728 x 90

ورود خبرنگاران خارجی در کره شمالی برای تعطیلی مرکز اتمی

مرکز اصلی آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی
مرکز اصلی آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی

شماری از خبرنگاران غربی و چینی امروز سه‌شنبه اول خرداد 97 برای حضور در مراسم تعطیلی یک مرکز اصلی آزمایش‌های هسته‌یی کره شمالی وارد این کشور شده‌اند. در حاشیه نشست رهبران دو کره در آوریل، دولت کره شمالی گفت از خبرنگاران و متخصصان دعوت خواهد کرد تا در مراسم تعطیلی این مرکز آزمایش‌های هسته‌یی حضور یابند.

قرار است کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به‌زودی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند. کره شمالی به برگزاری مانور نظامی مشترک میان آمریکا و کره جنوبی اعتراض کرده و از احتمال لغو دیدار اون و دونالد ترامپ خبر داده است.

قرار است دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز سه‌شنبه در واشینگتن با مون جه-این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی دیدار کند. مسایل شبه جزیره کره و ملاقات از قبل برنامه‌ریزی شده دونالد ترامپ با رهبر کره شمالی در این دیدار مطرح خواهد شد.

انهدام تأسیسات آزمایش هسته‌یی کره شمالی بین 2تا 5خرداد

کره شمالی اعلام کرد که در راستای تعهدات پیشین این کشور مبنی بر جلوگیری از تکرار آزمایش هسته‌‌یی، این کشور تأسیسات آزمایش هسته‌یی خود را در فاصله روزهای دوم تا پنجم خرداد از بین خواهد برد. خبرگزاری رویتر روز شنبه به‌نقل از خبرگزاری رسمی دولتی کره شمالی گزارش داد که در جریان این رخداد همه تونل‌های این تأسیسات منهدم خواهد شد و ورودی‌های آن نیز مسدود می‌شود. ضمن آن که همه امکانات نظارتی، ساختمانهای تحقیقاتی و محل‌های حفاظتی این تأسیسات نیز از بین می‌رود. این گزارش می‌گوید: «سازمان سلاح هسته‌یی و دیگر سازمانهای مربوطه اقدامات فنی لازم را برای از بین بردن تأسیسات آزمایش هسته‌یی کره شمالی در راستای شفاف‌سازی و اطمینان‌بخشی نسبت به عدم تکرار آزمایش هسته‌یی انجام می‌دهند. تصمیم پیونگ‌یانگ چند روز پس از آن اعلام شد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خبر داد وی روز ۱۲ژوئن، برابر با ۲۲خردادماه، با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور دیدار خواهد کرد. 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه گفت که کره شمالی اگر با تسلیم سلاحهای هسته‌یی خود موافقت کند می‌تواند در انتظار «آینده‌ای سراسر صلح و رفاه باشد. پیش از این مقامهای کره جنوبی گفته بودند که همسایه شمالی خود قصد دارد از کارشناسان و روزنامه‌نگاران بین‌المللی از جمله ایالات متحده و کره جنوبی دعوت کند تا در مراسم بستن تأسیسات آزمایش هسته‌یی خود شرکت کنند. گزارش روز شنبه خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز این امر را تأیید می‌کند و می‌گوید که در راستای شفاف‌سازی از خبرنگاران بین‌المللی دعوت شده که ناظر از بین رفتن این تأسیسات باشند. همه این خبرنگاران با یک پرواز دربست از پکن به شهر ساحلی ونسان در شرق کره شمالی خواهند آمد و سپس با قطار عازم تأسیسات آزمایش هسته‌یی کره شمالی می‌شوند که در یک منطقه کوهستانی واقع است. تأسیسات آزمایش هسته‌یی کره شمالی در پونجی‌ری واقع است، منطقه‌یی در شمال کره شمالی. این تأسیسات زیر کوه قرار دارد و پر از تونل‌هایی است که بخش‌های مختلف آن را به هم وصل می‌کنند.‌ تاکنون شش آزمایش هسته‌یی در این تأسیسات انجام شده که جهان از آن اطلاع دارد.

کره شمالی در اعتراض به مانورهای نظامی کره جنوبی،گفتگوهای امروز را لغو کرد

کره شمالی گفتگوهای سطح بالای برنامه‌ریزی شده با کره جنوبی برای امروز چهارشنبه را به‌دلیل مانورهای مشترک آمریکا و کره جنوبی لغو کرد. کره شمالی همچنین برگزاری نشست سران بین این کشور و آمریکا را زیر سؤال برد. خبرگزاری رسمی کره شمالی گفت « برای حسن نیت و فرصتهایی که ما ارائه می‌دهیم حدی وجود دارد،. مانورهای بین نیروی هوایی دو کشور آمریکا و کره جنوبی تمرینی برای اشغال و اقدامی تحریک‌آمیز است که در زمانی صورت می‌گیرد که روابط میان دو کره در حال گرم شدن است...واشینگتن گفت به برنامه‌ریزی برای ملاقات 12ژوئن(22خرداد) در سنگاپور ادامه خواهد داد و «هیچ اطلاع‌رسانی » در مورد تغییر موضع کره شمالی دریافت نکرده است...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f4f85ed4-6d5f-4c30-a970-40bcd496e89b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات