌ها در نظر گرفته شود، یا برای آنها برق اضطراری فراهم شود و یا "این چراغ‌ها به انرژی خورشیدی متصل شوند."

او گفت که پلیس مسئول قطع برق چراغهای راهنمایی و رانندگی نیست و زیرساخت‌های کنترل این چراغها در اختیار سازمان حمل‌‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران است.

مسأله کمبود برق و خاموشی‌های اخیر به محل مناقشه میان باندهای رژیم تبدیل شده است و منتقدان دولت، این اتهام را مطرح کرده‌اند که به‌دلیل تعهدات دولت حسن روحانی به مفاد پیمان زیست محیطی پاریس تولید برق را در نیروگاههای برق کاهش داده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/452bf371-ea9e-4627-9708-6248ba3f77ab"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات