728 x 90

مروری بر زندگی و سخنان سناتور لیبرمن درباره مجاهدین و مقاومت ایران

خانم مریم رجوی - سناتور جوزف لیبرمن
خانم مریم رجوی - سناتور جوزف لیبرمن

سناتور جوزف لیبرمن – کاندیدای معاون ریاست‌جمهوری آمریکا (۲۰۰۰)

بودن در اشرف۳ بسیار خوشایند است اینجا احساس می‌کنم در خانه خودم هستم

 

سناتور جوزف لیبرمن – کاندیدای معاون ریاست‌جمهوری آمریکا (۲۰۰۰)

آزادی، آزادی، آزادی برای مردم ایران.

حاضر، حاضر، حاضر، حاضر، ما آماده هستیم.

 

سناتور لیبرمن ـ ۲۲اسفند ۱۳۹۸

در ایران سپیده جدیدی طلوع می‌کند

در ایران جایگزینی وجود دارد که آماده است

امروز در ایران سپیده جدیدی دارد طلوع می‌کند، و این فقط یک خوش خیالی نیست. این یک حقیقت است. و می‌خواهم برخی از وقایع را که با هم اتفاق افتاده بر اساس واقعیتهایی بازگو کنم که به من این امید را می‌دهند که رژیم تهران به‌معنای واقعی در حال فروپاشی است، و مردم ایران با شجاعت فوق‌العاده‌ای برای بازگرداندن آزادی و فرصتهای خود در حال قیام هستند.

نباید به افرادی گوش کرد که می‌گویند آه، تغییر رژیم منجر به هرج و مرج خواهد شد، همان‌طور که در سوریه یا لیبی یا یمن شد. بخشی از این‌که چرا این امر به آشوب منجر نمی‌شود، این است که ایران است که باعث ایجاد هرج و مرج زیادی در کشورهای دیگر شده است. و بخشی از دلیل این امر این است که در ایران جایگزینی وجود دارد که آماده اداره است و این شورای ملی مقاومت ایران، رئیس‌جمهور منتخب خانم مریم رجوی است. به اعتقاد من، حمایت او در ایران هر روز رشد می‌کند.

سناتور جوزف لیبرمن، کاندیدای پیشین معاون ریاست‌جمهوری آمریکا، از برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی ایالات متحده، حامی دیرین مجاهدین و شورای ملی مقاومت ایران روز چهارشنبه هشتم فروردین درگذشت. پس از درگذشت سناتور لیبرمن، بسیاری بر این نکته تأکید کردند که لیبرمن مردی پایبند به اصول و اعتقاداتش بود.

حمایت سناتور جوزف لیبرمن از مقاومت ایران ریشه در پایبندی او به اصول و اعتقاداتش داشت. وی در سخنرانیش در تظاهرات بزرگ ایرانیان (۲۸شهریور۱۴۰۲) علیه حضور جلاد قتل‌عام در نیویورک گفت

 

سناتور جوزف لیبرمن-کاندیدای معاون رئیس‌جمهور آمریکا (۲۰۰۰)

زمان آن رسیده است که به عقب برگردیم و تحریم‌هایی که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس کارهایی که رژیم ایران انجام داده است، به اجرا بگذاریم.

دوم، زمان آن رسیده است که رژیم ایران را از تمامی سازمانها و آژانس‌های بین‌المللی اخراج کنید چون این رژیم یک حکومت تروریستی است و لایق این نیست که در سازمانهای بین‌المللی حضور داشته باشد.

امروز وقتی‌که به اینجا رسیدم شنیدم یکی از خانم‌ها اعلامیه جهانی حقوق‌بشر را نقل می‌کند که سندی است که توسط ملل متحد تصویب‌شده است، و می‌خواهم یکی از بندهای آن را برای شما بخوانم که می‌گوید مردم و ملتها حق‌دارند که به‌قیام علیه ظلم و ستم متوسل شوند. آنها می‌گویند که این آخرین راه است، اما طبق اعلامیه جهانی حقوق‌بشر ملل متحد، ما و مردم ایران حق شورش را داریم.

و می‌خواهم به شما همان‌طور که قبلاً هم به شما گفته بودم بگویم که در ابتدای تشکیل دولت اولیه در آمریکا، در یک کمیته‌یی بسیار سطح بالا، از توماس جفرسون، بنجامین فرانکلین، و جان آدامز خواسته شد که برای مهر ایالات‌متحده یک شعار را طراحی کند و اولین شعاری که انتخاب کردند این بود که: شورش بر ظالمان، اطاعت از خداست.

جوزف لیبرمن در سال ۱۹۴۲ در ایالت کانتیکت (شمال شرق آمریکا) در یک خانواده متوسط بدنیا آمد. در سال ۱۹۷۰ در انتخابات سنای ایالت کانتیکت پیروز شد. یکی از داوطلبینی که آن زمان در کارزار انتخاباتی لیبرمن شرکت کرد، بیل کلینتون بود که آنموقع دانشجوی حقوق دانشگاه بیل بود.

جو لیبرمن در سال ۱۹۸۳ به‌عنوان دادستان کل ایالت کانتیکت و در سال ۱۹۸۹ از همین ایالت برای عضویت در سنای آمریکا انتخاب شد و تا سال ۲۰۱۳ در ۴ دوره به مدت ۲۴ سال سناتور ایالات متحده بود. خانواده همسرش هادسا لیبرمن از بازماندگان هولوکاست بودند.

سناتور لیبرمن در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان کاندیدای معاون رئیس‌جمهور در کمپین انتخاباتی ال گور- لیبرمن فعالیت کرد. آنها با وجود آن‌که بیشترین آرا را در کل آمریکا به‌دست آوردند ولی به‌دلیل سیستم الکترال و دخالت دیوانعالی کشور، نتایج انتخابات را به رقیب جمهوریخواه واگذار کردند. او در سال ۲۰۲۳ در مصاحبه‌یی با نیویورک تایمز که بعد از فوتش منتشر شد به رأی دیوانعالی که پنج به چهار به‌نفع جمهوریخواهان رأی داد انتقاد کرد و گفت این نقض عدالت و یک تصمیم فراقانونی سیاسی بود. او با این‌که به اردوگاه دموکراتها تعلق داشت، در این‌که سیاست‌ها و عملکردهای رؤسای جمهور دموکرات را مورد انتقاد قرار دهد تردید نمی‌کرد.

لیبرمن در سال ۲۰۰۶ در آخرین دوره حضورش در سنا، به‌عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت کرد و برخلاف سنت معمول و شناخته شده آمریکا پیروز شد. او خود گفته بود «من هیچ‌گاه به‌راحتی در کادرهای شناخته شده سیاسی قرار نگرفته‌ام». وی در سال ۲۰۰۸ از سناتور جان مک‌کین که کاندید جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری بود حمایت کرد.

لیبرمن از همان زمانی که عضو سنای آمریکا بود مواضع قاطعی علیه رژیم آخوندی داشت و بیانیه‌ها و نامه‌هایی را در رد سیاست مماشات امضا کرد. او در اوت ۲۰۰۱ همراه با ۳۲ سناتور دیگر نامه‌یی را امضا کرد که قتل‌عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی سرموضع را که اغلب آنها از مجاهدین بودند محکوم کرده و از شورای ملی مقاومت و رئیس‌جمهور برگزیده آن خانم مریم رجوی حمایت می‌کند.

لیبرمن در چندین جلسه استماع که مقامات دولت آمریکا شرکت داشتند در مورد اشرف صحبت و از اشرفیان حمایت کرد.

لیبرمن قاطع‌ترین سیاست را علیه فاشیسم دینی حاکم بر ایران در پیش گرفت. در سخت‌ترین شرایط به یاری مجاهدین در اشرف و لیبرتی شتافت و برای حفاظت و امنیت و انتقال آنها از عراق هرکاری توانست انجام داد.

لیبرمن و همسرش خانم هادسا لیبرمن دو بار از اشرف۳ دیدار کردند. هر دو آنها رابطه ویژه‌یی با مجاهدان اشرفی داشتند و خودشان را نسبت به حمایت از آنها متعهد می‌دیدند. لیبرمن در سخنرانی خود در اشرف گفت:

 

سناتور جوزف لیبرمن ـ کاندیدای معاون ریاست‌جمهوری آمریکا در سال۲۰۰۰

در نگاه به‌تاریخچه این جنبش، نکته قابل توجه این است که شما، هم با دیکتاتوری شاه جنگیدید و هم در برابر دیکتاتوری آخوندها ایستادید. زیرا هدفی که به‌آن چشم دوخته‌اید آزادی و حقوق‌بشر است. اشرف۳، بهترین گواه این حقیقت است که این جنبش، آلترناتیو معتبر علیه رژیم را نمایندگی می‌کند.

پس اجازه بدهید در خاتمه یک‌بار دیگر به دیگرانی در جهان که استمالت را توصیه می‌کنند، آنها که خود را گول می‌زنند، آنها که اجازه می‌دهند به دام گفتگوهای احمقانه و بیهوده با آخوندها بیفتند، بگویم که زمان قاطعیت علیه این رژیم فرا رسیده است. زمان ایستادن در کنار مردم ایران فرا رسیده است. زمان ایستادن برای آزادی مردم، زمان روی کار آوردن حکومتی در ایران فرا رسیده که نافی ادعاهای رهبری موروثی یا مذهبی باشد.

 

سناتور لیبرمن در گردهمایی سالانه مقاومت در تیرماه ۱۴۰۲ در پاریس:

در ایران آلترناتیوی آماده هست که توان و صلاحیت تغییر دموکراتیک در ایران را دارد. آنها کسانی هستند که علیه شاه و علیه رژیم آخوندی مبارزه کردند. در این راه بسیاری جان خودشان را فدا کردند. سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت ایران ساختار و برنامه آماده دارند. هیچ گروه دیگری برنامه‌یی به این کاملی ارائه نکرده است.

 

سناتور جوزف لیبرمن ـ کاندیدای معاون ریاست‌جمهوری آمریکا در سال۲۰۰۰

اولین نکته روایت نادرست حکومت تهران است که می‌گوید هیچ آلترناتیوی برای حکومت وجود ندارد و لذا قدرتهای جهان باید مستبدان را بپذیرند و با آنها مذاکره کنند. من دیروز در آن جلسه گفتم و امروز نیز دوباره خواهم گفت، این دقیقاً همان چیزی است که آدولف هیتلر در دههٔ ۱۹۳۰ استدلال می‌کرد. متأسفانه نویل چمبرلین گرفتار آن بحث شد، به‌مونیخ رفت، قراردادی را امضا کرد که حتی ارزش کاغذی را که روی آن بود نداشت و نتیجه چه شد؟ جنگ جهانی دوم. واقعیت این است که تاریخ با رهبران کشور ما و رهبران اروپا صحبت می‌کند و آنها باید به‌این تاریخ گوش فرا دهند. بازگشت به‌یک میز برای گفتگو با رژیم حاکم بر ایران که ظاهراً در عمان اتفاق افتاده، برای من مانند تلاش برای مذاکره با یک مار سمی است. عاقبت خوبی ندارد و برای ما خوب نخواهد بود. آیا آلترناتیوی برای رژیم در ایران وجود دارد؟

البته که وجود دارد. این اکثریت قاطع مردم ایران هستند که می‌خواهند دوباره آزاد شوند و زندگی برابر با بقیهٔ جهان متمدن داشته باشند.

آیا سازمانی برای رهبری انتقال قدرت توسط مردم ایران وجود دارد؟ البته که وجود دارد، این شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین است.

سازمانهای اپوزیسیون دیگر رژیم نیز وجود دارند. اما من از شما می‌پرسم، آیا یکی از آنها یا جمعی از آنها وجود دارد که بتواند رهبران جهان را که در این سالن هستند، رهبران پارلمانهایی که همین‌جا هستند، دور هم جمع کند؟ آیا سازمان دیگری وجود دارد که، خیر درست است،

که به‌مدت سالیان مبارزان مقاومت در صحنهٔ ایران داشته باشد؟ شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین این حق را از طریق رهبری مسعود رجوی تا مریم رجوی،

طی چند دهه مبارزه علیه شاه و علیه آخوندها کسب کرده برای رهبری انتقال به‌سوی آزادی. آنها آن‌را کسب کرده‌اند، اما من این‌را به‌شما می‌گویم، آنها برای آن آماده هستند.

به‌شما می‌گویم، به‌نظر من، در تاریخ قیام‌ها، شورش‌ها، برای آزادی در جهان علیه دیکتاتوریها، هرگز گروهی از انقلابیون نبوده‌اند که آمادگی اجتناب از هرج و مرج و فراهم‌کردن یک انتقال آرام به‌آزادی را مانند این گروه، شورای ملی مقاومت، سازمان مجاهدین و مردم ایران داشته باشند.

 

سناتور لیبرمن در ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ در اجلاسی در سنای آمریکا گفت:

این قیام در ایران امروز که زنان آن را امروز رهبری می‌کنند یک قیام استثنایی هست با یک الگویی منحصر به‌فرد در این سال‌ها که آن رهبری خانم مریم رجوی هست زنی که که با اصول خودش و تأثیر گذاریش مؤثر بودنش به‌نظر من یک الگو هستند و هیچ سازمان دیگری وجود نداره هیچ جنبش دیگری وجود نداره که بیش از این شجاعانه تلاش کرده باشه بر اساس اصولش که این سازمان سازمان مجاهدین و این جنبش شورای ملی مقاومت تحت رهبری خانم مریم رجوی هست

اگر برنامه ۱۰ ماده‌ای خانم مریم رجوی را خوانده باشید احساس می‌کنید که دارید قانون و حقوق قانون اساسی آمریکا را مطالعه می‌کنید. و بنظرم مهم است که به جلو پیش می‌رویم به عقب بنگریم و بگوئیم ممنونیم از شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین ممنونیم از همه قهرمانیهای شما ایستادگی‌تان و اراده‌تان عزم و جزم تان و تلاشهایتان و کارهایی که انجام دادید

ما اینجا هستیم تا در کنار شما بایستیم هم‌چنانکه سال‌ها اینکار را کردیم در حمایت از شورای ملی مقاومت

خانم رجوی در پیام تسلیت خود پس از درگذشت سناتور لیبرمن از حمایتهای بی‌دریغ، مستمر و ارزشمند وی از مقاومت ایران به‌ویژه مجاهدین در اشرف۳ قدردانی کرد و گفت:

هرگز فراموش نمی‌کنیم که او قاطع‌ترین سیاست را علیه فاشیسم دینی حاکم بر ایران در پیش گرفت و در سخت‌ترین شرایط به یاری مجاهدین در اشرف و لیبرتی شتافت و برای حفاظت و امنیت و انتقال آنها از عراق هرکاری توانست انجام داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7b4da70a-26f6-4fd2-91fc-1eef4b0916f9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات