728 x 90

پنجاه و چهارمین روز جنگ در غزه - تلاش برای تمدید آتش‌بس

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار و تحولات پنجاه و چهارمین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود...

 

رویترز ۸آذر ۱۴۰۲: کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ روز سه‌شنبه اعلام کرد که آزادی ۱۱زندانی فلسطینی از بازداشتگاههای اسراییل را تکمیل کرده و آنها را به رام‌الله منتقل کرده است.


رویترز  ۸ آذر: اسرائیل و حماس در میان تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس، افراد بیشتری را آزاد می‌کنند. انتظار می‌رفت که حماس و اسراییل روز چهارشنبه، آخرین روز آتش‌بس طولانی‌مدت شش روزه در نوار غزه، گروگانها و زندانیان بیشتری را آزاد کنند، زیرا توجه‌ها بر این بود که آیا میانجی‌گری قطر می‌تواند برای تمدید دیگری مذاکره کند یا خیر.

رسانه‌های اسراییلی به‌نقل از دفتر نخست‌وزیری گزارش دادند که اسراییل لیستی از گروگانها را دریافت کرده است که انتظار می‌رود روز چهارشنبه توسط حماس آزاد شود.دفتر نخست‌وزیری هیچ اظهارنظری فوری نداشت.

اسراییل گفته است که آتش‌بس می‌تواند بیشتر تمدید شود، مشروط بر این‌که حماس به آزادی حداقل ۱۰گروگان اسراییلی در روز ادامه دهد. اما با توجه به این‌که تعداد کمتری از زنان و کودکان هنوز در اسارت هستند، ساکت نگه‌داشتن اسلحه‌ها بعد از چهارشنبه ممکن است نیاز به مذاکره برای آزادی حداقل برخی از مردان اسراییلی برای اولین بار داشته باشد.

گروه حماس و گروه جهاد اسلامی روز سه‌شنبه ۱۲گروگان را آزاد کردند که مجموع آزاد شده از زمان آغاز آتش‌بس در روز جمعه به ۸۱نفر رسید. این افراد بیشتر زنان و کودکان اسراییلی و شهروندان خارجی بودند... .

 

خبرگزاری فرانسه: پنتاگون: از زمان آغاز آتش‌بس اسراییل و حماس هیچ حمله‌یی به نیروهای آمریکایی صورت نگرفته است. پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد که حملات تقریباً روزانه به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه از زمان اجرای آتش‌بس بین اسراییل و حماس در هفته گذشته متوقف شده است. نیروهای آمریکایی در دو کشور از اواسط اکتبر بیش از ۷۰بار با راکت و هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار گرفته‌اند. افزایش خشونتهایی که ایالات متحده آن را نیروهای مورد حمایت ایران نسبت می‌دهد. سرتیپ پت رایدر، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: از ۲۳نوامبر، از زمان توقف عملیات، هیچ حمله‌یی به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه صورت نگرفته است... .


سی.ان.ان ۸آذر: ارتش اسراییل اعلام کرد که آماده می‌شود تا پس از پایان آتش‌بس، عملیات نظامی خود علیه حماس را از سر بگیرد.

روز سه‌شنبه در پنجمین روز توقف، حماس و اسراییل در شمال غزه با هم درگیر شدند - درگیری که هر دو طرف گفتند نقض توافق جاری است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل گفت عملیات نظامی تا زمانی ادامه خواهد داشت که غزه «دیگر تهدیدی برای اسراییل نباشد» که شامل آزادی همه گروگانها و از بین بردن حماس در «بالا و زیر زمین» می‌شود.
کمک به غزه: به‌گفته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، آمریکا بیش از ۵۴۰۰۰پوند اقلام پزشکی و مواد غذایی را به یک مرکز لجستیکی در مصر منتقل کرد تا به غزه منتقل شود.

ارتش آمریکا اعلام کرد که در روزهای آینده با سه هواپیمای کمکهای بشردوستانه پرواز خواهد کرد.

مقامات سازمان ملل هم‌چنین بر نیاز فزاینده به کمک، به‌ویژه نیاز به تجهیزات برای بهره‌برداری از خدمات حیاتی و بخش‌هایی مانند فاضلاب، آب یا بیمارستانها تأکید کرده‌اند.


وال استریت ژورنال: گروه‌های امدادی می‌گویند غزه در حال سقوط در «هرج و مرج مطلق» است
آتش‌بس فرصتی اجمالی به مشکلاتی است که ممکن است پس از پایان جنگ به‌وجود بیاید.
آتش‌بس متزلزل بین اسراییل و حماس باعث شد تا کمکهای زیادی به فلسطینیان در غزه برسد، اما گروه‌های بشردوستانه و غیرنظامیان در این منطقه می‌گویند که کاروانها برای رفع نیازهای دو میلیون نفری غزه کافی نیستند.
ساکنان می‌گویند، با وجود وقفه در جنگ، فلسطینیها در غزه چهارچوب درها و انبوه زباله را می‌سوزانند تا غذا بپزند، در کلاسهای مدرسه و خانه‌های غریبه‌ها می‌خوابند، و با کامیون‌هایی که از مصر کمک می‌آورند، در تلاشی ناامید کننده برای تأمین آذوقه می‌نشینند...

بر اساس توافق آتش‌بس، گروه‌های بشردوستانه مجازند روزانه ۲۰۰کامیون به نوار غزه اعزام کنند که بیش از هر زمان دیگری در طول جنگ است... .

سازمان ملل و سایر سازمانها می‌گویند که آنها مجبور هستند برای بخش خصوصی که به‌دلیل جنگ و محاصره تحمیلی اسراییل از هم پاشیده است، وارد عمل شوند. این امر چالش حفظ جمعیت غزه را در طی چند ماه دیگر افزایش داده است...


سی.ان.ان: مذاکره‌کنندگان در حال تلاش برای تمدید توقف در غزه هستند.
در حالی که آتش‌بس تمدید شده بین اسراییل و حماس وارد ششمین و احتمالاً آخرین روز خود در روز چهارشنبه می‌شود، تلاشهای دیپلماتیک برای حفظ وقفه در جنگ در جریان است.
توافق بین اسراییل و حماس روز دوشنبه برای دو روز دیگر تمدید شد. یکی از اعضای دفتر سیاسی این گروه شبه‌نظامی گفت که اکنون حماس در تلاش برای تمدید آتش‌بس است. غازی حمد گفت حماس از تمام کارتهایی که در اختیار دارد در مذاکرات استفاده می‌کند. به‌گفته یک منبع آگاه، انتظار این است که اگر همه چیز در روز چهارشنبه خوب پیش برود - و حماس طبق برنامه، حداقل ۱۰گروگان اسراییلی را آزاد کند - حماس می‌تواند لیست دیگری از گروگانها را برای روز بعد تهیه کند و این توقف را برای ۲۴ساعت دیگر تمدید کند. گفتگوهای جاری در دوحه بین مقامات اسرائیل، ایالات متحده، قطر و مصر در جریان است.
این منبع گفت که مذاکره‌کنندگان بر این باورند که به اندازه کافی زن و کودک در اسارت حماس وجود دارد تا آتش‌بس را تا دو روز دیگر تمدید کند تا این‌که بحث به سمت مردان و سربازان گروگان کشیده شود

 

وال استریت ژورنال: آمریکا از اسراییل می‌خواهد تاکتیک خود را در غزه تغییر دهد. مقامات دولت بایدن خواهان محافظت از غیرنظامیان هستند و بر حملات نقطه زن فشار می‌آورند
 ایالات متحده اسراییل را تحت فشار قرار می‌دهد تا برنامه‌های خود را برای مرحله بعدی کارزار خود در غزه اصلاح کند تا از غیرنظامیان بهتر محافظت کند و انتقاداتی را که به کاخ‌سفید بوده که به نیروهای اسراییلی برای جنگ با حماس کارت سفید داده را رد کرد.
تلاش ایالات متحده برای وادار ساختن اسراییل به جنگی هدفمندتر نشان‌دهنده دور شدن از حمایت همه‌جانبه پرزیدنت بایدن در همان ابتدا از کمپین سرنگونی حماس است و کانون رایزنیهای فشرده بین بایدن و نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو در مورد نحوه رسیدگی است. درگیری که واشنگتن با متحدان عرب برای جلوگیری از گسترش آن به غزه کار کرده است... .
مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت بایدن از اسراییلی‌ها می‌خواهد که هنگام از سرگیری درگیریها حملات هوایی با مهمات نقطه زن انجام دهند و در عین‌حال اطمینان حاصل شود که زیرساختهای غیرنظامی مانند بیمارستانها و شبکه‌های برق و فاضلاب هدف قرار نمی‌گیرند.
بنی گانتز وزیر دفاع سابق گفته است هیچ پناهگاهی برای تروریستها و رهبران حماس نیست... .
 

سایت کاخ‌سفید: کنفرانس مطبوعاتی جان کربی:

ما خواهان آزادی همه گروگانها هستیم و بنابراین، اگر بتوان توقفهای طولانی‌تری فراتر از این تمدید دو روزه داشت، ما طرفدار آن هستیم. و همان‌طور که گفتم ساعت به ساعت با همه شرکای خود در منطقه به کار روی این موضوع ادامه خواهیم داد... . هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حماس سعی دارد از اهرم فشار یا چیزی برای جلوگیری از خروج آمریکایی‌ها استفاده کند... .

بلینکن در چهارمین سفر خود به خاورمیانه مطمئناً با همتایان اسراییلی ما و دیگر همتایان منطقه دیدار خواهد کرد.

نکته اول این‌که اسراییل می‌داند که هم‌چنان از حمایت ایالات متحده برخوردار است، ابزارها، قابلیتها و سیستم‌های تسلیحاتی را که برای ادامه دفاع از خود در برابر حماس نیاز دارد، به دست می‌آورد. نکته دوم، در مورد وارد کردن کمکهای انسان‌دوستانه است... . هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حماس سعی دارد از اهرم فشار برای جلوگیری از خروج آمریکایی‌ها استفاده کند. اولین مورد آزمایشی کل این برنامه دو آمریکایی بود، یک مادر و یک دختر. و سپس، البته، ما ابیگیل (کودک آمریکایی) را در آخر هفته بیرون آوردیم. بنابراین، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حماس در اینجا تلاش کند با (اهرم) آمریکاییان در اینجا بازی کند... .

 

رویترز: دیدار رؤسای جاسوسی اسراییل و آمریکا با نخست‌وزیر قطر برای بحث درباره آتش‌بس غزه.

یک منبع آگاه در مورد این دیدار گفت، رهبران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و موساد اسراییل روز سه‌شنبه با نخست‌وزیر قطر در دوحه بر مبنای تمدید آتش‌بس دو روزه بین اسراییل و گروه فلسطینی حماس دیدار کردند.

این منبع به رویترز گفت، این نشست «به‌منظور پیشرفت در تمدید توافقنامه توقف انسان‌دوستانه و شروع مذاکرات بیشتر برای فاز بعد توافق احتمالی بود».

این منبع افزود که نتیجه مذاکرات که مقامات مصری نیز در آن حضور داشتند، نامشخص است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت، ویلیام برنز، رئیس سیا، «برای نشستهایی درباره مناقشه اسراییل و حماس از جمله بحث درباره گروگانها» در دوحه بود. این مقام به جزئیات بیشتر اشاره نکرد... .


آسوشیتدپرس: ایالات متحده به اسراییل می‌گوید که هر گونه عملیات زمینی در جنوب غزه باید آوارگی بیشتر غیرنظامیان را محدود کند.

مقامات ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند که دولت بایدن به اسراییل گفته است که در صورت تجدید عملیات زمینی خود با هدف ریشه‌کن کردن گروه شبه‌نظامی حماس باید برای جلوگیری از «آوارگی بیشتر» غیرنظامیان فلسطینی در جنوب غزه تلاش کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید به‌طور جداگانه گفت که اسرائیلی‌ها از زمانی که مقامات آمریکایی این موضوع را مطرح کرده‌اند، استقبال کرده‌اند.

مقاماتی که طبق قوانین پایه تعیین شده توسط کاخ‌سفید به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران گفتند، دولت دموکرات (بایدن) که به‌دنبال جلوگیری از تلفات غیرنظامی در مقیاس بزرگتر یا جابه‌جایی دسته‌جمعی مانند آنچه قبل از توقف موقت فعلی در جنگ بود، به اسراییلی‌ها تأکید کرد که آنها باید با دقت بسیار بیشتری در جنوب غزه نسبت به شمال عمل کنند...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/efe42b17-73bb-4e5a-9232-3fc28e9ddc50"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات