728 x 90

محکومیت نقض حقوق بشر در ایران توسط کشورهای مختلف در جلسه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

آمریکا، فرانسه، آلمان، استرالیا، بلژیک، هلند، بریتانیا، نیوزلند، ایرلند و برخی دیگر از کشورهای جهان روز سه‌شنبه ۱۹ اسفنددر جلسه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ و برخی دیگر از موارد نقض حقوق‌بشر در ایران را محکوم کردند.

نماینده آمریکا در جلسه شورای حقوق بشر: ما به‌شدت نگران وضعیت حقوق‌بشر در ایران هستیم. ما نگرانی‌های گزارشگر ویژه درباره بازداشتهای ناعادلانه یا خودسرانه توسط رژیم از جمله بازداشت شهروندان آمریکایی و هزاران ایرانی در اعتراضات ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ را تکرار می‌کنیم. بازداشت شدگان در معرض بیماری کرونا، شرایط اسفناک زندان را تحمل می‌کنند

نماینده کانادا در شورای حقوق بشر: کانادا هم‌چنان بسیار نگران آمار بالای اعدامها، از جمله استفاده از مجازات اعدام علیه کودکان و علیه معترضان است. تراکم غیربهداشتی زندانها، به‌ویژه در شرایط کرونا؛ و استمرار تبعیض در قانون و عمل علیه زنان و اقلیتها نقض مداوم حق آزادی بیان و استفاده از بازداشت و شکنجه خودسرانه نیز نگران‌کننده است. کانادا هم‌چنان متعهد است که در مورد نقض حقوق‌بشر رژیم ایران مورد حسابرسی قرار دهد. کانادا هم‌چنین عدالت و حسابرسی از رژیم ایران به‌خاطر سرنگونی هواپیمای اوکراینی را پیگیری می‌کند. رژیم ایران باید غرامت این فاجعه را جبران کند.

نماینده هلند در شورای حقوق بشر: وضعیت کلی حقوق‌بشر در ایران هم‌چنان بحرانی است. یک تحقیق مستقل و شفاف در مورد رفتار خشونت‌آمیز رژیم ایران به اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ ضروری است. ما خواستار حسابرسی از همه عاملان این جنایت هستیم.

نماینده آلمان در شورای حقوق بشر: ما نگران نقض حقوق‌بشر در ایران هستیم. تعداد بالای اعدام ها، از جمله اعدام نوجوانان و اقلیتها را محکوم می‌کنیم. ما از رژیم ایران می‌خواهیم این سیاست را متوقف کند.

ما هم مانند گزارشگر ویژه نگران هستیم که هنوز هیچ تحقیق معتبری در مورد استفاده بیش از حد از زور علیه معترضان تظاهرات سال ۲۰۱۹ آغاز نشده است.

 

نماینده دانمارک در شورای حقوق بشر:‌ ما به‌شدت نگران وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات سال۲۰۱۹، از جمله استفاده از مجازات اعدام، عدم دادرسی عادلانه، گزارشات شکنجه و اعترافات اجباری هستیم.

ما هم‌چنین نگران مجازات اعدام، از جمله برای اعدام کودکان و تبعیض علیه زنان و دختران هستیم.

نماینده فرانسه در شورای حقوق بشر: ما خواهان تبعیض و خشونت علیه زنان و دختران در ایران هستیم. بازداشت‌های خودسرانه و نقض اصول دادرسی عادلانه باید پایان یابد. اعدامهای خودسرانه به‌ویژه اعدام کودکان باید خاتمه یابد.

نماینده استرالیا در شورای حقوق بشر: رویه ادامه‌دار اعدام کودکان در ایران به‌شدت نگران‌کننده است. رژیم ایران باید به معاهده حقوق کودک احترام بگذارد، آزار مدافعان حقوق‌بشر و خانواده‌هایشان را متوقف کند و به تبعیض علیه اقلیتهای قومی و مذهبی پایان دهد.

نماینده بلژیک در شورای حقوق بشر: ما نگران وضعیت ۸۹ کودک هستیم که در انتظار اعدام هستند. رژیم ایران باید استفاده از مجازات اعدام به‌ویژه علیه معترضان را پایان دهد، سرکوب مدافعان حقوق‌بشر را متوقف کند و قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان را لغو کند.

نماینده انگلستان در شورای حقوق بشر: رژیم ایران هم‌چنان حقوق‌بشر مردم را نقض می‌کند و به برخوردهای خشونت‌آمیز با معترضان، بازداشتهای خودسرانه، و اعدامهای بالا ادامه می‌دهد. رژیم ایران باید تبعیض علیه زنان و دختران و آزار و اذیت اقلیتها را پایان دهد.

نماینده زلاند نو در شورای حقوق بشر: ما با مجازات اعدام در همه شرایط مخالف هستیم. رژیم ایران برای طیف وسیعی از جرایم اعدام تعیین کرده است. استناد به اعترافات اجباری موجب نگرانی است. آزار و بازداشت وکلا و روزنامه‌نگاران و تبعیض علیه اقلیتها باید متوقف شود.

نماینده ایرلند در شورای حقوق بشر: رژیم ایران حق آزادی بیان، تشکل و تجمع را نقض می‌کند. ما استفاده از مجازات اعدام از جمله در مورد کودک را به‌شدت محکوم می‌کنیم و نگران تبعیض علیه اقلیتها هستیم. (سایت شورای حقوق‌بشر ۱۹ اسفند)

 

  • نماینده عفو بین‌الملل در شورای حقوق‌بشر ملل متحد: اجلاس شورای حقوق‌بشر در بحبوحه افزایش نقض حق حیات و کشتار سوختبران بلوچ توسط رژیم ایران برگزار می‌شود
  • عاملان کشتار صدها مرد و زن و کودک در اعتراضات آبان ۹۸ و عاملان ناپدیدسازی اجباری هزاران تن در اعدام‌های جمعی سال ۶۷ در ایران از هر گونه مجازات مصون مانده‌اند.

 

نماینده عفو بین‌الملل در اجلاس شورای حقوق‌بشر در ژنو در روز سه‌شنبه ۱۹اسفند۹۹ گفت: این جلسه در بحبوحه افزایش نقض حق حیات توسط مقامات رژیم ایران برگزار می‌شود. این رژیم به‌طور فزاینده‌یی از مجازات اعدام به‌عنوان سلاحی برای سرکوب سیاسی علیه معترضان، مخالفان و اقلیتهای قومی استفاده می‌کنند.

وی کشتار سوختبران بلوچ در سوم اسفند ۹۹ را نمونه بارز از این سرکوب و نقض حق حیات توسط رژیم آخوندی دانست و تأکید کرد این رژیم هم‌چنان به استفاده عمدی و غیرقانونی از نیروی کشنده ادامه می‌دهد و از زمان تمدید مأموریت گزارشگر ویژه در سال گذشته، قتلهای متعددی در بازداشت بر اثر شکنجه، از جمله بر اثر محروم کردن عمدی از مراقبتهای پزشکی، اتفاق افتاده است.

نماینده عفو بین‌المللی خواستار تمدید مأموریت گزارشگر ویژه ملل متحد برای ایران شد و خاطرنشان کرد که عاملان کشتار صدها مرد و زن و کودک در اعتراضات آبان ۹۸ و عاملان ناپدیدسازی اجباری هزاران تن در اعدام‌های جمعی سال ۶۷در ایران از هر گونه مجازات مصون مانده‌اند.

وی افزود: رژیم ایران صدها معترض، مدافع حقوق‌بشر و اعضای اقلیتهای مذهبی و قومی را به‌دلیل استفاده از حقوقشان در مورد آزادی مذهب، بیان و تجمعات زندانی می‌کند. هزاران نفر نیز محاکمات ناعادلانه یا ناتوانی در پرداخت بدهی به‌طور خودسرانه و دستگیر می‌شوند. آن هم درحالیکه که شرایط زندانها غیرانسانی است و رژیم ایران نمی‌تواند از زندانیان در برابر کرونا محافظت کند. (سازمان ملل متحد ۱۹ اسفند۹۹)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7a3550a8-4c8b-4070-b6cf-8acbc440e513"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات